Pagina 1 van 4

SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 16:43
door IVAR
Zoals door sommigen reeds gesuggereerd, open ik hierbij een nieuw onderwerp: Simca's in Spanje.
Ik zal hier foto's plaatsen van Simca's op autosloperijen, alsmede Simca's die ik "in het wild" gespot heb.

Deze hebben jullie wellicht al gezien, hij staat bij ons in het dorp.
Er staan (in sommige gevallen stonden) hier o.a. ook nog Citroëns Dyane (2), Pegaso vrachtwagens, een Seat 127 en een Renault 4 bestelwagen.

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 16:51
door IVAR
Begin mei 2013. Deze 1200 Break staat triest op een veldje in Albir Playa bij Benidorm te wachten op wat komen gaat.
De zoute zeelucht heeft de in Spanje weinig invloedrijke roestduivel een klein zetje in de "goede" richting gegeven...

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 17:14
door IVAR
Soms zal ik ook foto's van ander leuk spul tonen.
Hier bijvoorbeeld een Seat 800, oftewel een Seat 600 met VIER deuren.
Ze zijn slechts in Spanje gebouwd.

Dit exemplaar staat meestal in een garage in het buurdorp Torrelavit, hier in de Penedes, op zo'n 45 km zuidwest van Barcelona.
Hij behoort nog steeds tot de man die hem nieuw gekocht heeft in 1966.
De originele motor zit er nog in en hij is nooit gerestaureerd.
Wel is ie goed onderhouden.
De eigenaar is een - nu gepensioneerde - ingenieur, die hem nog regelmatig gebruikt als boodschappenautootje.

Er is in Spanje een club speciaal voor de Seat 800.

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 12:44
door IVAR
Afgelopen zaterdag de nodige Simca's gezien tijdens de maandelijkse oldtimerbijeenkomst in Barcelona.

Drie Simca's 1000 en een Simca 1200 TI:

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 12:48
door IVAR
De overige Simca's 1000:

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 12:51
door IVAR
Gebouwd in (1966 ?) in de Spaanse Barreiros fabriek:

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 16:25
door IVAR
Hoi allemaal

Gisteren naar een oldtimerbijeenkomst geweest in Cubelles, zo'n 30 km ten zuiden van Barcelona.
Zon, zee, strand, mooie auto's, waaronder één Simca en twee in Spanje gebouwde Chryslers, en een zéér dreigende donkere lucht, waaruit al met al maar weinig naar beneden druppelde.
Hieronder de foto's.
Allereerst een erg mooie Chrysler 180 uit 1975. Niet gerestaureerd, alleen overgespoten.

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 16:29
door IVAR
Motorruimte van de Chrysler 180 en foto's van een Chrysler 150 GT:

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 16:37
door IVAR
Vervolg:

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 16:39
door IVAR
Hasta luego!

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 21:42
door Matrancho
Bedankt voor de mooie foto's uity het zonnige Spanje.

Hoe werkt dat met Spaanse kentekens en bouwjaren?

Met vriendelijke groet,

Ronald

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 11 jun 2013 13:03
door IVAR
Matrancho schreef:Bedankt voor de mooie foto's uity het zonnige Spanje.

Hoe werkt dat met Spaanse kentekens en bouwjaren?

Met vriendelijke groet,

Ronald


Hoi Ronald,

Spaanse kentekens waren vroeger gerelateerd aan de steden of regio's.
M = Madrid, B = Barcelona, CS = Castellon, GC = Gran Canaria, etc.
Iedere stad heeft vervolgens een reeks van cijfers en letters.
Tot 1970 / 1971 waren het alleen letters, met een maximum van zes letters.
De allereerste auto in Barcelona had bij voorbeeld "B - 1" als nummerbord.
Vanaf 1970 waren het vier cijfers plus één letter, daarna twee letters.

De grote steden waren natuurlijk veel sneller door de reeksen heen dan de kleine.
Een auto uit Madrid met bij voorbeeld "M - 1234 DS" is bijvoorbeeld veel ouder dan een auto uit Castellon met "CS - 1234 DS".
Het is derhalve niet zo gemakkelijk aan het nummerbord te zien wat de leeftijd is van de auto.
Ik weet het eigenlijk alleen maar van nummerborden uit Barcelona.

Mijn Simca heeft "B - 1074 BK" en stamt uit december 1975. Daarvan afgeleid, weet ik dan dan dat de groene Simca 1000 op de foto hoogstwaarschijnlijk in 1976 (of ten laatste 1977) op de weg is gekomen.

Tegenwoordig hebben alle Spaanse auto's, motoren en vrachtwagens een nummerbord dat uit 4 cijfers en drie letters bestaat, zonder dat je kunt zien waar ze vandaan komen. Wel kun je zien hoe oud ze zijn. De oudste beginnen met de letter A (bijv. "1234 - ABB"). We zijn nu bij de "H".

O ja, om het verhaal volledig te maken: er zijn ook voertuigen met een historisch kenteken. Die beginnen altijd met een H, gevolgd door vier cijfers en drie letters. Je betaald dan sowieso geen wegenbelasting en jij hoeft minder vaak naar de keuring.

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 11 jun 2013 16:47
door Matrancho
Hoi Ivar,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Met vriendelijke groet,

Ronald

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 11 jun 2013 21:09
door rallyebasse
Aan het model van koplampen ( vierkant) zie je dat het een modeljaar 1977 is
Alle in Spanje gebouwde Simca 1000tjes hebben ronde bumpers zoals de eerste serie in Frankrijk gebouwde
De rallye op de foto is een kruising tussen een rallye 1 en rallye 2
De carrosserie is zoals een rallye 2
Maar de motor is een rallye 1
Schijfremmen voor , trommelremmen achter
Velgen lijken sterk op Seat124 velgen
Alle elek. onderdelen zijn ofwel van Lucas of Spaanse makelij
In de binnenkant is de hemel in het wit in de plaats van zwart bij de Franse versie
de zetels ( altijd laag model) zijn in het midden in stof uitgevoerd
de meters zij ook anders zowel als het stuur

Re: SIMCA'S IN SPANJE

BerichtGeplaatst: 11 jun 2013 21:33
door rallyebasse
Je hebt eerst de Simca 1000 GT deze kwam overeen met de France Simca Rallye
Afbeelding

deze had een namaak houten meterplank
Afbeelding

Afbeelding

dan was er de Simca 1000 GT Rallye

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna was het de beurt aan de Simca 1000 Rallye
Zoals hierboven beschreven eerst nog met ronde koplampen
Daarna de vernieuwing naar vierkante koplampen