Restauratieproject Aronde

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Restauratieproject Aronde

Berichtdoor MartinG » 25 mei 2015 17:06

Hierbij de start van de restauratie van mijn Simca Aronde, hopelijk gaat ze er net zo netjes uitzien als die van Henk.
Dat zal nog wel een jaar of 2 duren, maar het startschot is afgegaan.
Het betreft een Simca Aronde uit 1959. Veel meer weet ik er eigenlijk niet van af. Na mijn Eend is ze mijn eerste Franse oldtimer.
Hiervoor vooral gesleuteld aan Engelse schoonheden als MG-B; Austin Healey Sprite MK1, Jaguar MK3; Mini's, Vauxhall's etc. Daarnaast Volvo's en Mercedessen.

De reden om weer een auto om te knappen was het plezier dat ik heb gehad om samen met 1 van mijn zonen om een oude Honda CX500 op te knappen. Samen besloten om na de Honda een oldtimer op te gaan lappen. Qua restauratie wordt dit wel mijn grootste project. Al mijn eerdere auto's waren in rijdbare conditie.

Ik kwam de Simca bij toeval tegen op Speurders, ze stond net 1 dag te koop. Ze zag er gaaf uit en van de wielkasten vielen mij op dat ze roestvrij leken te zijn.
Al was ik niet eens op zoek naar een oldtimer, toch direct contact opgenomen. Ik was de 2e serieuze kandidaat :x . Gelukkig bleek de eerste eerst van plan was om 3 weken op vakantie te gaan. Direct een afspraak gemaakt.

De verkoper was een man naar mijn hart, ook een echte auto liefhebber. De auto beviel ons (zoon en ik) en de koop was snel gesloten.
Er zaten ook veel extra onderdelen bij zoals 2 sets deuren, een complete voortrein en veel los spul, wat altijd makkelijk is.

De week erna een autoambulance gehuurd, eigenlijk was dit een brommobiel trailer, en de auto opgehaald. Daarna nog een keer heen en weer met aanhanger voor alle onderdelen.
Complimentjes voor mijn oude Scenic diesel (1997). Zonder problemen de oude Simca op sleeptouw meegenomen.

Voorlopig even genoeg als inleiding.

Help !!! hoe plaats ik foto's hier !
MartinG

Re: Restauratieproject Aronde

Berichtdoor henk » 25 mei 2015 19:41

Hallo Martin,

Welkom op t forum. Leuk, nog een Aronde-restauratie. Ik ben benieuwd of t een bekende Aronde binnen de club is.
Om foto's toe te voegen kun je op bijlage toevoegen klikken, dan kun je je foto's selecteren op je computer. Daarna kun je ze toevoegen aan je bericht.
Hoop dat t snel lukt, we zijn heel benieuwd.
Succes met de restauratie, we volgen je vorderingen graag.
henk

Berichtdoor MartinG » 25 mei 2015 20:36

henk schreef:Hallo Martin,

Welkom op t forum. Leuk, nog een Aronde-restauratie. Ik ben benieuwd of t een bekende Aronde binnen de club is.
Om foto's toe te voegen kun je op bijlage toevoegen klikken, dan kun je je foto's selecteren op je computer. Daarna kun je ze toevoegen aan je bericht.
Hoop dat t snel lukt, we zijn heel benieuwd.
Succes met de restauratie, we volgen je vorderingen graag.

Nu nog even mijn foto's verkleinen...
MartinG

Berichtdoor MartinG » 26 mei 2015 21:41

Eindelijk 1 foto op de juiste maat en formaat gekregen. Dank zij Henk heeft het motortje rondgedraaid. De startmotor is voorzien van een handle welke aangetrokken moet worden om rond te draaien. Nu de onsteking plaatsen en kijken of er muziek uit komt.
Simca Speurders 1.JPG
MartinG

Berichtdoor MartinG » 14 jun 2015 11:42

Eindelijk weer een stapje verder met mijn Aronde, moest even voorrang geven aan mijn '79 Honda CX die inmiddels klaar is.
Met pijn en moeite de merktekens van de ontsteking gevonden. Ontstekingsunit gemonteerd en zo goed mogelijk afgesteld.
De carburateur op een tank van mijn motor aangesloten en op vrij verval gevuld.

En dan is het zover, starten maar......
maar.....
niet ronddraaien..
Hoe kan dat nou, had de accu afgelopen week op de lader gehad.

Tot blijkt dat zoonlief de accu misbruikt heeft om een oude Golf2 diesel te starten die hij met zijn vrienden aan het 'opknappen' is :(
Ach ja, beter dan ze aan die witte rommel zit zoals zoveel van hun leeftijdsgenoten hier op het witte eiland (bijnaam van de politie voor Flakkee).

Accu op de lader en zelf maar op weg naar de verjaardag van mijn schoonzoon.

Misschien vanavond meer succes.
MartinG

Berichtdoor MartinG » 21 jun 2015 12:02

Na mijn eerste startpoging bracht de tweede startpoging weinig succes. Meer rook uit de startmotor dan de uitlaat. Aangezien de startmotor nog mechanisch bediend wordt (zoals Mercedes nog jarenlang toepaste op hun diesels) wil ik geen risico's lopen en maar besloten te beginnen met de restauratie.
Als eerste de radiator en kachelradiator verwijderd, vervolgens verder gegaan met de bumpers, en de vele schetsplaatsjes die in de voorkant van de auto zitten gemonteerd. Dat laatste gaf aardig wat frustraties want 3 uur bezig zijn om 2 boutjes te verwijderen is niet echt leuk :( .
Mijn vriendin dacht daar net zo over, en maar besloten om er even mee te stoppen...
Bijlagen
image-2015-06-21 (4).jpg
zo zag het eruit bij aankoop
image-2015-06-21 (1).jpg
reservedeur, 1 van de 4 stuks
image-2015-06-21.jpg
mijn voorbank, echt leer, supergaaf
MartinG

Berichtdoor MartinG » 21 jun 2015 12:06

image-2015-06-21 (2).jpg
image-2015-06-21 (3).jpg
in mijn werkplaats, een koeienstal van 200 jaar oud
Bijlagen
image-2015-06-21 (5).jpg
hier kwamen de eerste frustraties :(
MartinG

Berichtdoor MartinG » 21 jun 2015 12:09

image-2015-06-21 (6).jpg

Bij mijn reserveonderdelen zat ook een vastgeroeste lintsnelheidsmeter. Deze inmiddels helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd.
Voor degene die niet weten hoe deze meter werkt, deze foto. In plaats van de meter te verdraaien wordt de rechterschijf verdraaid die een papieren lint mee neemt.
Helaas is het eerste stuk een beetje verkleurd. Weet iemand of je dat bij kan verven?
MartinG

Berichtdoor MartinG » 22 jun 2015 21:11

Voorkant eindelijk helemaal los. Bedrading losgehaald. Dynamo verwijderd. Volgende stap uitlaat losmaken en dan de keus, alleen de motor eruit of de motor en bak als 1 unit eruit.
We zien wel, voor vandaag was t weer genoeg.
MartinG

Berichtdoor Paul1100 » 22 jun 2015 21:22

Hallo MartinG.

Knap om zoveel tijd aan een auto te besteden. Met bloed, zweet en tranen een slechte auto ombouwen naar een nieuwe Simca. Goed bezig. Hopelijk plaats je nog veel foto's erbij. Als forumlid lees ik de verhalen met veel plezier. Ik weet zeker dat vele er zo over denken al zullen de meeste van ons dat niet schrijven. Namens hun ook dank voor je verhaal.

Afbeelding

Collega's mee eens?

Paul1100.
Paul1100

Berichtdoor henk » 22 jun 2015 22:14

Hey Martin, goed bezig!

Je kan de motor met bak er in een deel uit halen, maar dat is wel erg manoeuvreren omdat de slotplaat van de motorkap niet te verwijderen is. Het is handiger en niet eens zoveel meer werk om de motor en de bak los van elkaar onder de auto uit te halen.

Sukses!
henk

Berichtdoor henk » 22 jun 2015 22:15

Enne Paul....

zeker mee eens ja!
henk

Berichtdoor MartinG » 23 jun 2015 22:01

Lol, bedankt.
Inmiddels de uitlaat los en startmotor verwijderd, alles klaar om de motor er uit te halen.
Dat wordt waarschijnlijk pas zondag :(
MartinG

Berichtdoor Geerttrakteert » 25 jun 2015 11:05

Wauw, veel succes met de restauratie!
Geerttrakteert

Berichtdoor MartinG » 28 jun 2015 10:15

Nog niet veel verder gekomen door andere drukte.
Wel is inmiddels de bak los van motor (gaat makkelijk van binnen uit), en hangt de motor mooi in balans in een strop aan de motorlift.
Nu even een paar uur vrij maken om de motor eruit te halen.
Vreemde constructie trouwens, een motor die hangt in zijn motorsteunen in plaats van erop ligge.
Gevolg is dat de motor eerst moet zakken, dan een beetje naar voren om los te trekken van de bak en daarna pas eruit.

Ben benieuwd, maar zal goedkomen.

Zal weer foto's toevoegen.
MartinG

Volgende

Keer terug naar Restauratie verslagen