Simca/Talbot/Matra virus van Driesdeal

Stel hier jezelf en je auto(s) voor, het liefst met foto's natuurlijk. Leuk voor alle Simca liefhebbers!

Moderator: Paul1100

Simca/Talbot/Matra virus van Driesdeal

Berichtdoor Driesdeal » 30 jun 2012 11:35

Ik weet nog hoe ik in 1973 mee mocht met mijn vader om een nieuwe 1301 in Leeuwarden (dealer was neef van mijn vader) op te halen. Een oranje/bruinige kleur. De groene 1501 van 1970 die hij inleverde ken ik minder. (de Ariane daarvoor alleen van foto's) Deze 1501 had een origineel houten stuur en pookknop die ik erg mooi vond en vind. Daarna kwam een Chrysler 2L en een Tagora GLS. Mijn oudere broers hadden een Rallye 1.
Mijn eerste Simca was een 1301 van 1975 in matige staat, geelbeige. Na een jaar zakte die door zijn hoeven en kwam er een 1100 special (1976), die ik met wielen, stuur en naamplaatjes " omtoverde" tot een 'echte' TI. Daarna van het salaris van mijn vriendin (ik studeerde nog) de Solara SX: Voor een koopje de koning te rijk! Van mijn eerste 18 maanden salaris meteen een Murena 2,2 er bij. Dit was 1987, de Murena was van 1983. Ik ken alle kentekens van deze auto's uit het hoofd.
Daarna noodgedwongen op Peugeot overgestapt en inmiddels over op BMW. Dit echter zonder dat ik de Duitse auto's superieur vind. Comfort is een Frans woord.

Nu het huidige wagenpark:
Ik ben weer begonnen met de Murena. Best wel spijt gehad toen ik in 1996 de eerste weg deed, vanwege de kinderwagen die er niet in paste. Ik vond een S ! met 4,600 km ! in Zwitserland. Van de voorzitter van de Zwitserse fanclub. de auto heeft eerst ongebruikt 15 jaar in de " nieuwe voorraad" gestaan van Autohaus Wahl in Goppingen (Du). Daarmee heeft de Zwitser hem gekocht. De auto had als S geen type goedkeuring in Zwitserland en voldeed individueel niet aan de latere Zwitserse milieu-eisen. De eerste eigenaar heeft er nooit een Zwitsers kenteken op kunnen krijgen. Vanwege de typegoedkeuring in Nederland was dat voor mij slechte 1 1/2 uur werk. Wellicht ten overvloede: de S is de laatste beperkte serie die Matra van de Murena maakte: er kwamen 25 pk bij en skirts en spoiler.
Afbeelding

Ik was toen nog alleen lid van de SimcaMatraSportsClub (SMSC). In een gezamenlijke bijeenkomst van de twee clubs ontmoette ik Ronald Mink, die mij op Leboncoin wees: een snoepwinkel ging open!
Vrij snel kwam ik de hoofdprijs tegen. Ik had altijd al een Tagora willen hebben, en V6 SX was natuurlijk het mooiste (ik kick altijd op de meest luxe en dikste uitvoeringen). De auto stond bij Nimes, bijna de Spaanse grens. De eigenaar een 75 jarige knorrige, arrogante herenboer. De autostond onder een dikke laag stof, maar bleek thuisgekomen daaronder boven verwachting goed. Dat moet overigens ook wel, want ik ben geen techneut. Ik heb ooit een monteurscursus gevolgd op de open universiteit, maar heb geen ervaring en geen gereedschap. Voordeel is wel dat ik snap water gebeurt, maar ik kan weinig zelf.
Afbeelding

Onlangs ben ik bij St. Etienne een 1100TI op het spoor gekomen. De eerste eigenaar was Simca dealer en heeft de auto voor zichzelf bewaard. Bijna on-Frans heeft hij hem al nieuw in de Dinitrol gezet en bewaard. 5 jaar geleden overleden en nu heb ik de auto van zijn schoonzoon overgenomen.
Ik ben er nog niet. Gezien bovenstaande historisch lijstje ontbreekt nog de Solara, perse een SX en eventueel een Chrysler 2L. Daar kijk ik al naar uit. (een 406 coupe heeft ook nog een zwak plekje bij mij).
Afbeelding

Dries
Laatst bijgewerkt door Driesdeal op 14 nov 2014 22:27, in totaal 2 keer bewerkt.
Driesdeal

Re: Simca/Talbot/Matra virus van Dries

Berichtdoor Driesdeal » 11 jul 2012 22:04

Onderstaand nog even een aanvulling met de eerste auto, de1301 met de 2L van mijn vader. De foto's nog uit de tijd dat camera's ook nog en ontwikkeling moesten doormaken.

Afbeelding

Dan mijn eerste goede auto, de Solara SX. Dit was een niet metallic kleur (Rouge de Chine) , waarvan de motorkap en kofferklep lelijk verkleurden. De auto is later daarom om die reden geheel overgespoten.

Afbeelding
(ook nog een foto van het pre-digitale tijdperk.)

de eerste murena, een 2,2 die ik van 1987 tot 1996 mocht bezitten. Destijds nog vrij gemakkelijk :oops: weggedaan

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Driesdeal op 16 sep 2013 21:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Driesdeal

Berichtdoor simcarno » 19 jul 2012 14:12

Heel erg leuk om te lezen allemaal.
succes
simcarno

Berichtdoor simca ti » 06 sep 2012 21:36

en nu dus een solara sx erbij toch?
mooi wagenpark met veel variatie.
simca ti

Berichtdoor Driesdeal » 07 sep 2012 18:52

Simca TI je bent me voor! Ik had al elders melding gemaakt, maar nog geen foto's thuis gemaakt.
Ik wil graag nog eens jouw visie op mijn TI. Misschien kan ik er een keer mee langskomen. Binnenkort heb ik er Nl kenteken op.

Twee foto's,de eerst onderweg. Ik heb de auto meteen na aankoop bij Lyon zo naar huis gereden.Dit was op de terugweg van vakantie in Spanje. Ik had me wel vergewist dat de auto in goede staat was.
Ik had uiteraard voor de vakantie al contact gehad met de verkoper.

Afbeelding

onderweg van Lyon naar huis

Afbeelding

thuis!
Driesdeal

Berichtdoor simca ti » 09 sep 2012 21:31

is je verzameling nu compleet?
of kriebelt er nog steeds die ene auto?
tuurlijk wil ik wel eens naar de ti kijken.
30 september bem ik van de parij als de meeting van de club nog door gaat.
staat bij mij al in de planning.
trouwens,de oranje ti wordt nu toch aangepakt.
ga voor deze auto wel een restauratie pagina openen.
er is geen hond die een ti wil kopen in de staat zoals ik hem heb.
het doel is dat deze ti in engeland van de partij is.
als ik de solara zo ziet denk ik weer aan mijn oude solara sx automaat uit 1981!
met heeeeel veel plezier in gereden.
wereld auto was dat totdat ik deze weg deed aan mijn broertje om weer eens wat anders te gaan rijden.
deze sx eindigde total loss op de sloop.
gelukkig geen doden en gewonden dankzij de stevige constructie van de wagen.
wel erg zonde! :?
simca ti

Berichtdoor Driesdeal » 13 apr 2013 00:21

De Solara is wat aangepast.
Nu een grijs stuur ipv zwart.
en natuurlijk lichtmetalen Pedrini's om hem af te maken.
Voor " Reeuwijk" de banden nog in het zwart.

Afbeelding
Driesdeal

Berichtdoor Driesdeal » 16 sep 2013 21:36

Dingen lopen wel eens anders dan verwacht.
Ik kijk in alle rust naar een mooie Chrysler 2L of een 1501. Ik ben er nog niet een tegengekomen die aan de eisen voldoet.

Ik kwam in Zeeland wel een rode 1100 TI type 2, 1977 tegen die er leuk uit zag. Ik heb Bub (=Simca TI) meegevraagd vanwege zijn expertise.
Leuk om de auto te bekijken, maar een krokante bodem is een pre voor een pizza maar minder voor een Simca: dus toch maar laten staan.
In zijn verslag over de restauratie van zijn TI heeft Bub nog een foto van deze auto geplaatst.

Ik was niet zo op zoek naar een Samba, Samen met de Horizon is dit een auto die we niet in de familie hadden. Nu kwam ik er een op marktplaats tegen die best wel goed was. Omdat mijn dochter net haar rijbewijs heeft leek mij toch wel leuk om ook haar te kunnen laten toeren. Dat wordt wel volgende zomer........

Ik heb snel een eerste foto gemaakt. Later maak ik wel een betere.

Afbeelding
Driesdeal

Berichtdoor Driesdeal » 29 maart 2014 16:11

Naast de auto's vind ik het ook leuk om zaken uit de showroom of de garage van destijds te verzamelen.
Ik had al een aantal lichtbakken verzameld, waarvoor ik voor het ophalen dan wel wat kilometers afgelegd heb. Verzenden is lastig, ze zijn groot en kwetsbaar.
De eerste was de Talbot bak, via Ebay uit Karlsruhe, daarna de Simca met hirondele, die ik in Metz gehaald hen. de Matra kwam van dichterbij: Heerlen. Afgelopen zondag ben ik naar en dorpje even boven Parijs geweest voor de bekende Chrysler-Simca lichtbak met pentastar. Deze week schoongemaakt.
Voor dit forum heb ik ze maar even bij elkaar gezet:

Afbeelding
Driesdeal

Berichtdoor Simcaharm » 29 maart 2014 17:44

Prachtig Dries. Ze zijn erg uniek.
Simcaharm

Berichtdoor simca ti » 29 maart 2014 23:04

een tijdperk van de simcageschiedenis verenigd in 1 foto.
cool!
simca ti

Berichtdoor Driesdeal » 07 sep 2014 20:39

Ik ben nog steeds zoekende naar de1501 en e 2L in topstaat. Iets minder dringend stond de 1000 Rallye1.

Nu ben ik die toch eerder tegengekomen. Vorige week ben ik de auto in Brussel gaan bekijken.
Gister heb ik hem opgehaald. Weer een auto toegevoegd aan de Nederlandse voorraad.
Hoewel ik in eerste instant ging voor een oranje exemplaar met ronde koplampen. Dit is een latere versie, '77. De kleur Bleu Sideral vind ik prachtig.
Omdat ik er nog geen kenteken op heb kon ik hem vandaag niet meenemen naar de bijeenkomst in Schagen.

Afbeelding
Driesdeal

Berichtdoor Découvrable » 08 sep 2014 18:30

Hoi Dries,

Ook hier heb je weer een mooi exemplaar gevonden: complimenten.
Volgens mij begint je garage nu wel een beetje te klein te worden :D , maar laat je daar niet door stoppen.
Wat is je volgende simca op je lijstje?

Groeten
Découvrable
Découvrable

Berichtdoor rallyebasse » 08 sep 2014 21:21

Dries
Ik ken de 3 laatste eigenaars van je rallye 1
deze is herspoten door de voorlaatste in een blauw metalic kleur ben niet zeker of het Bleu Sideral is
orgineel was hij rood
gr Daniel
rallyebasse

Berichtdoor Driesdeal » 09 sep 2014 22:41

@rallyebasse;
Ik ben natuurlijk geïnteresseerd in de geschiedenis van de auto.
Ik hoor graag van de vorige eigenaren.
dan gaat het al over een behoorlijk lange tijd.
Ik heb van de vorige gehoord dat hij hem sinds 2006 heeft gehad.
Als ie rood geweest is, is er gedegen gespoten. Ik heb geen puntje rood gezien.
Wellicht handig om dit via Pb te doen omdat we namen van anderen gaan noemen.
Driesdeal

Volgende

Keer terug naar Voorstellen