Lammert stelt zich voor

Stel hier jezelf en je auto(s) voor, het liefst met foto's natuurlijk. Leuk voor alle Simca liefhebbers!

Moderator: Paul1100

Lammert stelt zich voor

Berichtdoor Lammert » 07 dec 2015 18:44

hallo allemaal,
ik heb nog geen Simca gekocht maar er wel herinneringen aan van vroeger. Mijn buurman had een goudkleurige erg sjieke Simca 1000 en zijn zoon een Simca Aronde. Een kameraad van me reed in de jaren 70 met een leuke Simca 1100. Ik ben sinds een maandje met een soort prepensioen en heb altijd als wens gehad om zodra alles mag en niets meer moet (op werkgebied) een auto totaal te gaan restaureren. Lijkt me een uitdaging om te doen. Het sleutelen is mij niet vreemd dus het moet gaan lukken. Om echter een geschikt voertuig te vinden is nog niet eenvoudig. In eerste instantie wilde ik een Suzuki LJ80 jeepje aanschaffen. Echter.... er is maar 1 persoon die daar nog plaatwerk en andere onderdelen voor verkoopt en die vraagt de hoofdprijs of zeg maar woekerprijzen. Toen maar uitgeweken naar een Peugeot 404. Maar toch iets te groot bevonden. Toen kwam er een Renault 4CV op mijn pad. Deze ligt echter geheel uit elkaar en moet dus als een bouwpakket weer in elkaar gezet worden. Tja, en dan heb ik nu de keuze uit een Simca Aronde met donor uit 1956 of een Simca 1000 uit 1968 (Duitse auto met papieren) en in Nederland staat ook nog een leuke metallic blauwe 1100 (Frans kenteken).
De 1000 uit Duitsland is totdat ik hem bekeken heb mij toegezegd voor 1000 euro. Hij schijnt vliegroest te hebben en op 1 plekje een gaatje in de achterste wielkast. De wagen heeft gestaan vanaf 1985... De motor zit niet vast. Uiteraard zal er meer aan mankeren want anders zou restauratie niet nodig.

Als jullie adviezen hebben over wat en hoe te doen dan lees ik dat graag.
Dank alvast hiervoor

met vriendelijke groet
Lammert Grooten
Laatst bijgewerkt door Lammert op 07 dec 2015 19:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Lammert

Re: Lammert stelt zich voor

Berichtdoor Paul1100 » 07 dec 2015 19:06

Hallo Lammert,

Welkom op het Simcaforum. Op veel vragen kunnen ze hier antwoord geven dus stel ze gerust.
Succes met de zoektocht

Paul1100
Paul1100

Re: Lammert stelt zich voor

Berichtdoor muddy bandit » 07 dec 2015 23:01

Welkom Lammert.
Een auto restaureren is altijd een leuke uitdaging, ongeacht het merk.

Wat betreft de LJ80: onderdelen daarvoor zijn nog steeds goed te verkrijgen bij de offroad liefhebbers, dus echt niet alleen bij die ene beruchte persoon die iedereen bang maakt en gelijk overal de hoofdprijs voor rekent.
Goede motorkappen en portieren gaan nog voor pakweg 100 euro, de rest van de body is allemaal rechtaan/rechttoe dus met zincor plaat prima te herstellen...en eventueel is de complete body + front zelfs nog in polyester uitvoering te leveren.
Vele technische delen van de oudere Suzuki SJ410 en LJ80 zijn ook gewoon uitwisselbaar (veelal ook nog leverbaar via de dealer, via Suzi's Place of de aftermarket), en de bekende 998cc motor is zelfs nog te vinden in de oude Suzuki Carry.
Het zijn leuke primitieve autootjes en heel simpel om te restaureren, ik heb er zelf ook al een paar gehad.
muddy bandit

Keer terug naar Voorstellen