Pagina 1 van 1

brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 24 dec 2016 12:50
door aronde
Goedemiddag,
Ik heb een vraag, ik heb 3 simca's van bouwjaar 1960 t/m 1967 ik tank nu euro 95 met toevoeging loodvervanger, maar ik heb gelezen dat er binnenkort geen euro 95 E5 verkrijgbaar meer is maar de vervanger wordt dan euro 95 E10 10 % Ethanol en dit blijkt niet voor alle auto's gebruikt te kunnen worden ook niet voor de moderne auto's niet dus zeker niet voor onze oldtimers, dus mijn vraag is om euro 98 te gaan tanken kan dat zomaar of moeten de auto's anders worden afgesteld en moet bij euro 98 ook nog loodvervanger worden toegevoegd?

Vriendelijke groet Aronde

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 24 dec 2016 23:20
door simca ti
ik weet niet precies hoe het met de aronde motoren gaat maar mijn ti rijdt zowel op 95 goed maar op de 98 draait de motor veel fijner.
en dan gebruik ik geen flesje loodvervanger.
de brandstof euro98 heeft zo wie zo een betere verbranding als de 95.
volgens mij kan je deze gewoon tanken zonder de afstellingen te veranderen.
ik denk wel dat je er dan loodvervanger bij moet doen bij de aronde motoren.

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016 09:02
door aronde
Hallo simca ti
zou kunnen wat je zegt in de aronde ligt nog de Flass motor en in de 1300 en 1301 ligt een 312 T motor .

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016 12:04
door muddy bandit
Vanwege de ethanoltoevoegingen is het zondermeer al verstandig om met oldtimers over te gaan op 98, deze brandstof is (tot nu toe) nog redelijk ethanolvrij.
Een loodvervanger toevoegen is alleen nodig als de kop niet standaard geschikt is om op lpg te rijden.
Van de 1100 weet ik dat de kop fabrieksaf al lpg-geschikt is, van de oudere modellen durf ik het echter niet te zeggen.
Bij twijfel dan gewoon toevoegen. (of gelijk gaan sparen voor een koprevisie die lpg-geschikt maakt :mrgreen: )

Verder regelmatig blijven controleren of het gehele brandstofsysteem tussen vulopening en motor nog lekvrij is ongeacht welke brandstof je tankt: de moderne brandstoffen zijn door allerlei dopes een stuk agressiever als vroeger waardoor rubber en kurk (vooral bij weinig gebruik) sneller verhardt of zelfs oplost.... en brand door lekkage is helaas nog steeds doodsoorzaak nr 1 van oldtimers. :(

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016 12:09
door John
En vergeet ook niet het merk, niet alle merken hebben nog een 98.

BP Ultimate = 98
Shell V-Power = 97

Deze zijn in ieder geval geschikt maar misschien weet er iemand nog andere merken.

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016 21:04
door aronde
Bedankt Muddy bandit voor de informatie ik zal zeker over gaan op de andere brandstof 98.

Groeten Aronde

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016 21:05
door aronde
Bedankt John voor het geven van verschillende benzinemerken.

Groeten Aronde

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016 21:35
door rallyebasse
Hallo
Vermits dat alle aronde motoren uitgerust zijn met een aluminium kop
Zijn ze geschikt voor loodvrije benzinne
Alleen de simca 5 en 6 en 8 moeten loodvervanger toegevoegd worden
vermits de kleppen in een gietijzere klepzitting liggen in de motor
Gr Daniel

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016 21:47
door muddy bandit
Mocht je trouwens volledig ethanolvrije benzine willen tanken (aan 98 wordt ook al >5% "droge" ethanol aan toegevoegd) dan kun je terecht bij Firezone (Salland Olie), die heeft bij diverse tankstations competition 102 met idd. een octaangetal van 102.

http://competition102.com/

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 10:06
door aronde
Bedankt voor de informatie

Groeten Aronde

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 12:29
door Paul1100
Met een oude Amerikaan heb ik last als ik benzine tank bij de Tango dat de auto gaat nadieselen. Dan wil de auto niet uit als ik het contact afzet en blijft hij maar pruttelen. Het octaangetal daar is zo laag dat de brandstof zelf ontbrand en er geen bougie voor nodig heeft. Tank ik V-power bij de shell dan heb ik er geen last van. Recent hoorde ik van een steekproefcontroleur dat bio-ethanol de oplossing is. Hierdoor gaat het octaangetal van 92 naar 105 en is de brandstof klopvast.

Paul1100

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 20:57
door muddy bandit
Zal er waarschijnlijk een hoog compressie blok (>1:9,5) in liggen, daarvoor werdt destijds al de super benzine (oktaan 98) aangeraden.
Dat ethanol het oktaangetal verhoogd klopt, dat is ook mede de reden dat die troep door de moderne benzine (ik noem het tegenwoordig kwastenreiniger) gemengd wordt.

Helaas heeft die ethanoltoevoeging een paar akelige nadelen: membramen en afdichtingen van vele oude carburateurs en brandstofpompen zijn niet bestand tegen langdurige blootstelling aan ethanol waardoor ze (afhankelijk van het gebruikte rubbertype) oplossen/poreus worden of uitharden en hierdoor uiteindelijk scheuren.

Bij een lekke nokkenas aangedreven brandstofpompje pomp je dan opeens ook benzine bij je motorolie: het blok wordt daarmee inwendig dan wel prachtig schoon maar over een smerende werking en de fatale gevolgen voor lagerschalen e.d. zal ik het verder maar niet hebben.
Bij de carburateurs is het vaak de vlotterafsluiting die problemen gaat geven (o.a. lekke vlottertonnetjes): de carburateur kan dan overstromen als er geen goede afsluiting meer is, dit is iets wat een heel spectaculair effect kan geven maar helaas ook regelmatig een geheel zwart geblakerde en na rokende oldtimer als eidresultaat nalaat.

Dus het zomaar zelf toevoegen van bio-ethanol zonder eerst jezelf goed te verzekeren of alles er wel goed tegen bestand is lijkt mij nou niet bepaald het slimste advies wat iemand kan geven, en vooral niet als het ook nog de categorie oudere auto's en oldtimers betreft.

Het is ook niet voor niets dat ik m'n oude Jeep Wagoneer maar geheel omgebouwd heb naar single lpg: alleen het aanpassen van de ouderwetse 4bbl Rochester Quadrajet carburateur zou mij al meer gaan kosten als de gehele (netjes weggewerkte) gasinstallatie, het aanpassen van de rest (elektrische pomp, tankvlotter en vulhals) zou daar nog eens bij komen
Voor het goedkoop rijden heb ik die lpg-installatie niet bepaald nodig, want met hooguit 2000 km/jaar verdien ik zo'n weggewerkte gasinstallatie toch niet terug ook al zuipt de Wagoneer gemiddeld 1:3½.

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 24 jan 2017 22:50
door MartinG
Om de betrouwbaarheid van mijn Aronde wat te verhoging vervang ik de benzinepomp door een electrische lage druk benzinepomp.
Dit heeft een aantal voordelen:
1) betrouwbaarder dan de bestaande membraan pomp
2) goede extra diefstalbeveiliging. Zonder de pomp aan te zetten met een "verborgen" schakelaar rij je geen 2 km ver
3) veiliger omdat er geen benzine in je carter kan komen en de pomp bestand is tegen de moderne benzines
4) starten na langere tijd is makkelijker. Eerst de pomp aanzetten, na 10 seconden pas starten. Zit de vlotterkamer tenminste vol

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 jan 2017 02:29
door muddy bandit
Kan heel goed werken, let er alleen wel goed op dat de druk van die pomp niet te hoog/te laag is voor de carburateur. (nokkenas aangedreven pompen werken toerental afhankelijk en leveren dus verschillend debiet, electrische pompen altijd een gelijk debiet)

Ow ja, plaats de pomp wel even in een zachte rubberen ophanging anders heb je de kans dat je dat ding door de auto heen hoort pompen. ;)

En wat diefstalpreventie betreft:
Je kunt in elke auto al zeer gemakkelijk een elektrisch bediende benzineafsluiter plaatsen in je brandstofleiding, die dingen zijn bij elke LPG-installateur te koop en kosten weinig.

Re: brandstof voor simca aronde -1300- 1301

BerichtGeplaatst: 25 jan 2017 13:51
door MartinG
Bedankt voor de goede tips.