Apk vraag

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

Apk vraag

Berichtdoor Paul1100 » 30 jun 2015 07:59

Niet iedereen is automonteur of APK keurmeester. Soms heb je iets waarvan je niet weet of het nou wel of niet mag. Heb je zo’n vraag? Stel hem dan hier en ik zal zo goed en duidelijk mogelijk een antwoord geven inclusief de eventuele regelgeving.

Door veel te vragen komt er nog meer activiteit hier op het forum en het is ook goed voor je technische kennis. Kom maar op.

Paul 1100

Afbeelding
Paul1100

Re: Apk vraag

Berichtdoor Découvrable » 01 jul 2015 13:12

Hoi Paul1100,

Ik begrijp uit je verhaal dat je APK keuringsmeester bent :)

Laat ik de eerste vragen dan maar stellen:
- Wat zijn de richtlijnen van de slangetjes voor en na de benzinefilter. Kijkt een keurmeester naar een eventuele datum op deze slangetjes of maakt het niets uit hoe ze eruit zien en van wat voor soort benzine-slangetjes ze gemaakt zijn?
- Wat doet een keurmeester met achtergordels: alleen visueel kijken of ze erin zitten of is het de bedoeling dat de keurmeester er ook nog aan gaat trekken of ze sterk genoeg zijn?

Groeten,
Decouvrable
Découvrable

Berichtdoor Paul1100 » 01 jul 2015 13:44

Hallo,
Het klopt dat ik APK keurmeester ben en vind het leuk om mijn kennis met jullie te delen.

Vraag 1 Wat zijn de richtlijnen van de slangetjes voor en na de benzinefilter.
Daar kan ik heel kort over zijn. Het systeem mag niet lekken. Je hoeft niet naar nummertjes op de slangen te kijken. Ook niet of je het canvas ziet. Niet lek is de regel.

Afbeelding

Vraag 2 Wat doet een keurmeester met achtergordels, alleen kijken of ook aan trekken.

Van de autogordel mag geen enkele langs draad beschadigd zijn. Als je er een balpen door heen kunt prikken is het afkeur. Je moet de gordel van het begin tot het einde controleren. Een beschadeging is dus niet toegestaan. Is de gordel niet beschadigd kun je hem ook niet kapot trekken met de handen. De sluiting maar ook de bevestiging moet deugdelijk zijn. De roestaanduiding voor de gordel is 8E. De waarde E is een fictieve waarde. Meer dan 2E is afkeur. De gordel heeft 8E dus er mag minder dan een kwart verrot zijn. Is dit het geval trek je de gordel ook niet uit de vloer. Je zult dus zowel de gordel als de bevestiging goed moeten controleren.

Afbeelding

Hopelijk kun je iets met deze informatie.

Paul
Paul1100

Berichtdoor MartinG » 03 jul 2015 22:24

Heel mooi dat je ons zo wilt helpen. Weet je toevallig ook wat de RDW eist als je voor een auto van 1959 met verouderd kenteken (alleen deel 1 en 2) het kenteken weer actief wilt maken?
MartinG

Berichtdoor Paul1100 » 03 jul 2015 22:47

Om een kenteken weer actief te maken zo ik even contact op nemen met de Rijksdienst wegverkeer ook wel RDW genoemd. Je kunt ze gewoon bellen op telefoonnummer 0900 0739 (€ 0,10 per minuut). Daar kunnen ze je dat precies vertellen.

Afbeelding
Paul1100

Berichtdoor MartinG » 04 jul 2015 12:26

Bedankt! Het is wel de bedoeling dan mijn Simcaatje volgend jaar de weg weer op gaat.
MartinG

Berichtdoor Découvrable » 04 jul 2015 12:40

Hoi Paul1100,

Dank voor je antwoorden. Als ik het zo lees zijn de slangetjes en achtergordels goed in orde.

Groeten,
Decouvrable
Découvrable

Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca