verlichting problemen Rancho

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

verlichting problemen Rancho

Berichtdoor teuling13 » 20 okt 2019 18:33

Goedenavond,

ik heb een vraag over de verlichting.
Mijn stads en dimlicht werken niet. Raar genoeg werken mijn knipperlichten en remlichten werken wel. Nu heb ik een wit relais gevonden links onder bij de vooruit .
op die relais zitten 2 blauwen draden en 1 rode. De rode is kapot geroest.

weet iemand toevallig waar dit relais voor dient?

Met vriendelijke groet ,
Luuk
teuling13

Re: verlichting problemen Rancho

Berichtdoor muddy bandit » 20 okt 2019 23:26

Daar zitten meerdere relais van de verlichting, en als je even daar in de buurt tegen het schutbord kijkt zie je ook nog een soort stekkerblok waarin de speciale simca-zekeringen (6 stuks) zitten.
Verlichting voor/achter en de dashverlichting zitten allemaal op 1 zekering.
Rode draad repareren en terug plaatsen, en waarschijnlijk ook nog even de zekering vervangen.

Ow ja, koop gelijk even een 6-polige 12 volts zekeringhouder waar gewone steekzekeringen in passen, deze is "plug and play" in een Rancho en dan ben je ook gelijk van die ouderwetse simca-zekeringen af die al bijna nergens meer verkrijgbaar zijn.
Deze dus:
http://www.accunoord.nl/nl/zekeringhoud ... ng-6-polig

(als ik me niet vergis 5x 10A en 1x 16A zekering nodig)
Bijlagen
zekeringen.JPG
muddy bandit

Berichtdoor Paul1100 » 21 okt 2019 08:28

Zo zien de originele zekeringen eruit.
Bijlagen
ze.jpg
Paul1100

Berichtdoor teuling13 » 21 okt 2019 11:16

Bedankt jullie voor de snelle reacties!
teuling13

Berichtdoor teuling13 » 21 okt 2019 21:03

om nog even terug te komen op het relais. Het betreft een relais met 3 polen, 1 2 en 3. ik kan nu toch zonder problemen een anders relais monteren?
teuling13

Berichtdoor muddy bandit » 23 okt 2019 00:06

Plaats even een duidelijke foto met uitleg wat er nog wel en niet werkt van die groep, kijk even goed welke kleur draden het betreft (blauw en groen lijken na 40 jaar veel op elkaar), daarmee wordt het hier ook wat duidelijker van waar je het precies over hebt en kunnen we ook wat zinniger meedenken i.p.v. blind gokken.

Ik vermoed dat dit het relais van de mistlampen in de bumper betreft, maar sommige Rancho's hebben daar meerdere relais zitten van de optionele feestverlichtingen.... zou eigenlijk geen probleem moeten geven voor de stads- en dimlichten.
Maar de rode draad is in ieder geval een voedingsdraad vanaf de accu, en die mag zondermeer geen kortsluiting maken.... die dus eerst herstellen voordat je verder gaat.

Werkt de verlichting achter (achterlicht en nummerplaatverlichting) wel of niet:
Wel: check of er spanning bij de koplampstekker komt, zo ja massaprobleem (er van uit gaande dat de lampen goed zijn)
Niet: check zekering, controleer stekkerverbindingen, controleer lampfittingen, controleer lichtschakelaar, controleer bedrading, controleer massa... print het elektrisch schema uit het werkplaatshandboek maar uit, dan weet je precies wat je moet doormeten met de multimeter.
Houd er in ieder geval rekening mee dat kabelbomen, bedradingisolatie en stekkerverbindingen na 40 jaar meestal aardig stug, broos en breekbaar geworden zijn en dat de koperen draadkernen ook aardig zwart, groen of geheel vergaan kunnen zijn, met eerbied behandelen dus.
muddy bandit

Berichtdoor teuling13 » 27 okt 2019 09:06

Bedankt voor je reactie Muddy,maar ik heb t probleem al opgelost ;)
teuling13

Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca