Vervangen 1501special-typeplaatje, hoe?

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

Vervangen 1501special-typeplaatje, hoe?

Berichtdoor Simcaman » 29 nov 2015 17:21

Beste Simcollegae, op E-bay heb ik een origineel 1501special-typeplaatje kunnen bemachtigen. :lol:
Er zit er nu een op het kofferdeksel van mijn 1501 maar die is kleurloos en onleesbaar geraakt. :ugeek:
Nu wil ik dus dat nieuwe typeplaatje monteren. Ik zie dat er twee pinnetjes achterop uitsteken
dus het is niet moeilijk te begrijpen waar die in moeten. :arrow:
Maar is er misschien een valkuil als ik het oude plaatje uit het kofferdeksel ga wippen/trekken/lospeuteren :?:
Ik kan nl. niet bij de binnenkant van het deksel op die plaats.
Weet iemand hoe zo'n plaatje vastzit? Het zit direct onder het zwarte typeplaatje "SIMCA".
En hoe kan ik het beste het nieuwe monteren? Dit alles bij voorkeur zonder de lak te beschadigen :!:

Dank je voor alle bruikbare tips!

Groet Adjan Emmen
Simcaman

Re: Vervangen 1501special-typeplaatje, hoe?

Berichtdoor henk » 30 nov 2015 16:34

Hoi Adjan,

Het plaatje zou je er als het goed is gewoon af kunnen trekken door er iets plats achter te steken en zo het plaatje naar je toe te trekken. Let wel op dat je de lak niet beschadigd.
In de gaatjes die er zitten blijven dan twee kleine klemmetjes steken, een soort metalen plugjes. Dat is dus de valkuil. Als die doorgeroest zijn dan kun je het nieuwe plaatje niet vast zetten, dus misschien kun je beter eerst proberen nieuwe klemmetjes te bemachtigen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt anders hoor ik het graag.

gr, Henk
henk

Berichtdoor muddy bandit » 30 nov 2015 18:06

Verwijderen zonder lak beschadigen gaat het mooiste door er een hard kunststof lijmspatel (of een kunststof haarkam) onder te wrikken, daarmee beschadig je de lak niet.
Mochten die klemmetjes daarachter verrot zijn kun je evt. ook watervaste dubbelzijdig tape gebruiken om het nieuwe embleem vast te zetten, dan zijn die oude lek-/roestnest gaatjes ook gelijk goed afgedicht. ;)
muddy bandit

Berichtdoor Paul1100 » 30 nov 2015 22:00

Zo ziet dat klemmetje er uit. Dubbelzijdig tape heeft ook mijn voorkeur. De kans dat de lak beschadig is immers wel erg groot met alle gevolgen van dien.
Bijlagen
DSC04099.JPG
DSC04099.JPG (526.39 KiB) 428 keer bekeken
DSC04101.JPG
DSC04101.JPG (612.71 KiB) 428 keer bekeken
DSC04106.JPG
DSC04106.JPG (496.47 KiB) 428 keer bekeken
DSC04108.JPG
DSC04108.JPG (473.15 KiB) 428 keer bekeken
DSC04109.JPG
DSC04109.JPG (501.06 KiB) 428 keer bekeken
Paul1100

Berichtdoor Simcaman » 30 nov 2015 23:21

Wow mannen, bedankt!!! Ik heb ontdekt dat zo'n soort klemmetjes ook onder mijn linker zijspiegel zitten,
dat was ook al zo'n ramp om die weer terug te krijgen nadat ik het grondplaatje van die spiegel vervangen had :twisted:
Dat zijn dan geen echte klemmetjes maar houdertjes met een moertje waar een schroef in vastdraait (als je geluk hebt).

Ik vind die tip van dubbelzijdig tape erg goed. Ik ga binnenkort eens slopen en hopen.
Wellicht blijven de klemmetjes wel heel en anders... plakken.
Maar de tips m.b.t. lakschade kan ik goed gebruiken.

Allemaal toppie bedankt ;)
Simcaman

Berichtdoor muddy bandit » 01 dec 2015 19:56

Ik heb ontdekt dat zo'n soort klemmetjes ook onder mijn linker zijspiegel zitten,
dat was ook al zo'n ramp om die weer terug te krijgen nadat ik het grondplaatje van die spiegel vervangen had :twisted:
Dat zijn dan geen echte klemmetjes maar houdertjes met een moertje waar een schroef in vastdraait (als je geluk hebt).

Zijn inderdaad soms ook knap lastige dingen.

Indien er nog een paar centimeter vrije ruimte achter het plaatwerk aanwezig is dan kun je als vervanger hiervoor eventueel ook metalen holle wandpluggen gebruiken, die zijn gewoon verkrijgbaar in elke bouwmarkt voor bijna elke gangbare boutmaat.
Plug eerst even samentrekken met een langere bout/draadschroef, en daarna het onderdeel bevestigen met de gewenste boutlengte. (tandjes in de kraag wel eerst even plat knijpen met een tang om lakschade te voorkomen)
Het is dan niet meer volgens origineel, maar het werkt wel prima en valt ook niet op... onder het motto "als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan" is veel te rechtvaardigen. :lol:
muddy bandit

Berichtdoor Simcaman » 02 dec 2015 11:07

Hoi Muddy, ik omarm het standpunt ook, iets hoeft niet origineel te zijn als het werkt.
Als je het niet ziet, prima. Uiteindelijk zal je toch vele zaken moeten vervangen zoals
remcilinders, pakkingen en weet ik wat. Dat is dan toch ook niet origineel meer.

Overigens is het wel gelukt met die spiegels, de houdertjes waren een beetje bruin
maar niet echt geroest. Alleen was het een crime om ze weer op hun plek te krijgen
met de moertjes erin, wat een gefrut was dat. Een hele middag bezig om een spiegel
vast te zetten. Je kunt via de binnenkant van de deur niet bij die gaatjes komen.
Dat is lekker handig gemaakt destijds, was ik er maar bij geweest :lol:
Simcaman

Berichtdoor muddy bandit » 03 dec 2015 01:10

Ach, zo heeft elke auto wel z'n eigenaardigeden, dat hoort er gewoon bij. (ik noem het maar karakter :mrgreen: )

Zo heb ik nu een '71 Jeep Wagoneer waarin alles heel goed bereikbaar is, mits je maar armen van 1½ meter lang hebt die getraind zijn op powerliften... komt er dus op neer dat veel sleutelwerk daaraan niet eens alleen gedaan kan worden omdat alles groot en lomp is.
Voeg daar nog een fabrieksaf gehanteerde zeer ruime tolerantie in maatvoering (een centimeter vulringen is heel normaal :shock: ) i.c.m. geen beperkingen wat betreft gewicht van de onderdelen aan toe, dan kun je wel nagaan dat een simpel klusje als een b.v. een portier of motorkap uitlijnen en afhangen al serieus zwaar werk is waarmee je met 2 personen al snel een dagje zoet bent.
M'n garagekrik is na 20 jaren trouwe dienst inmiddels ook al bezweken onder het gewicht van deze dinosauriër, dat ding weegt ruim 2x zoveel als de Rancho Grand Raid waar ik voorheen aan gewerkt heb...
muddy bandit

Berichtdoor Simcaman » 04 dec 2015 20:58

Ik hanteer het standpunt: "gebruiksgoederen dienen minstens 10 jaar mee te gaan", dat is hedentendage niet meer zo evident echter. Dus alle ouwe troep die opgeknapt wordt verdient de grootste lof, of het nou een Simca is, een fiets of een Jeep, hulde wat mij betreft! Succes ermee en hou hem heel ;)
Simcaman

Berichtdoor muddy bandit » 05 dec 2015 00:40

Zo denk ik er ook over, al vind ik 10 jaar voor een gebruiksvoorwerp wel wat aan de korte kant. :lol:

Zelf ben ik niet zo merkgebonden, ik kijk alleen maar naar wat ik qua model leuk vind en ga er dan voor om zoiets te vinden voor een redelijke prijs en het in een paar jaar weer in een goede staat terug te brengen.
Zo heb ik op deze manier in de afgelopen 25 jaar al oldtimers van zeer uiteenlopende pluimage onder handen gehad gehad voor restauratie: Citroën DS, Landrover Series 2a 88", NSU prinz, GAZ 66, Messerschmitt KR200, Suzuki LJ80, Matra Rancho GR, en nu de Jeep Wagoneer.
Veel logica en/of overeenkomst is er niet in te vinden, behalve dan dat het allemaal net wat anders als anders is... zal wel een afspiegeling zijn van mezelf. :mrgreen:
muddy bandit

Berichtdoor Simcaman » 08 dec 2015 11:12

Je hebt gelijk, ik bedoel ook MINSTENS 10 jaar :D
En anders dan anders, daar heb ik ook last van... :roll:
Simcaman

Berichtdoor Simcaman » 11 jul 2016 09:57

Het is al weer even geleden maar dan toch hier alsnog foto's van het typeplaatje.
Bemachtigd via E-bay, schoon en recht gemaakt en geschilderd.
Afgewerkt met blanke lak, zo ook de SIMCA-badge die op het kofferdeksel erboven zit.
Dankzij jullie tips onbeschadigd verwijderd en teruggeplaatst, gelukkig waren de
houdertjes geheel onbeschadigd dus dat ging vanzelf, mag ook wel eens toch?
Geen grote klus natuurlijk maar wel leuk om zelf gedaan te hebben :D

Adjan

1501 badge beschadigd.jpg
Deze kwam zo uit Engeland
1501 badge beschadigd.jpg (13.06 KiB) 219 keer bekeken

1501 badge gelakt.jpg
Avondje (of 3) inkleuren
1501 badge gelakt.jpg (333.87 KiB) 219 keer bekeken

1501 badge.jpg
Terug op het kofferdeksel gedrukt
1501 badge.jpg (184.1 KiB) 219 keer bekeken
Simcaman

Berichtdoor Paul1100 » 11 jul 2016 10:15

Mooi, ook weer voor elkaar.

Paul1100
Paul1100

Berichtdoor Simcaman » 11 jul 2016 10:25

Dank je Paul, nu weer in de weer voor een remdrukverdeler...
houdt het ooit op?
:lol:
Simcaman

Berichtdoor Paul1100 » 11 jul 2016 11:30

Je hebt toch een Simca. :lol:

Eigenlijk is dat flauw want alles dat beweegt heeft onderhoud nodig.

Paul1100
Paul1100

Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca