simca 1501 cilinderkop "flowen"

Discussieer er hier vrolijk op los over je favoriete Simca.

Moderator: Paul1100

simca 1501 cilinderkop "flowen"

Berichtdoor dethcure » 26 nov 2013 18:09

hey

ik vroeg mij af of het mogelijk is een 1970 1501 blokje wat op te voeren
door middel van cilinderkopje te flowen (kleppen en inlaat laten vergroten)
is dit mogelijk?
dethcure

Re: simca 1501 cilinderkop "flowen"

Berichtdoor muddy bandit » 26 nov 2013 22:10

Zal wel kunnen: kop en inlaat flowen, scherpere nokkenas, gasfabriek aanpassen...

Maar je praat dan nog over een vermogenstoename van hooguit een paar procent, en aangezien dat het standaard blok zo'n 70 pk geeft zal die toename dus absoluut niet schokkend en echt voelbaar zijn. (simca heeft er bij de jongere blokken al 12 pk meer uitgeperst door de compressie en de flow in het blok te verbeteren)
En het max. koppel behalen deze blokken ook pas bij 4000rpm., bijna stationair moet je er dus ook weinig van verwachten.
Ik zou die centen eerder investeren om het blok en de carburateur goed gezond en afgesteld te maken, daar valt waarschijnlijk veel meer winst in te behalen. ;)

Het blijft tenslotte toch een oldtimer, en geen strepentrekker. :mrgreen:
muddy bandit

Re: simca 1501 cilinderkop "flowen"

Berichtdoor dethcure » 27 nov 2013 12:37

muddy bandit schreef:Zal wel kunnen: kop en inlaat flowen, scherpere nokkenas, gasfabriek aanpassen...

Maar je praat dan nog over een vermogenstoename van hooguit een paar procent, en aangezien dat het standaard blok zo'n 70 pk geeft zal die toename dus absoluut niet schokkend en echt voelbaar zijn. (simca heeft er bij de jongere blokken al 12 pk meer uitgeperst door de compressie en de flow in het blok te verbeteren)
En het max. koppel behalen deze blokken ook pas bij 4000rpm., bijna stationair moet je er dus ook weinig van verwachten.
Ik zou die centen eerder investeren om het blok en de carburateur goed gezond en afgesteld te maken, daar valt waarschijnlijk veel meer winst in te behalen. ;)

Het blijft tenslotte toch een oldtimer, en geen strepentrekker. :mrgreen:

dan is het de moeite idd niet
dethcure

Keer terug naar Simcaforum