Onder de motorkap

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 18 nov 2018 00:11

Iedereen heeft in zijn Simca een motor zitten om te kunnen rijden. In deze topic wil ik gaan uitleggen hoe deze motor werkt. Stel maar gedetailleerde vragen over wat je niet weet of niet begrijpt en ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Onder de motorkap zit de motor. Om die motor heen zitten veel componenten maar daar kom ik later op terug. Eerst maar uitleggen hoe een draaiende motor werkt.

De zuiger gaat naar beneden en het benzine/lucht mengsel wordt via de inlaatklep de compressieruimte ingezogen. Als de zuiger beneden is gaat de inlaatklep dicht en gaat de zuiger naar boven om het mengsel van benzine en lucht samen te persen. Als de zuiger boven is steekt de bougie het mengsel aan wat ontploft en de zuiger naar beneden drukt. Als de zuiger weer beneden is gaat de uitlaatklep open en drukt de zuiger op weg naar boven de verbrande uitlaatgassen de compressieruimte weer uit. Boven aangekomen gaat de uitlaatklep dicht en de inlaatklep weer open en begint het verhaal weer opnieuw. Dat is een cyclus van inlaat, compressie, arbeid en uitlaat. 4 stadia en daarom heet het een 4takt motor.

Deze benzine motor is ontworpen door de heer Otto daarom noemen ze een benzine motor ook wel een ottomotor. Op onderstaande plaatjes is het misschien nog duidelijker.


Afbeelding . . . . . . Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 10 feb 2019 22:55

Als je de motor uit de auto haalt ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Zou je de motor uit elkaar halen kom je de volgende onderdelen tegen:

Afbeelding

1 cilinderblok
2 krukas
3 zuiger
4 drijfstang
5 zuigerpen
6 zuigerveren
7 krukaslagers
8 drijfstanglagers
9 krukaskeerring
10 karterpan

Dit alles zet een heen en weer gaande beweging om in een draaiende beweging.

Afbeelding

Op de krukas zitten bij een 4 cilinder 4 drijfstangen. Ze zitten twee aan twee op een kruktap.

Afbeelding

Afbeelding

De drijfstang ziet er zo uit. Een stevig ding want er staan nogal grote krachten op.

Afbeelding

Op de drijfstang zit de zuiger gemonteerd door middel van een zuigerpen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij een 4 cilinder dus ook 4 drijfstangen en 4 zuigers.

Afbeelding

De in- en uitlaatkleppen zien er zo uit:

Afbeelding

Deze kleppen worden open geduwd door de nokkenas:

Afbeelding

De krukas en de nokkenas zitten middels een distributieketting aan elkaar vast.

Afbeelding

Het mengsel wordt aangestoken door een bougie:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 24 maart 2019 11:18

Bij een benzinemotor heb je ontsteking nodig om het benzine/lucht mengsel aan te steken.

Een vier cilinder motor draait stationair 800 toeren per minuut en vol gas misschien wel 4000 toeren per minuut. Dat betekend dat de krukas in een minuut 4000 keer ronddraait. Dat is 65 keer rond in een seconde. Dus inlaatklep open, zuiger naar beneden, benzine/luchtmengsel in de motor, inlaatklep dicht, compressie, vonk, arbeid, uitlaatklep los en het verbrande mengsel er weer uit. En dat 65 keer per seconde. Het is bijna niet te geloven dat een motor loopt maar het werkt zo. Als het mengsel is samen gedrukt moet het aangestoken worden en daarvoor zorgt de ontsteking.

De complete ontsteking zit onder de motorkap op de motor en ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Deze onderdelen horen erbij:

Bobine

Afbeelding

Stroomverdeler

Afbeelding

Verdeelkap

Afbeelding

Rotor

Afbeelding

Bougiekabels

Afbeelding

Contactpunten

Afbeelding

Condensator

Afbeelding

Hier een schema van een draaiende ontsteking:

Afbeelding

Hier een plaatje van de verdeler van boven gezien van een 4 cilinder en daar zitten 4 nokken op.

Afbeelding

De contactpunten zijn dicht er staat 12 volt op de bobine. Via de spoel in de bobine loopt deze naar massa via de contactpunten. De contactpunten gaan open en de stroom moet stoppen. Omdat in een bobine twee spoelen zitten komt er als reactie op die plotselinge stop een grote spanning uit de middelste aansluiting van de bobine. Dit kan wel 10.000 volt zijn. Omdat het een laag amperage heeft is het niet gevaarlijk als je er een schok van krijgt. Wel is die hoge spanning genoeg om de bougie te laten vonken. Om de vonk te laten springen over een afstand van 0.4 – 0.6 millimeter is wel wat spanning nodig. 12 volt springt niet door de lucht. Zodra de vonk geweest is moeten de contactpunten dicht om de bobine weer zijn werk te laten doen. De verdeler heeft 4 nokken bij een vier cilinder. De as een keer rond is 360 graden. Deel je dit door 4 dan heb je 90 graden. De helft voor open en de helft voor dichte contactpunten. Dicht noemen ze contacthoek en is dus ongeveer 45 graden. Contactpunten open noemen ze openingshoek en is ook ongeveer 45 graden. Om dat de tijd erg kort is en omdat de hoge spanning een bepaalde weg moet gaan is hier enige tijd voor nodig. Daarom gaan de contactpunten ongeveer 8 graden voor het bovenste dode punt open. Zodra de bobine de spanning afgeeft gaat die via de bobinekabel naar de verdeelkap op de middelste aansluiting. Via een koolstiftje gaat de spanning naar de rotor die onder de verdeelkap zit. De rotor zit vast boven op de verdeleras en draait dus ook rond. De spanning kan via de verdeelkap en de bougiekabels naar de juiste bougie. Naar mate het toerental hoger wordt zal de ontsteking vroegen moeten worden om de vonk op het juiste tijdstip bij de bougie te krijgen. In de verdeler zit een centrifugaal vervroeger en een vacuum vervroeger om dit te regelen.
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 24 maart 2019 11:30

Het op tijd zetten van de ontsteking doe je met een contacthoekmeter en een stroboskooplamp. De contactpunten kun je afstellen met een voelermaatje maar omdat het erg nauwkeurig komt op hogere toeren is een contacthoekmeter beter. Je moet de afstelgegevens hebben en dan met het juiste gereedschap stelt het niet veel voor.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 14 apr 2019 22:02

De zuiger gaat met de inlaatklep open naar beneden om het mengsel naar binnen te zuigen. De volgende keer dat de zuiger naar beneden gaat komt dat door de vonk en moet de inlaatklep dus dicht zijn. De inlaatklep opent dus om en om ten opzichte van de zuiger. Dit geld ook voor de uitlaatklep en de ontsteking. De nokkenas ( nokkenassen ) draaien dus de halve snelheid van de krukas. Dit gebeurt door het tandwiel van de nokkenas twee keer zo groot te maken dan dat van de krukas.

tandwielen-distributie.jpg
tandwielen-distributie.jpg (27.67 KiB) 123 keer bekeken


Hieronder een bewegend plaatje met het snelheidsverschil.

Verhouding 1 op 2
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 09 mei 2019 21:23

De carburateur :

De auto loopt op een mengsel van lucht en benzine. De verhouding is ongeveer 1 liter benzine op 14 liter lucht. Te weinig benzine noemen ze een arm mengsel en te veel benzine is een rijk mengsel. De motor loop alleen mooi als er een juist mengsel in gaat. Tegenwoordig wordt dit allemaal elektronisch geregeld maar vroeger gebruikte men daar een carburateur voor. De carburateur zorgt er dus voor dat de lucht en de benzine op de juiste manier met elkaar vermengt wordt. Eigenlijk is het een bijzonder knap stukje techniek.
Op een brommer zit een enkele carburateur omdat het ook maar een eencilinder is. Na mate de motor groter wordt worden de carburateurs ook groter maar het basis principe blijft gelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Of zoals hier onder een dubbele carburateur.

Afbeelding

Afbeelding


Hier het schema van een carburateur:

Afbeelding

De benzine komt binnen in de vlotterkamer omdat de benzinepomp het naar binnen drukt. De vlotterkamer is een voorraad bakje voor de benzine. Het niveau van de benzine in de vlotterkamer is erg van belang omdat daar de benzine/ lucht verhouding vanaf hangt. In de vlotterkamer zit een vlotter die de vlotternaald bedient. Stijgt het niveau dan gaat de vlotter drijven op de benzine en zal de vlotternaald mee omhoog gaan. Komt de vlotter nog hoger dan zal de vlotternaald op zijn zitting komen en de benzine toevoer afsluiten. Wordt er benzine gebruikt zal het niveau dalen, de vlotter zakken en de vlotternaald zal de benzinetoevoer weer openen.

Afbeelding

De vlotters zijn er in vele uitvoeringen afhankelijk van de keuze van de constructeur. Het is eigenlijk niet meer dan een drijvend doosje dat de vlotternaald bedient.
Zo ziet een vlotter eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet een vlotternaald eruit:

Afbeelding

In een carburateur ziet dat er zo uit:

Afbeelding

In de carburateur zit een vernauwing en dat heet een venturi.

Afbeelding

De lucht die eraan komt moet nu door die vernauwing en dat heeft tot gevolg dat op die plek een onderdruk ontstaat. Laat je in die vernauwing nu een buisje uitkomen dan gaat die luchtstroom aan dat buisje zuigen en komt er benzine uit. Zo krijg je een benzine lucht mengsel.

Afbeelding

De gasklep zit onder in de carburateur. Zit de gasklep op zijn aanslag dan is er te weinig lucht om te zuigen en komt er geen benzine mee. Er moet natuurlijk wel iets benzine naar binnen en daar is dan het stationaire gedeelte voor.

Afbeelding

Dit is een apart gedeelte met een schroef erin ook wel de stationairstelschroef genoemd. Hier stelt je het stationaire toerental mee af en dus niet met de gasklep.
Trap je plotseling het gaspedaal in dan kan de carburateur niet zoveel benzine leveren dat het mengsel rijk genoeg is. Het duurt namelijk even voordat de benzinestroom op gang is. Om dit probleem te ondervangen is de acceleratiepomp. Dat is een klein pompje dat werkt met een handel en een membraam.

Afbeelding


De acceleratiepomp spuit benzine in de venturi als je het gaspedaal intrapt. Zonder luchtfilter en de motor uit kun je dit goed zien. Trap je langzaam het gaspedaal in dan druppelt de acceleratiepomp en dan heeft dat geen invloed op het mengsel.

De choke.
Bij een koude motor slaat de benzine neer in het inlaatspruitstuk. Daardoor wordt het mengsel te arm. Je hebt meer benzine nodig en dat gaat als volgt. De motor start en begint te zuigen aan de carburateur. De venturi geeft benzine maar te weinig. Trek je nu de choke erop dan gaat de klep bovenop de carburateur dicht en gaat de motor veel harder aan het benzinebuisje zuigen. Daardoor komt er meer benzine en zal de motor aanslaan. Dit effect zal ook ontstaan als je luchtfilter vuil en verstopt is.
Heb je een dubbele carburateur dan zitten er gewoon twee carburateurs naast elkaar in een doosje.

6 venturi’s kan ook zoals hier:
Afbeelding

Zit de gasklep dicht dan zuigt de motor maar er kan geen of weinig lucht door. Het vacuum is dan hoog. Staat de gasklep helemaal open dan kan er veel lucht naar binnen en zal en nauwelijks vacuum zijn. Heb je een vacuummeter in de auto dan kun je dit zien. Een verbruiksmeter werkt ook op vacuum. Hoog vacuum is een laag verbruik en omgekeerd.
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 09 mei 2019 21:24

Wat is back-fire

Met LPG:
Er moet een brandbaar mengsel zijn om het te kunnen aansteken. Back-fire krijg je met LPG als het mengsel te arm is en dan ploft het mengsel in het inlaatspruitstuk. De explosie is ongecontroleerd en kan behoorlijke schade aanbrengen. Mijn daily driver loopt ook op LPG en bij back-fire ploft het luchtfilter uit elkaar en schieten de vacuumslangen eraf. Nieuwe elastiekjes erom en de slangen er weer op en ik kan weer doorrijden.


Met benzine:
Als de ontsteking niet op tijd staat heb je ook kans op back-fire met benzine. Je hebt kunnen lezen dat er erg weinig tijd is voor een cyclus. Als de vonk komt op het moment dat er nog een inlaatklep los staat heb je dit probleem ook.
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 09 mei 2019 21:32

Hier iets over banden.
Alle informatie staat op de band vermeld.

De maat van de banden in dit voorbeeld: 195 65 R 15 91 V

Afbeelding

195 is de breedte van de band in millimeters
65 is de hoogte van de band in procenten van de breedte. 65 % van 195 is 126 mm
R staat voor radiaal band
15 is de diameter van de velg in inches. 1 inch is 2.54 mm
91 is de loadindex dus het draagvermogen van de band te vinden in de tabel
V is de snelheidsindex van de band en ook te vinden in de tabel.

Afbeelding


De maat berekenen is eigenlijk eenvoudig als je door hebt. Hieronder heb ik een plaatje gemaakt met de berekening.

Afbeelding


De band met een loadindex van 91 mag dus 615 kg per band hebben en dat is een asbelasting van 1230 kg. Bij een grijskenteken staan die waardes op het kentekenbewijs en de band moet daar aan voldoen.
Een V band heeft een maximum snelheid van 240 km per uur. Op een snelle Volkswagen Golf met een langzame band kun je in Duitsland problemen krijgen met de politie.

Afbeelding

Voor de APK moet de draairichting goed zijn maar ook de vermelding inside/outside moet kloppen.

Afbeelding

Op de band staat een DOT nummer, dit staat voor Department of Transportation. Een soort serienummer. Daarin staat onder andere het bouwjaar in code verwerkt.
Het nummer 4504 betekend: gemaakt in week 45 van 2004.

Afbeelding

Een ander voorbeeld van 205 55 R 16 91 H

Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 11 mei 2019 21:32

De motor loopt. De zuiger gaat naar beneden en zuigt aan het inlaatspruitstuk. Hij zuigt benzine en lucht mee naar binnen als de gasklep open staat. Gasklep vol open geeft een laag vacuüm en gasklep dicht dan heb je een hoog vacuüm. Zit de gasklep nu dicht en rem je af op de motor loopt de onderdruk erg op. Op het moment dat er geen lucht meer naar binnen komt via de carburateur en de motor zuigt harder zal hij het overal vandaan proberen te trekken. De enige manier om aan te zuigen is dan via de kleppen en langs de zuiger op.

Afbeelding

De afdichting op de zuigers gebeurt door de zuigerveren in combinatie met de olie die op de zuigerwand zit.

Afbeelding

De kleppen zitten in de cilinderkop in de klepgeleider. Dit is een bronzen bus die nauwkeurig op maar gemaakt is. Daarover zijn klephoedjes gemonteerd. Deze zorgen voor de afdichting.

Afbeelding

Op de klephoedjes niet te beschadigen doen ze een stukje plakband om de klep heen tijdens de montage.

Afbeelding

Omdat er weinig ruimte is om de klep op zijn plaats te houden hebben ze iets slims bedacht.

Afbeelding

Ze gebruiken twee spietjes die opgeklemd zitten in de plaat die boven op de klepveer ligt.

Afbeelding

Pas als de veer helemaal ingedrukt wordt met een tang kunnen de spietjes er tussen uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de motor lucht via de kleppen of langs de zuigers gaat zuigen komt er olie mee. Dit zie je bij stoplichten als je weer optrekt.
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 11 mei 2019 21:34

Op deze foto is het misschien nog iets beter te zien hoe de spietjes erin zitten:

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 11 mei 2019 21:56

J-maat
Eigenlijk staat de 'J' voor de vorm van het velgbed en is dit niet een echte maat. In de volksmond wordt de term J-maat echter veelvuldig gebruikt om de breedte van een velg aan te geven. De velgbreedte is de breedte tussen de opstaande velgranden. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte van de velg te verkrijgen.

Afbeelding

Eén J is gelijk aan één inch = 2,54cm. Een velg met 8J is dus tussen de velgranden 20,32cm breed en inclusief 1 inch velgranden is dat 22,86cm breed.

Velgensteek
De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging van het wiel aan de naaf van de auto. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten keer de diameter van een denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij 4 en 6 gaten is het gemakkelijk te meten en gebruikt men de twee tegenovergestelde gaten van hart tot hart voor het bepalen van de
steekmaat.

Afbeelding

Afbeelding

Bij 5 gaten is dit iets lastiger, dan moet eerst een (denkbeeldige) cirkel getekend worden over het hart van de gaten om vervolgens de diameter vande steekcirkel te kunnen meten.

Afbeelding

Hier kun je leuke informatie vinden: http://www.velgensteek.nl

ET-waarde
De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpress Tiefe", oftewel wielbolling of offset

Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf exact in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte.

Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats

Afbeelding

Links: ET-waarde 30, rechts ET-waarde 40. Hierdoor valt de velg in zijn
geheel verder naar binnen.

Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager
de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 11 mei 2019 22:05

Motor opblazen.
Dat kan niet want er zit geen tuutje aan om hem op te blazen. Het is een uitdrukking om aan te geven dat de motor kapot is gegaan. De motor gaat defect als je extreem veel vraagt van een motor. Geen smering of geen koeling is natuurlijk ook extreem. Door terug te schakelen naar een te lege versnelling vraag je ook te veel van je motor. De kleppen kunnen gaan zweven en dan kan de zuiger de kleppen raken. Met geweld krijg je immers alles kapot. Dan is het klaar. Het kan ook zijn dat een lager eruit gaat of dat de drijfstang breekt. Als een motor in de soep loopt kun je alles verwachten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo zien lagers eruit als ze er door overbelasting tussenuit geperst zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn lagers zoals ze eruit moeten zien.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 361
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem


Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast