Restauratie Simca8-1200 sedan

Stel hier jezelf en je auto(s) voor, het liefst met foto's natuurlijk. Leuk voor alle Simca liefhebbers!

Moderator: Paul1100

Restauratie Simca8-1200 sedan

Berichtdoor panhead » 03 jul 2014 12:39

Hallo allemaal,

Even voorstellen, ik ben Stefan, woon in het midden van het land en ben onlangs met een zwager van start gegaan met het restaureren van een Simca8-1200 uit 1951 welke ruim 20 jaar heeft stil gestaan.
Het is een pracht van een auto, de carrosserie is hard en het chassis in prima conditie. Motor lijkt ook vrij goed, bouten en moeren gaan vrij goed los, gisteren brak een boutje af bij het demonteren van een koelwaterspruitstuk maar er steekt nog voldoende uit om dit goed los te krijgen. Niets ergs zo ver....

Ik zal vast een plaatje van deze voiture plaatsen, dat geeft de lezer een beter beeld:
Simca8.jpg
Simca8-1200

Ik zou het leuk vinden wanneer ik af en toe een technische vraag mag stellen om te toetsen of ik de juiste beslissingen neem want ik wil het graag netjes en goed doen zodat deze schitterende Franse dame op termijn het asfalt weer mag betreden.

Een eerste aftrap van mijn kant als ik al zo vrij mag zijn: ik stuit op de nodige corrosie in het koelsysteem, deze zal niet afgetapt zijn toen de wagen naar een hoekje van een grote hal werd verbannen. De radiator zat van onderen vol met wit-bruine derrie en het koelblok van de auto is ook niet schoon. De spruitstukken op het koelblok zaten 100% dicht maar zijn al weer schoon. Er zit nog wel veel witte aanslag op diverse delen, moet even kijken hoe ik die voorzichtig kan verwijderen.
Is er wellicht iemand die hier al iets over kan zeggen? Is het verstandig om kleine delen even in de week te leggen en het koelblok rondom de cilinders even uit te krabben/door te spoelen?

Aanvullende tips, suggesties en ervaringen zijn meer dan van harte welkom en stel ik enorm op prijs.

Alvast mijn hartelijke dank voor reacties, ik zal regelmatig foto's plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Stefan
panhead

Re: Restauratie Simca8-1200 sedan

Berichtdoor muddy bandit » 05 jul 2014 11:05

Hoi Stefan,

Mooie wagen, en zo te zien ook een simpel uit te voeren restauratie.

Wit-bruine smurrie is meestal kalkaanslag en roest, kun je met ouderwetse keukenmiddelen verwijderen.
Eerst alles goed uitspelen met de tuinslang, daarna schoonmaakazijn erin en een weekje in laten trekken (lost de kalkaanslag op), weer goed uitspoelen en je kent het materiaal niet terug.
Controleer ook gelijk alle koelslangen even, na 20 jaar ongebruikt willen die dingen ook nog wel eens spontaan afbreken of barsten.

en dat je daarna alleen nog een goede koelvloeistof moet gebruiken i.p.v. water hoef ik je hopelijk niet uit te leggen.... ;)
muddy bandit

Re: Restauratie Simca8-1200 sedan

Berichtdoor panhead » 05 jul 2014 20:07

Hallo Muddy,

Dank je wel voor de tips, ik zal even kijken welk huis-tuin-keuken middel (schoonmaakazijn) in aanmerking komt. De slangen moeten sowieso vervangen worden, die zijn niet goed meer.
Enne.... Die koelvloeistof, dat zit wel goed, ik hoop dit niet nog een keer te hoeven doen... :D
panhead

Keer terug naar Voorstellen