Regeerakkoord

Discussieer er hier vrolijk op los over je favoriete Simca.

Moderator: Paul1100

Regeerakkoord

Berichtdoor Matrancho » 29 okt 2012 19:54

Beste leden,

In het vandaag gepresenteerde regeerakkoord staat slecht nieuws voor oldtimerbezitters.
Men wil de vrijstelling voor de Motorrijtuigenbelasting afschaffen!

Dat gaat ons als liefhebbers weer geld kosten.

Ronald :cry:
Matrancho
Beheerder

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor simcarno » 30 okt 2012 10:44

verkopen heeft ook geen zin natuurlijk want de markt zal instorten....
kortom als je geen wegenbelasting wilt betalen wordt het schorsen en wegzetten en wachten op "betere tijden"
Maar ja door het wegvallen van de hypotheekrente aftrek moeten we de stalling natuurlijk ook verkopen.

pffff ben wel blij dat ik geen zware auto op gas heb zeg.

Hoe zal het gaan met werkgelegenheid in de oldtimer sector?

Simcarno
simcarno

Berichtdoor Matrancho » 30 okt 2012 17:08

Matrancho
Beheerder

Berichtdoor Matrancho » 31 okt 2012 20:28

Bent u ook tegen de de invoering van de MRB voor Klassiekers?
Teken dan de petitie op de website van de KNAC.

http://www.knac.nl/petitie/

Met vriendelijke groet,

Ronald
Matrancho
Beheerder

Berichtdoor Simcaharm » 31 okt 2012 22:14

Het is een bizarre regeling voor de echte liefhebbers. Ik zal er geen Simca minder om houden. Er zal door de Fehac een goed alternatief bedacht moeten worden. Een tussenweg is het kwarttarief of goedkoper schorsen of wat denkbaar is. Het is balen dat er zoveel fout gebruik van gemaakt is. Een 60 dagenkaart willen ze waarschijnlijk niet omdat de pakkans te klein geacht wordt. Ze willen alleen meer geld binnenhalen en niets uitgeven voor een evt. controle systeem
Er is van alles te bedenken, het systeem wat ze voorstond dat lpg en dieseltoeslag wel zou worden geheven na1986vond ik wel wat. Maar de inhaligheid bepaald hoeveel er te halen is en dat is al een ongeremde inhaligheid geworden. Wegenbelasting heeft al jaren niets meer met de wegen te maken. Voor provincies is het de voornaamste inkomensbron door de opcenten. Die vliegen ook als een jsf omhoog.
Misschien heeft iemand nog een idee. ik was al blij dat de kilometerheffing niet kwam maar het zou voor de oldtimers misschien en oplossing zijn
Simcaharm

Berichtdoor muddy bandit » 01 nov 2012 20:43

Schorsen is voor mij totaal geen optie, ik zou niet weten waar ik de beide auto's dan zou moeten stallen... en daarnaast: ik heb ze wel om er van te genieten (rijden/sleutelen) en niet om te laten vestoffen in een donker hol.
En de volle mep aan belasting hiervoor gaan betalen wordt me veel te duur, er wordt hooguit 1500 km per jaar mee gereden.

Het zou voor mij gewoon het einde van een hobby betekenen waar ik jarenlang aan gewerkt heb... :cry:

De auto's zullen in 1 klap waardeloos worden door deze wetswijziging, hooguit nog intressant voor de export.
En dat brengt ook weinig op, blijf je dus lekker zitten met een financiële strop die belastingtechnisch ook niet te verhalen is.
Total-loss rijden zal waarschijnlijk de enigste manier zijn die overblijft om een getaxeerde auto nog kwijt te worden zonder er een financiële strop aan over te houden. :evil:
muddy bandit

Berichtdoor Découvrable » 11 nov 2012 15:30

Wellicht toch nog een klein lichtpuntje aan de 'horizon' volgens onderstaand artikel dat op de site van Autoweek staat (link: http://www.autoweek.nl/autonieuws/21229 ... en-van-mrb ) ....

Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.

Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.

Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.
Découvrable

Berichtdoor muddy bandit » 11 nov 2012 23:56

Een 60-dagen kaart is (net al schorsen trouwens) alleen maar een optie voor diegenen die de mogelijkheid hebben om hun auto op privé-terrein te plaatsen... met zo'n regeling dupeer je dus nog steeds de liefhebber die z'n hobby gewoon op een openbare parkeerplaats heeft staan. :(

Het eerlijkste is in mijn ogen nog steeds om de totale houderschapsbelasting af te schaffen en deze te gaan verwerken in de brandstofprijs... dan betaalt iedereen gewoon voor het gebruik van z'n auto en niet meer voor het bezit van een auto. (en dan betalen de buitenlandse weggebruikers ook gelijk mee voor het gebruik van ons wegennet, wij moeten in het buitenland ook al vaak genoeg tol betalen om daar te kunnen rijden) :idea:
muddy bandit

Berichtdoor Matrancho » 12 nov 2012 22:44

Muddy, ik ben het hier helemaal mee eens!
Matrancho
Beheerder

Berichtdoor muddy bandit » 12 nov 2012 23:40

Het eerlijkste zal toch niet gaan gebeuren, want dan worden de tankstations in de grensstreken er weer de dupe van.
Het prijsverschil in de brandstof zal dan opeens weer een aanzienlijk stuk forser gaan worden :o... en dan kan heel europa ook gelijk zien hoe de nederlandse overheid de automobilist misdadig uitmelkt.
muddy bandit

Berichtdoor Matrancho » 16 nov 2012 19:19

Hierbij het laatste nieuws van de KNAC over het afschaffen van de MRB.

http://www.knac.nl/2012/11/10/toch-mrb-vrijstelling-voor-klassiekers/
Matrancho
Beheerder

Berichtdoor Découvrable » 20 nov 2012 20:30

Volgens mij heeft de politiek toch nog iets goeds gedaan voor de oldtimer liefhebber....
zie onderstaande linkjes:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Pol ... hulp.dhtml

http://www.autoblog.nl/tweede-kamer-sch ... post-55112

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... timers.xml

Nu maar hopen dat de oplossing acceptabel is.
Découvrable

Berichtdoor tagora » 20 nov 2012 21:24

Découvrable: het ziet er weer een stuk rooskleuriger uit voor de Oldtimerbezitters!
tagora

Berichtdoor muddy bandit » 20 nov 2012 21:44

Het begint weer enigszins normaal te lijken...
Nu alleen maar hopen dat de voorwaarden ook nog redelijk gelijk blijven, want als de oldtimer niet meer jaarrond op een openbare parkeerplaats mag staan ben ik alsnog de sjaak. :(
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 27 nov 2012 21:51

Ik vind dat de KNAC de oldtimerLIEFHEBBERS die dieselen of LPG rijden nu wel heel erg in de kou laat staan. :evil:
Je zult maar een mooie, totaal gerestaureerde Toyota BJ 45 uit 1982 bezitten... mag je opeens belasting gaan betalen over 1930 kg dieseltarief € 2116,= per jaar!!!
Of zo'n oude Nissan Patrol, Isuzu Trooper of een andere vergelijkbare 4x4 uit de jaren '80, die worden opeens compleet onbetaalbaar en dus waardeloos. :(

En helaas, ik ken er dus velen die inmiddels al aardig spijt hebben dat ze die petitie van de KNAC ondertekend hebben... de KNAC komt blijkbaar niet op voor alle oldtimerliefhebbers. :x
muddy bandit

Volgende

Keer terug naar Simcaforum