Regelmatig rijden met een Aronde P60?

Discussieer er hier vrolijk op los over je favoriete Simca.

Moderator: Paul1100

Regelmatig rijden met een Aronde P60?

Berichtdoor koen » 08 mei 2014 12:02

Net nieuw hier want om te beginnen met wat vragen die nergens beter gesteld kunnen worden dan hier denk ik. Je moet tenslotte ergens beginnen.

Als kind zag ik op onze vakanties in Frankrijk nog dagelijks oudere auto's rijden, zelfs vooroorlogs was helemaal niet vreemd. voor die Franse auto's van toen heb ik daarom nog steeds een zwak.
Een van de automodellen waar ik altijd wat mee had was de Aronde P60, dat heb ik altijd een mooie auto gevonden. En ze leken zo sterk want je zag ze veel en roest heb ik eigenlijk nooit gezien bij Arondes. Nu ben ik een Aronde P60 Etoile 6 (Rush dus) op het spoor en voor ik de stap ga zetten die toch wel behoorlijk door emotie gestuurd word hier eerst maar eens wat meer ratio aan bod laten komen.

Want kun je eigenlijk nog wel regelmatig (dat is namelijk wel mijn wens) met zo'n Aronde rijden, vandaag de dag? Kunnen ze daar tegen en hoe is het met onderdelen? Wat zijn de echte zwakke plekken waar ik op moet letten?

Ik hoop hier dus wat antwoorden en wijze raad te krijgen van jullie ervaren Aronde rijders. Alvast heel hartelijk dank.

Koen
koen

Re: Regelmatig rijden met een Aronde P60?

Berichtdoor henk » 08 mei 2014 18:45

Hallo Koen,

Geweldig! weer een nieuwe Aronde-gek. (positief bedoeld hoor).
Ik heb zelf al zo'n kleine 25 jaar een of meerdere Arondes gehad. Een Etoile super six, een Artisanale (break-uitvoering). Beide helaas gezien de slechte staat en incompleet zijn moeten slopen. Beter verging het de Ranch die ik destijds had (ook een break-versie). Deze rijdt nog steeds in Burum. De Elysee die ik gehad heb heeft mij zo'n dikke 20 jaar redelijk trouwe dienst bewezen, maar was vorig jaar zo ver heen dat ik die toch ook moest slopen. Nu heb ik een Montlhery die ik momenteel aan het restaureren ben (zie forum over restauratieprojecten.)
De Elysee was nooit echt gerestaureerd, zonde, maar is nu te laat. De Montlhery zal het beter vergaan en zal vertroeteld gaan worden als die klaar is.
De zwakke plekken qua plaatwerk zijn toch wel de dorpels onder de deuren, hoewel die vaak nog wel mee vallen. Waar je wel op moet letten is de chassis dwarsbalk die onder de achterbumper achter de benzinetank langs loopt. Ga hier met je hand overheen, de bovenkant van de balk voelen of deze goed aan voelt. zien kun je dat bijna niet en het is ook een lastige plek om te herstellen als deze rot is. Verder de buitenzijde onder de achterbumper, wat je dus wel kan zien. de binnenschermen achter, die je in de kofferruimte kan zien moet je ook even inspecteren, deze zijn vaak nog wel goed maar soms kan dat oom een slechte plek zijn.
Wat de motor betreft, goed onderhouden, dan loopt ie altijd. bekleding van de banken is moeilijk verkrijgbaar in goede staat (die van ons wordt door ons zelf van nieuwe bekleding voorzien.

Dit zijn denk ik de belangrijkste punten. Uiteraard de draaipunten van de voorwielophanging goed checken en op zijn tijd goed doorsmeren.

Succes met je aankoopkeuring en ik hoop dat het een mooie en goede Aronde voor je is en dat we je tegenkomen op de weg. Overigens gaan de Arondes nog best redelijk mee in het verkeer dus daar zal het niet aan liggen.

groet, Henk
henk

Berichtdoor koen » 09 mei 2014 01:58

Dank voor je reactie Henk! Ik ga de genoemde plekken goed bekijken en dan zien we het wel. Ik weet nog erg weinig van de auto, de foto's tonen een, zo te zien, roestvrije Aronde. De body en interieur zijn 'dans son jus', de techniek zou aangepakt en goed zijn, maar details moet ik nog horen.

Toch nog een vraag aan je Henk. Hoe houd je de techniek bij? Koppeling, remmen, stuurinrichting, motorisch… zijn daar onderdelen of passende delen voor te vinden?

Koen
koen

Berichtdoor henk » 09 mei 2014 17:47

De techniek is vrij simpel en goed zelf te doen als je een beetje kennis hebt van autotechniek. Elektronica is er niet. met redelijke basiskennis kom je al een heel eind, en voor de dingen die je niet weet is er altijd wel iemand bij de club die je verder kan en wil helpen :D .
Voor koppeling, remmen, stuurinrichting en motorische delen is nog aardig wat te krijgen. Een koppeling kan desnoods gereviseerd worden. Remcilinders en remvoering is vrijwel zeker nog nieuw verkrijgbaar. Wat de stuurinrichting betreft. Rubbers voor de fusees zijn nog nieuw te krijgen en als de draaipunten goed bijgehouden zijn zijn ze meestal nog wel goed. Goed smeren, dus zorg wel dat de smeernippels goed werken, desnoods voor een paar euro nieuwe er op voor de zekerheid. delen voor de motor zijn volgens mij ook nog goed verkrijgbaar, de dingen voor een normale beurt kun je nog nieuw kopen, in elk geval iets wat goed past van een ander type auto.
henk

Berichtdoor rallyebasse » 09 mei 2014 22:05

Koen
De aanhechting van de voordeuren in het voorspatbord kan ook slecht zijn ( roest )
Dit merk je direct als de deuren slecht sluiten
en de hoeken van de plastic raam toer die langs de binnenkant van de deur gemonteerd is beschadigt is op de hoeken
verder roest op de spatborden rond kop en achter lichten
Daniel
rallyebasse

Berichtdoor koen » 10 mei 2014 10:20

Bedankt voor deze zeer bruikbare informatie mannen, klinkt toch helemaal niet verkeerd moet ik zeggen :)

Koen
koen

Berichtdoor henk » 17 jul 2014 20:02

En Koen?

Heb je al een Aronde P60 gevonden die je aan staat?

gr, Henk
henk

Berichtdoor koen » 17 jul 2014 22:06

Ja Henk, maar het gaat rustig aan. Ik heb een '61er Etoile op het oog en heb een afspraak gemaakt om die heel binnenkort van dichtbij te gaan bekijken en dan maar eens zien of we het eens kunnen worden. Het komt me op zich wel goed uit dat er weinig haast gemaakt wordt :) Kan ik me ondertussen nog wat meer verdiepen in de Aronde

Zodra ik meer kan vertellen zal ik het zeker niet nalaten, veel te leuk!

Koen
koen

Berichtdoor henk » 23 aug 2014 16:46

En Koen? Inmiddels voorzien?
Heb je de Simca van Antoine al gezien? Het is een Aronde station-uitvoering. Waarschijnlijk een Chatelaine. Ziet en best redelijk uit. Is wel een opknapper.
Als het interessant is kun je contact opnemen met Antoine voor foto's e.d.

gr, Henk
henk

Berichtdoor koen » 26 aug 2014 16:44

Nog niet gezien Henk, ik ga kijken! Inmiddels zijn bericht gezien en mailtje verstuurd. Kan nooit kwaad om keuze te hebben en een Chatelaine is wel erg leuk natuurlijk….

We wachten af :)

Koen
koen

Berichtdoor henk » 21 nov 2014 06:25

Hey Koen,
Hoe staat het met de zoektocht naar een Aronde? Al een beetje gevorderd?

gr, Henk
henk

Berichtdoor koen » 21 nov 2014 12:31

De Aronde die ik op het oog heb staat nog steeds onaangeroerd en moet nog steeds goed lopend gemaakt worden Henk. Het heeft niet de hoogste prioriteit. Heb inmiddels wel een hele mooie andere Aronde gezien, voor vrij weinig geld… dus wie weet… :)

Groet, Koen
koen

Keer terug naar Simcaforum