rokende motor

Discussieer er hier vrolijk op los over je favoriete Simca.

Moderator: Paul1100

rokende motor

Berichtdoor oudeschool » 15 jun 2013 13:28

Ik heb een aronde uit 1955 1200, de motor is een jaar of 8 geleden gereviseerd, ik rij er ongeveer 500 km. per jaar mee, vorig jaar is hij flink gaan roken ook bij stationair terwijl hij dat nooit heeft gedaan, iemand een idee ?
oudeschool

Re: rokende motor

Berichtdoor muddy bandit » 15 jun 2013 21:51

Dit is heel weinig informatie om een zinnig antwoord te geven... blauwe rook, witte rook, en blijft de temperatuur wel normaal?
Het roken kan vele oorzaken hebben: kapotte zuigerveer of koppakking, lekkende klep of klepseals, verkeerde/verschraalde olie, foute ontsteking, verstopt luchtfiler enzovoorts.
Al eens gecontroleerd of er veel carterdruk is, gecontroleerd of de koelvloeistof schoon en op peil is/blijft, of het oliepeil wel juist is, ontsteking in orde is, en evt. een compressiemeter gebruikt om de waarden van het blok te testen?
En controleer de bougies ook gelijk even, aan de kleur en evt. vervorming kun je namelijk ook al veel afleiden.

Ik kan je in ieder geval wel aanraden om toch wat meer te gaan rijden als het probleem opgelost is... door stilstand gaat er vaak meer kapot (uitdroging/oxidatie) als door regelmatig gebruik. ;)
muddy bandit

Re: rokende motor

Berichtdoor oudeschool » 19 jun 2013 19:15

Bedankt voor je reactie, een paar dingen kan ik uitsluiten, met de rest ga ik aan de slag, de rook is blauw
oudeschool

Keer terug naar Simcaforum