Vragen over startprobleem

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

Vragen over startprobleem

Berichtdoor IVAR » 30 apr 2013 12:50

Dag allemaal,

Ik heb onlangs de verdeelkap, rotor en contactpunten vervangen van mijn Spaanse Simca 1200 (model 1100).
Van te voren had ik de stand van de stroomverdeler gemarkeerd ten opzichte van het motorblok, en hem precies op die stand terug gemonteerd, na hem schoon gemaakt te hebben.
Nu start hij echter niet meer. De startmotor draait rondt, de rotor ook, maar de motor springt niet aan.
De afstand tussen de contactpunten "op de nok" is iets meer dan 0.40 mm, zoals het voorheen ook was.
Heb het ondertussen ook geprobeerd met de originele verdeelkap, maar hij start nog steeds niet.

Het moet iets kleins zijn, maar ik heb geen idee wat, dus alle suggesties zijn welkom.

Sowieso heb ik -als beginnend sleutelaar- de volgende vragen:
1) Hoe kan ik checken of er stroom van de bobine naar de stroomverdeler gaat?
2) Wat is de beste manier om te checken of de bougies stroom krijgen?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ik de benzinetoevoer moet onderbreken, omdat ie anders kan verzuipen.
Klopt dit? Hoe kan ik dan het beste de benzinetoevoer onderbreken?
Moet/kan ik trouwens alle vier de bougies er tegelijkertijd uit draaien om te checken of ze stroom krijgen, of maakt dit niet uit?
3) Waarvoor dient de condensator?

Groeten,
Ivar
IVAR

Re: Vragen over startprobleem

Berichtdoor muddy bandit » 30 apr 2013 19:44

Je hebt dus de stand van het huis van de stroomverdeler gemarkeerd op het motorblok, maar er ook rekening mee gehouden dat de rotoras in het huis op dezelfde stand teruggeplaatst moet worden?
Ik vermoed namelijk dat je rotoraandrijving een tandje (of meer) verschoven is, en dan komt de vonk dus op een verkeerd tijdstip.

Bougie van de 1e cilinder eruit, zuiger op het bovenste dode punt van de arbeidsslag zetten (dat is het moment voor de vonk) en dan controleren of de rotor ook op het contactpunt voor de 1e cilinder staat.
(als je het kleppendeksel even demonteert kun je aan de klepbeweging wel zien of je op het BDP van de arbeidsslag zit, zowel de in- als uitlaatklep blijven dan gewoon gesloten)

De bougies kun je controleren door ze uit het motorblok te draaien, even tegen het blok aanhouden en te starten... als het goed is zie je dan de vonk.
muddy bandit

Berichtdoor IVAR » 02 mei 2013 11:37

Bedankt Muddy, ik ga er van het weekend mee aan de slag.

Ik meen echter dat ik de rotor op dezelfde stand had teruggezet. Ik dacht dat er bovendien maar 1 stand mogelijk was, omdat de uitstulpingen onderaan de stroomverdeler (zie foto: zitten NIET in het midden) er voor zorgen dat de stroomverdeler maar op 1 manier vastgezet kan worden, niet?

Voor wat betreft de bougies: moet ik de benzinetoevoer onderbreken? Zo ja, wat is de beste manier?

Daarnaast hoop ik dat je de volgende vragen kunt beantwoorden:
1) Indien de bougies niet vonken: hoe kan ik checken of er stroom van de bobine naar de stroomverdeler gaat?
3) Waarvoor dient de condensator?
Bijlagen
Stroomverdeler.gif
IVAR

Berichtdoor IVAR » 17 jul 2013 12:53

Hiep hiep hoera! :D

Na ruim twee maanden van inactiviteit doet mijn Simcaatje het weer!
Gisteravond kwam een vriend langs om het probleem op te sporen (de bougies vonkten niet; zie hierboven).

Alles gecheckt: draden, massa, bobine, condensators. Hij kwam erachter met behulp van een lampje dat de metalen veer van de nieuwe contactpunten contact maakte met een ander stukje metaal en dat moest dus niet! Het was met het blote oog amper waar te nemen; ik had het zelf NOOIT gevonden. Erg leerzaam dus!
Enigszins verbogen en vervolgens de distributeur weer ingebouwd en verder niet gekeken of de rotor wel goed voor cilinder 1 stond.
De distributeur kan er toch echt maar op 1 manier in, lijkt me.

Dus op hoop van zegen: eerste startpoging...en na een seconde sloeg hij gelijk aan! HOERA!!
Vervolgens een proefritje gemaakt en wat blijkt: hij rijdt (vooralsnog) VEEL beter dan voorheen: hij hapert en schokt niet meer bij halfgas en hij slaat niet meer over bij stationair draaien, wat ie al een jaar deed! Ook trekt ie wat beter op, denk ik. Geweldig, ik ben als een kind zo blij!

Binnenkort even een wat langere proefrit maken om te zien of hij zo goed blijft lopen, maar ik denk het wel. :mrgreen:

O ja, mocht iemand me nog kunnen uitleggen waarom mijn Simca TWEE condensatoren heeft (één aan de distributeur en een wat grotere aan de bobine), dan hoor ik het graag. Mijn technische vriend had dit overigens nog nooit gezien.
IVAR

Berichtdoor Simcaharm » 13 aug 2013 06:10

Hoi Ivar,

Ik lees dit wat laat door vakantie. Die tweede condensator die jij bedoelt is waarschijnlijk een zogenaamde voorschakel weerstand. Die zat op de bobine om de bedrijfspanning te verlagen als de motor eenmaal loopt. Bobine krijgt 12 volt bij starten en en wordt daarna verlaagd naar een lager voltage van meestal 9 volt. Dit werd gedaan om de levensduur van de contactpunten te verlengen.
Groet Harm
Simcaharm

Berichtdoor IVAR » 13 aug 2013 16:27

Bedankt, Harm!
IVAR

Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca