Regeerakkoord

Discussieer er hier vrolijk op los over je favoriete Simca.

Moderator: Paul1100

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor Matrancho » 28 nov 2012 19:38

De KNAC heeft een enquete uitgezet en wil graag eea over het gebruik van uw oldtimer te weten komen.

Vul de enquete in op onderstaande site.

http://fehac.communicationmaster.nl/global/external/?m=9e9UPA5luSgo&a=9etSptUkFnn2o

Met vriendelijke groet,

Ronald Mink
Matrancho
Beheerder

Berichtdoor muddy bandit » 29 nov 2012 00:20

Ja... en juist met deze enquête laat de KNAC/FEHAC wel heel duidelijk merken dat ze slechts voor een deel van de oldtimerliefhebbers opkomt en niet voor ALLE oldtimerliefhebbers. :cry:
Ik zal aan deze enquête dan ook niet mee gaan werken, en dat heb ik ze via een mail ook laten weten.

De opties die ze aanbieden spreken al voor zich:
- de optie 30/60 dagenkaart, dat is al geen optie voor diegenen die niet de beschikking hebben over een parkeerplek op privé-terrein en hun voertuig dus op een openbare parkeerplaats hebben staan.
- de optie diesel vanaf 35 jaar... leuk als je een totaal gerestaureerde Toyota Landcruiser BJ45 uit 1981 met een gewicht van 1940 kg bezit... dan mag je dus opeens de volle mep belasting (2116,= :o ) gaan betalen omdat daar origineel een diesel in ligt?... in mijn ogen is dit pure discriminatie, want voor een Ford 6.4 V8 Diesel betaalt men (als vrachtwagen gekentekend) slechts 288,= per jaar!!!
- de laatste optie betekent ook betalen... en niet alleen voor de kilometers maar waarschijnlijk ook nog voor de inbouw van dat registratiekastje en als toetje nog een boete omdat dat kastje zonder stroom komt vanwege een afgekoppelde accu in de winterstalling...

Kortom, de aangeboden opties zijn alleen maar intressant voor oldtimerliefhebbers die niet diesel/LPG-rijden en die beschikken over een privé-parkeerplek... en dus lang niet voor ALLE oldtimerbezitters. :evil:

En dat het nu gaat om het milieu is al helemaal grote onzin... oldtimers met een LPG-installatie vallen blijkbaar al geheel buiten de vrijstelling, terwijl deze brandstof juist de schoonste van allemaal is en dus als voorbeeld genomen kan worden. (want hoeveel LPG-installaties zijn er al ingebouwd vanwege de slechte verkrijgbaarheid van euro 98 of de ethanoltoevoegingen in de euro 95 die complete brandstofsystemen oplost?)

En daarnaast vergeet men blijkbaar gemakshalve ook nog wat anders:
De huidige vrijstellingen zijn allen op naam en kenteken afgegeven door de inspecteur van de belastingdienst,dit gewoon na het bereiken van de 25-jarige leeftijd en zonder verder te vragen of het voertuig nog dagelijks gebruikt wordt. :!:
Hoezo kan er dan eigenlijk nog sprake zijn van misbruik van de vrijstellingsregeling?... de enigsten die kunnen speken van misbruik zijn de verzekeraars die een oldtimerverzekering afgegeven hebben aan diegenen die hun voertuig dagelijks gebruiken en zich niet houden aan de polisvoorwaarden...

Laat de KNAC/FEHAC maar eens tonen dat ze daadwerkelijk voor ALLE oldtimerliefhebbers opkomt in plaats van voor een selectief groepje.
Dus gewoon een handhaving van de huidige regeling, of desnoods een vervangende regeling waarbij de al afgegeven vrijstellingen buiten beschouwing worden gelaten, of een kilometerbeperking die geregistreerd en gecontroleerd wordt tijdens de jaarlijks verplichte APK.
Er zijn nog mogelijkheden genoeg waarmee ALLE oldtimerliefhebbers gebaat zijn.
muddy bandit

Berichtdoor Matrancho » 17 dec 2012 17:37

Beste leden,

Vanuit de FEHAC (Waar onze club lid van is) kregen we het verzoek om hun enquete in te vullen door onze leden.
Klik op onderstaande link om naar de enqeute te gaan.
De FEHAC wil graag meer informatie over het gebruik van oldtimers.

http://www.fehac.eu/

Alvast bedankt voor het invullen.

Ronald Mink
Matrancho
Beheerder

Berichtdoor muddy bandit » 18 dec 2012 00:33

En ingevuld.
Eindelijk eens een fatsoenlijke enquete, al zijn sommige vragen ook knap lastig om juist in te vullen als je meerdere oldtimers bezit.
(vooral over de verzekering: van m'n oldtimers heb ik er 1 WA verzekerd, 1 All-risk en 1 niet... die keuzemogelijkheid kennen ze niet. :mrgreen: )

Alleen begrijpen ze bij de FEHAC nog steeds niet dat een schorsing volgens de huidige regels helemaal geen keuze is als je niet beschikt over een stalling op privé-terrein... en de (voor mij enigste) optie "verkopen" is voor de FEHAC blijkbaar geen keuze. :?
muddy bandit

Berichtdoor Simcaharm » 18 dec 2012 19:33

Het is een lijst met een bepaalde voorkeur voor geselecteerde onderwerpen. En Muddy heeft gelijk; de keuze is beperkt.
Voor vijf auto's zijn maar 1 keuze in antwoord mogelijk af en toe. Die andere 8 die ik heb tellen niet mee kennelijk.
Maar laten we het doel van die enquete even voor ogen houden: Het regulier gebruik terug dringen. En dat kun je doen door je opmerkingen die ze dus bij de Fehac nog niet bedacht hebben direct mailen met je suggesties: secretariaat@fehac.nl
Dat kan natuurlijk ook via Matrancho: secretaris@simcaclub.nl
Iedereen mag en kan zo meedenken en bijdragen aan een zo goed mogelijke oplossing.
Succes, Groet Harm
Simcaharm

Berichtdoor muddy bandit » 18 dec 2012 23:56

Simcaharm schreef:...Maar laten we het doel van die enquete even voor ogen houden: Het regulier gebruik terug dringen. En dat kun je doen door je opmerkingen die ze dus bij de Fehac nog niet bedacht hebben direct mailen met je suggesties: secretariaat@fehac.nl

Probeer die gasten maar eens te bereiken... via de mail verdwijnt daar blijkbaar alles spoorloos, en aan de telefoon weten ze van niets. :evil:
We zijn namens een grote groep 4x4 oldtimerbezitters al een tijdje bezig om contact te krijgen met de FEHAC/KNAF, en dan gaat het wel om zo'n 500 voertuigen waarvan bijna de helft dieselrijders zijn die hun passie dus letterlijk bij het oudijzer kunnen zetten volgens al de huidige voorstellen.
En alle (gebruiks)gegevens van deze betreffende voertuigen staan zelfs al netjes in een bestand geregistreerd, zo'n vergelijkbare enquete hebben we een maand geleden al gehouden onder de 4x4-rijders.
muddy bandit

Berichtdoor Simcaharm » 19 dec 2012 09:27

Dat blijft lastig op die manier. Dat wist ik niet. Maar ik heb ook zo mijn bedenkingen bij de Fehac omdat ze in het zelfde pand zitten als de Bovag. Ze zullen dus ook niet erg af gaan wijken van de uitgangspunten van de Bovag. Die wil tenvoordele van de dealers, die de grootste bijdragen doen aan de Bovag, de nieuwe auto's MRB vrij houden. Het zal qua milieu niet zo zijn dat de oldtimers , en dan niet de misbruikers , meer uitstoot hebben met hun weinige kilometers als al die nieuwe MRB vrije nieuwelingen. Dat lijkt me een redelijk simpele berekening: KM x aantal auto'sx uitstoot cijfers.

Maar politiek is het ons enige hoop maar het is net als de ANWB een gesprekspartner van de regering. En hoe die luisteren is algemeen bekend.

Wat je dan nog rest is kamerleden of de staatssecretaris Weekers, die het momenteel ook al weer moeilijk heeft, te mailen. Maar het is met het resultaat als in de staatsloterij...

Ik blijf hopen op een correcte oplossing

Harm
Simcaharm

Berichtdoor Découvrable » 21 jan 2013 09:48

Oldtimer liefhebbers,

De FEHAC heeft op 16 januari 2013 een onderzoek uitgebracht waarin ze reageren op het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Hieronder vinden jullie de link naar het FEHAC rapport.
http://fehac.communicationmaster.nl/uploads//attachments//50/fehac_reactie_pbl_rapport.pdf

Belangrijkste 14 punten zijn (ja, ga er maar even voor zitten):

Samenvatting van de kritiek van de FEHAC op PBL-rapport “milieueffecten van oldtimers”
1. in de totstandkoming van het PBL-rapport is geen gebruik gemaakt van het recent wetenschappelijke rapport over emissies van oldtimers: het FEHAC AMOEBE-rapport.
2. de analyse over de historische en toekomstige importgroei van oldtimers is onvolledig en incorrect weergegeven.
3. de export- en sloopaantallen van oldtimers zijn buiten beschouwing gelaten.
4. het beschreven overheidsbeleid is onvolledig weergegeven.
5. PBL maakt geen of onvoldoende onderscheid tussen oldtimers voor recreatief gebruik en oldtimers voor dagelijks gebruik.
6. de berekening van het aandeel van door oldtimers afgelegde kilometers in het totale (personenauto-)verkeer, gesteld op 1,5 %, is niet correct; uitgaande van de CBS-cijfers komt FEHAC op maximaal 1 %.
7. figuur 3.10 uit het PBL-rapport omtrent de Utrechtse verkeerstelling bevestigt de bevindingen van FEHAC en spreekt de eindconclusies van het PBL-rapport tegen.
8. het is onjuist en onvolledig om alleen het aandeel van oldtimeremissies (personenauto’s) slechts ten opzichte van de rest van het personenautoverkeer te beoordelen; om het effect van reducering van oldtimerverkeer in kaart te brengen moet gekeken worden naar de bijdrage van het wegverkeer in totaliteit, inclusief verkeer van bestelwagens, vrachtwagens, autobussen, tweewielers, en het aandeel van oldtimers dáárin .
9. er staat in het rapport een grove fout wat betreft het aandeel van de oldtimeremissies fijnstof in de totaalemissies van het wegverkeer; inmiddels is dit in de begeleidende tekst op de website hersteld; in het rapport zelf is er echter niets gecorrigeerd .
10. zonder nadere argumentatie wordt het gebruikspatroon van voertuigen van 9 jaar en ouder als maatstaf voor het gebruik van voertuigen van 25 jaar en ouder gehanteerd; hierdoor wordt het aandeel oldtimergebruik in stedelijk verkeer foutief en te hoog ingeschat. (Volgens de Mobiliteitswijzer 2012 is de gemiddelde leeftijd van een Nederlandse personenwagen 9,3 jaar).
11. Het veel te hoge kilometrage van recent geïmporteerde jonge oldtimers wordt over alle oldtimers omgeslagen (inclusief de auto’s van het jaar 1900).
12. het toenemende relatieve aandeel van oldtimeremissies in de totale emissies wordt als probleem gepresenteerd, zonder te vermelden dat de emissies in totaliteit aanzienlijk zijn gedaald waardoor er in 2015 vrijwel geen knelpunten meer zijn, uitgaande van de huidige EU-normen.
13. de prognoses met betrekking tot de toekomstige aantallen oldtimers zijn onrealistisch, omdat ze geen rekening houden met het opdrogen van de toestroom en bovendien zijn ze inmiddels door de feiten (sterk afnemende import) duidelijk achterhaald.
14. FEHAC vraagt zich af of in de benaderingswijze, zoals opgesteld door TNO, wel rekening is gehouden met de emissie benaderingsmethodiek van voor 1991. Deze is/was gebaseerd op uitstoot per testcyclus, en niet op de uitstoot per kilometer . Vóór Euro 1 was de limiet gegeven in gram per test, vanaf Euro 1 in gram per km. Het verschil is maar liefst een factor 4 en zou resulteren in een significante en onterechte rekenkundige emissieverzwaring op het milieu.

Hopelijk kan en doet de politiek er iets mee!?!?
Découvrable

Berichtdoor muddy bandit » 21 jan 2013 12:52

De haagse maffia heeft de berekende opbrengst van 156miljoen al lang weer ergens anders aan uitgegeven.
En aangezien dat nu al blijkt dat deze opbrengst fors tegen gaat vallen wordt je ergens anders al weer op uitgemolken: de tarieven voor de wegenbelasting (houderschapsbelasting) zijn al gestegen.

Ze praten in Den Haag dan wel over bezuinigen, maar het enigste wat ze doen is zoveel mogelijk om zich heen graaien en wetjes verzinnen die deze maffia-praktijken weer legaliseren.
Laat ze hun uitgavenpatroon maar eens onder de loep nemen en al die bodemloze putten eerst afschaffen, dan houden ze al genoeg over om alle begrotingsgaten te dichten EN een belastingverlaging door te voeren.
muddy bandit

Berichtdoor rubain » 01 feb 2013 12:27

Laat ze hun uitgavenpatroon maar eens onder de loep nemen en al die bodemloze putten eerst afschaffen, dan houden ze al genoeg over om alle begrotingsgaten te dichten EN een belastingverlaging door te voeren.

dit is gelijkaardig als in België hoor :lol:
rubain

Berichtdoor muddy bandit » 15 apr 2013 22:07

Ik was er al wel bang voor, maar zoals het er nu uit ziet kunnen we dus stevig extra gaan betalen voor onze hobby. :evil:

http://www.knac.nl/2013/04/15/overleg-m ... s-mislukt/

De haagse maffia heeft de berekende opbrengsten dus al weer ergens anders aan uitgegeven, dat geld moet nu op tafel.... en daar zijn de oldtimerliefhebbers nu dus de dupe van.
De overige motorrijtuigenbelasting is dit jaar al weer verhoogd (en dat zal echt niet teruggedraaid worden), en als troostprijs volgend jaar nog 2 auto's extra in de belasting... en dat voor hooguit zo'n 2000 km op jaarbasis.

Ik ben in ieder geval niet van plan om daar nog aan mee te gaan werken, ik kan m'n zuur verdiende centen wel beter besteden.
En een verkoop zal ook weinig meer op gaan brengen, dan wordt het voor mij dus definitief schorsen of een duits kenteken op m'n oldtimers hangen.
In ieder geval is het voor mij dan einde hobby... :cry:

Als er nog iemand is die een Rancho Grand Raid wil ruilen tegen een Hummer H1 (of gelijkwaardig milieumonster) op grijs kenteken???... dan kan ik vast beginnen met dat haagse binnenhof te slopen, want dat gebouw voldoet ook aan geen enkele milieunorm.

K#tland... ik schaam me er bijna voor om nederlander te zijn, hopelijk zet de volgende verkiezing de gehele huidige politiek in een strafkamp.
muddy bandit

Berichtdoor Simcaharm » 24 apr 2013 20:38

Dit moet het dan worden:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2150 ... ers__.html

Het had minder gekund.....
Simcaharm

Berichtdoor muddy bandit » 24 apr 2013 23:05

... maar ook veel beter, het is nog steeds ordinair graaien in plaats van bezuinigen. :evil:

Gewoon uitroeien die haagse maffia, dat is de beste bezuiniging. :twisted:
muddy bandit

Berichtdoor simca ti » 25 apr 2013 21:06

[
Als er nog iemand is die een Rancho Grand Raid wil ruilen tegen een Hummer H1 (of gelijkwaardig milieumonster) op grijs kenteken???... dan kan ik vast beginnen met dat haagse binnenhof te slopen, want dat gebouw voldoet ook aan geen enkele milieunorm.

K#tland... ik schaam me er bijna voor om nederlander te zijn, hopelijk zet de volgende verkiezing de gehele huidige politiek in een strafkamp.[/quote]

is een leopardtank ook een mogelijkheid om te ruilen met de grand raid?
:roll: goed voor het milieu en sloopt alles wat i tegen komt :lol:
simca ti

Berichtdoor muddy bandit » 25 apr 2013 22:51

simca ti schreef:
is een leopardtank ook een mogelijkheid om te ruilen met de grand raid?
:roll: goed voor het milieu en sloopt alles wat i tegen komt :lol:

Een leopard valt qua afmetingen buiten de plaatselijke parkeerverordening, dus dat gaat hem niet worden. :mrgreen:

Maar het is hoog tijd voor wat radicalere acties door de oldtimerliefhebbers als een landelijk protest, laat de haagse maffia maar eens wat voelen.
Landelijk het verkeer plat gaan gooien door met oldtimers te gaan klaverbladrijden lijkt me wel wat, en aanstaande koninginnedag is hiervoor een prima datum.
Wie doet er allemaal mee?
muddy bandit

VorigeVolgende

Keer terug naar Simcaforum