Kwam ik zomaar tegen

Discussieer er hier vrolijk op los over je favoriete Simca.

Moderator: Paul1100

Re: Kwam ik zomaar tegen

Berichtdoor Simcaharm » 18 jun 2013 23:30

De XF is van een kennis van mij geweest. Dat was een jaar of 10 geleden. Het was toen een zo goed als nieuwe auto. Erg jammer dat hij zo terecht is gekomen. Ze hebben ergens in Limburg en later in Baarn te koop gestaan. Er staat nu een Bod bij van Steff's auto's. Daar ben ik met Reus nog geweest om tijdens het kampeerweekend een paar Simca's te bekijken. Die stonden er ook al troosteloos bij.
Simcaharm

Berichtdoor IVAR » 05 jul 2013 16:10

Matra Rancho, sinds gisteren op leboncoin.
Ziet er mooi uit.
Is dit een originele Rancho kleur?
http://www.leboncoin.fr/voitures/501782759.htm?ca=12_s

Nou, nog een paar recente Rancho advertenties...
De groene ziet er ook prachtig uit!
http://www.leboncoin.fr/voitures/499158271.htm?ca=12_s
http://www.leboncoin.fr/voitures/500301311.htm?ca=12_s

En als klap op de vuurpijl nog een schitterende "X"!
http://www.leboncoin.fr/voitures/496714980.htm?ca=12_s
IVAR

Berichtdoor Driesdeal » 15 jul 2013 20:54

Ik ben een weekje in Frankrijk geweest.
Ik heb tussendoor nog even tijd gehad naar een auto te kijken die ik interessant vond. De betreffende auto was wat minder, maar de verkoper had wel een verrassing in huis.
Hij is in het verleden auto's gaan verzamelen en slopen met concentratie op Simca, Citroen Cx en Cadillac. Hij heeft nu hartproblemen en wil van zijn voorraden af (ongeveer 120 stuks).
De CX-en en hun onderdelen heeft hij aan de Nederlandse club verkocht. Na de hond aan een trekhaak vastgezet te hebben mocht ik het terrein op. Voor mij was er veel te oud, ik kijk vooral naar 70 en 80-ers. Hier veel 40 50 en 60, maar daar zullen de leden binnen de club wel meer van weten. Er waren ook veel onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit niet zo goed in deze modellen. Van verschillende modellen had hij meerdere exemplaren, van de derde bijvoorbeeld ook de tweedeurs, die zeldzaam schijnt te zijn. de rode schijnt een wedstrijd exemplaar uit de 50-ties te zijn. Ik heb nog meer foto's. Van de nieuwere had hij veel 1100's.
Driesdeal

Berichtdoor Découvrable » 12 aug 2013 10:54

.... een belgische gerestaureerde Matra Rancho in rood.
Klik maar eens op onderstaande link.

http://www.leboncoin.fr/voitures/518265363.htm?ca=15_s

Afbeelding
Découvrable

Berichtdoor Découvrable » 22 nov 2014 16:12

Bij Koutauto staat een groene Rancho te koop..... (zie de site: http://www.koutauto.nl/ en dan klikken op 'autoverkoop lijst')
lees vooral eerst het commentaar van Koutauto zelf.

Afbeelding
Découvrable

Berichtdoor muddy bandit » 22 nov 2014 19:16

Koutauto is heel open en eerlijk over de werkelijke staat, dat maak je nog maar zelden mee bij een verkoper van een Rancho.
Ook de prijs vind ik zeer eerlijk en redelijk.

Deze Rancho is het schoolvoorbeeld van de gemiddeld aangeboden Rancho's in de prijsklasse 2000 - 3000 euro op de vele verkoopsites: een mooie blanke bolster met een zeer ruwe pit.
Een serieus project dus, maar wel compleet en zondermeer nog wel waard om goed aangepakt te worden.
muddy bandit

Berichtdoor Découvrable » 22 nov 2014 20:31

Hoi Muddy,

Kriebelt het weer, ga je weer een project beginnen?? :D
Découvrable

Berichtdoor muddy bandit » 23 nov 2014 02:41

Als ik de tijd en ruimte er weer voor zou hebben dan graag, dan had ik hem gelijk opgehaald.
Deze Rancho voldoet perfect aan de eisen voor een droom die ik nog heel graag zou willen realiseren: namelijk een 4WD Rancho. 8-)

Maar m'n hovenierstoko neemt gewoon de meeste tijd in beslag, dus om de resterende schaarse vrije tijd door te komen heb ik al meer dan genoeg aan de Jeep Wagoneer en Talbot Horizon. (de laatste is ook al te koop wegens chronisch tijdgebrek :oops: )
muddy bandit

Berichtdoor *thomas* » 24 nov 2014 22:53

Leuke rancho... Is dit trouwens op het eerste zicht vergelijkbaar met jouw GR wat laswerk betreft? Of is deze er erger aan toe?
*thomas*

Berichtdoor muddy bandit » 25 nov 2014 00:57

Is moeilijk te beoordelen aan de hand van foto's, maar zo op de eerste indruk komt het in grote lijnen wel aardig overeen.

Chassisbalken, kriksteunen, deurstijl, deel achterasophanging en een deel buitendorpel zijn rot.
Achterste wielkassen + schokbrekertorens, schutbord en de delen onder de polyester opbouw kun je pas goed beoordelen als het interieur en paravan gedemonteerd is, ik ga er maar van uit dat daar ook wel werk aan zit.

Gezien de foto's van de onderkant lijkt mij deze Rancho niet verprutst met allerlei lapmiddelen gecamoufleerd door dikke lagen tectyl, dus wel een stuk gemakkelijker als basis om mee te starten. (de Grand Raid was met veel slecht laswerk, plamuur, polyester en andere vage troep al meermalen opgelapt en veelvoudig in de tectyl geblazen door de vorige eigenaar, daar moest ik dus eerst die door anderen aangebrachte ellende afbikken/branden/slijpen/schuren/hakken voordat er een serieus begin gemaakt kon worden)
Technisch kun je pas wat zinnigs zeggen als je hem hebt horen lopen, maar het is simpele techniek waarvan alle onderdelen nog goed verkrijgbaar zijn tegen nette prijzen.

Als ik de uiterlijke foto's zo bekijk is deze Rancho wel geheel netjes/compleet en heeft ook een net en compleet interieur, en dat scheelt al aardig in het zoeken naar (soms dure) vervangingsdelen en dure stoffeerderskosten.
Maar deze Rancho zal wel helemaal uit elkaar moeten om er weer wat degelijks en betrouwbaars van te maken.
Voor iemand die een beetje redelijk met de lastoorts en slijptol overweg kan lijkt mij dit zeker wel een haalbaar project wat z'n investering ook nog weer op kan brengen bij een verkoop.
muddy bandit

Berichtdoor *thomas* » 25 nov 2014 10:52

Bedankt voor je input! De puur technische kant (motor, ophanging, remmen) is geen enkel probleem... Zoals je zelf al aangeeft is het heel simpele techniek.

Ik ben absoluut niet handig met een lastoorts, wat niet wil zeggen dat ik het niet wil leren (tot nog toe geen reden voor gehad)... Ergens spijtig dat de auto zo'n eind van Brussel staat, anderzijds komt de advertentie zoals reeds vermeld heel eerlijk over. Ik vrees ergens ook dat indien ik 3000 euro zou investeren, de basis niet veel beter zal zijn. Als ik advertenties van Franse aanbieders bekijk, heb ik steeds het gevoel dat ze vaak een andere definitie geven aan het begrip 'in goede staat'.

Keuzes maken...
*thomas*

Berichtdoor Découvrable » 25 nov 2014 11:20

Wat me wel opvalt bij deze Rancho is dat de lijst waar de voorruit in zit niet origineel zwart is, maar groen. Dit kan betekenen dat
1. de eigenaar dit eigenhandig groen heeft gespoten omdat hij dit mooi vond (dan is het verklaarbaar), of
2. daar reparatie/laswerk aan geweest is en later gewoon groen is gespoten (dus mogelijk kans op wel of geen professionele reparatie).
Wel iets om even aandacht aan te besteden net zoals de nieuwe (niet originele) buitenspiegels die erop zitten. Deze spiegels kwamen pas enkele jaren later.
Découvrable

Berichtdoor muddy bandit » 25 nov 2014 18:50

*thomas* schreef:Ik ben absoluut niet handig met een lastoorts, wat niet wil zeggen dat ik het niet wil leren (tot nog toe geen reden voor gehad)...

Dan heb je nu een reden om het te leren. :mrgreen:

Ik heb er ook nooit geen lessen voor gevolgd, de praktijk is mijn leermeester geweest.
Een goed lasapparaat is al het halve werk, en als je een rol lasdraad hebt verstookt heb je over het algemeen de goede basis ook wel in de vingers. (gewoon beginnen met een stapel oud ijzer van allerlei diktes aan elkaar te lassen, je merkt vanzelf als het goed gaat)
Neem een lasapparaat wat niet al te ingewikkeld is met allerlei standen, en wat ook geschikt is voor dun plaatwerk... en een automatisch dimmende laskap hierbij is ook zeer aan te bevelen.
Ik las zelf met een Cebora Evo 160, een fijn apparaat wat geschikt is voor het normale lichtnet.

Nog even een aanvulling op de terechte opmerkingen van Decouvrable:
- Deze Rancho is zo te zien al eens geheel overgespoten, en het voorruitkader is nadien dus niet weer zwart gemaakt.
Kan inderdaad duiden op een eerdere restauratie, maar gezien de staat van de bodem op de foto's (alles nog nog ongelast) lijkt mij een cosmetische spuitbeurt of klein herstel eerder van toepassing. (in het verleden misschien eens nieuwe spatborden gemonteerd en daarna gelijk andere krassen/beschadigingen weggewerkt???)
Gewoon goed kijken voordat je wat koopt... een simpel klein magneetje is een handig ding om dikke lagen plamuur/polyester op te sporen.
- Spiegels zijn inderdaad niet origineel maar van het latere type... de oude versie is zo goed als niet meer te vinden.
Zoeklicht op de paravan is trouwens ook niet origineel, de originele zoeken of een onbeschadigde paravan (Simca 1100) monteren.
En de ruitenwisser achter staat ook in een vreemde stand.
muddy bandit

Berichtdoor rallyebasse » 25 nov 2014 20:48

thomas
op 2 de hands staat een rancho in belgie te koop

http://www.2dehands.be/autos/simca/over ... 36143.html

gr Daniel
rallyebasse

Berichtdoor *thomas* » 25 nov 2014 21:07

rallyebasse schreef:thomas
op 2 de hands staat een rancho in belgie te koop