1500 oliedruk te laag

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

1500 oliedruk te laag

Berichtdoor ronald » 30 sep 2018 11:43

IMG_20180909_141222.jpg
Goedemiddag, sinds kort ben ik in het bezit van een Simca 1500 met Type 342 motor. Het is er eentje met automatische versnellingsbak.
Oliedruk is te laag. Vorige eigenaar heeft motor voorzien van verse lagerschalen voor de krukas, zonder motor uit te bouwen, van onderaf.
Inmiddels heb ik centrifugaalfilter gedemonteerd en schoongemaakt. Zat nog restje slijpsel in. voorzien van nieuwe originele oliedruksensor, conisch M12X1,5
Ook de carterpan er onderuit gehad. deze was mooi schoon, geen slijpsel. Oliezeef ook niet verstopt.

Met oliedrukmeter getest omdt druklampje blijft branden. Blijft onder de 1 bar, ook bij hogere toerentallen. Getest op bedrijfstemperatuur.

Ik heb olie bovenin en op plek oliedruksensor. Oliedrukventiel is verstelbaar, maar geen enkele invloed merkbaar.
Mijn idee is dat er wellicht nog een kanaaltje verstopt zit, of mijn oliepomp versleten is, of kapot.

Weet iemand hoe ik de grote bout waarmee de poelie vastzit op de krukas los moet krijgen? Zag op internet dat hier vroeger speciaal gereedschap voor was.

Heeft een clublid er misschien eentje te leen voor me?
Daarnaast zit hij waarschijnlijk erg vast. Is een automaat, dus bij kracht op de bout draait de krukas gewoon mee. Ik moet iets verzinnen om de poelie te blokkeren.

Wie heeft goede raad voor me? Heeft iemand deze wel eens losgehad of de oliepomptandwieltjes schoongemaakt of vernieuwd?

Ik zou goed hulp kunnen gebruiken!
Bij voorbaat dank

Ronald
0640221585
ronald

Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca