Talbot Samba Cabriolet 1983 ontsteking

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

Talbot Samba Cabriolet 1983 ontsteking

Berichtdoor Fredrik1997 » 07 jan 2016 17:37

Beste forumleden,

Enkele weken geleden heb ik een Talbot Samba Cabriolet gekocht. De auto liep niet toen ik hem kocht vanwege ontstekingproblemen. Omdat ik wel enige ervaring heb met motoren en auto's is mijn doel de Talbot weer rijdend te krijgen.

Ik heb mijn Samba al even voorgesteld in de "voorstellen" categorie.

De Samba heeft 124000 op de teller en volgens mij is er qua ontsteking niets gedaan aan onderhoud behalve een paar nieuwe bougies.
Nu het probleem, toen ik de Samba kocht zei de verkoper dat ik vonk zou hebben op de bobine. Dit was echter niet zo, ik heb het originele werkplaatsboek gekocht en aan de hand hiervan en de elektronicakennis, de bobine, CDI en condensatoren goed aangesloten. Nu heb ik goede vonk op de bobine.

Daarna heb ik de bougiekabels vervangen, en de bougies. Nu heb ik wel vonk op alle bougie's maar soms onregelmatig en niet altijd blauw. Het enigste wat nog een problemen kan opleveren is de timing en de verdeelkap. Met die laatste ben ik nu bezig. Volgens mij zijn de contacten ingeslagen en geoxideerd, en ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken:

1a.jpg
1a.jpg (507.81 KiB) 309 keer bekeken

2a.jpg
2a.jpg (485.83 KiB) 309 keer bekeken

3a.jpg
3a.jpg (512.02 KiB) 309 keer bekeken

Zoals te zien heb ik de contacten in de verdelerkap al opgeschuurd, maar ik ben van plan de hele verdelerkap te vervangen. Is het dan ook nodig om gelijk de rotor te vervangen, deze ziet er nog wel redelijk uit:

4a.jpg
4a.jpg (584.11 KiB) 309 keer bekeken

Mogelijk moet de timing van de ontsteking nog veranderd worden maar omdat de Samba al heel even gedraaid (10 seconden) heeft wil ik dit pas doen als ik goede vonk heb.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Fredrik1997

Re: Talbot Samba Cabriolet 1983 ontsteking

Berichtdoor Bosso » 11 feb 2016 18:44

Wil je eerst de verdelerkap vervangen, en bij de 2e of 3e ritje aan de kant staan omdat de rotor niet goed meer is? Hop, allebei vervangen, ontsteking goed afstellen en de Samba topless over de weg laten dansen. 8-)
Bosso

Re: Talbot Samba Cabriolet 1983 ontsteking

Berichtdoor MartinG » 12 feb 2016 21:04

Ik ken het motorblok van een Samba niet maar heb wel soortgelijke emblemen gehad met een Commer bus. De problemen bleken veroorzaakt te worden door lagerspeling op de as van de onderbrekernok. Nauwelijks voelbaar maar voldoende. Dit resulteert erin dat de afstand tussen de rotor en verdeelkap gaat varieren met als gevolg dat er zware vonken kunnen onstaat in de kap met roetschade als het gevolg.
En nooit je verdeelkap vervangen zonder de rotor ook te vervangen. Ik zou ook de condensator vervangen.
MartinG

Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca