Enkele weken geleden heb ik een Talbot Samba Cabriolet gekocht. De auto liep niet toen ik hem kocht vanwege ontstekingproblemen. Omdat ik wel enige ervaring heb met motoren en auto's is mijn doel de Talbot weer rijdend te krijgen.
Ik heb mijn Samba al even voorgesteld in de "voorstellen" categorie.
De Samba heeft 124000 op de teller en volgens mij is er qua ontsteking niets gedaan aan onderhoud behalve een paar nieuwe bougies.
Nu het probleem, toen ik de Samba kocht zei de verkoper dat ik vonk zou hebben op de bobine. Dit was echter niet zo, ik heb het originele werkplaatsboek gekocht en aan de hand hiervan en de elektronicakennis, de bobine, CDI en condensatoren goed aangesloten. Nu heb ik goede vonk op de bobine.
Daarna heb ik de bougiekabels vervangen, en de bougies. Nu heb ik wel vonk op alle bougie's maar soms onregelmatig en niet altijd blauw. Het enigste wat nog een problemen kan opleveren is de timing en de verdeelkap. Met die laatste ben ik nu bezig. Volgens mij zijn de contacten ingeslagen en geoxideerd, en ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken:
- 1a.jpg (507.81 KiB) 878 keer bekeken
- 2a.jpg (485.83 KiB) 878 keer bekeken
- 3a.jpg (512.02 KiB) 878 keer bekeken
Zoals te zien heb ik de contacten in de verdelerkap al opgeschuurd, maar ik ben van plan de hele verdelerkap te vervangen. Is het dan ook nodig om gelijk de rotor te vervangen, deze ziet er nog wel redelijk uit:
- 4a.jpg (584.11 KiB) 878 keer bekeken
Mogelijk moet de timing van de ontsteking nog veranderd worden maar omdat de Samba al heel even gedraaid (10 seconden) heeft wil ik dit pas doen als ik goede vonk heb.
Alvast bedankt voor jullie reacties!