koppeling versnellingsbak

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

koppeling versnellingsbak

Berichtdoor simca1000 » 08 nov 2014 16:00

Hallo allemaal,

Is er iemand die mij advies kan geven over het volgende probleem:
Nadat ik vorig jaar mijn drukgroep en koppelingsplaat heb vervangen van mijn 1000tje heb ik een tijdje goed kunnen rijden. Een tijdje.... daar is het bij gebleven. Vanmorgen wilde ik hem weer pakken om een ritje mee te maken en nadat ik hem gestart had wilde ik hem in de versnelling zetten. Je weet wel, koppeling intrappen en in zijn 1e versnelling zoals menigeen zijn auto in gang zet. Maar niet bij mij!
Koppeling intrappen wilde wel maar de versnellingspook in de versnelling zetten ho maar. De tandjes werden mooi gepoetst laten we maar zeggen, ze gingen mooi langs elkaar heen.
Na inspectie kan ik niet veel bijzonders vinden. De beweging van het intrappen van de koppeling wordt ook gezien op de cilinder van de drukgroep bovenop de versnellingsbak. Die heb ik enigszins strakker op de vork versteld want misschien dat hij hem dan wat beter pakt maar ook dat bracht geen soelaas. Kan het de koppelingscilinder zijn? Deze is wel wat vochtig maar lekt niet en het reservoir is goed gevuld. Mijn idee is wel dat als de koppelingscilinder niet meer goed werkt de beweging van de koppelingspedaal ook niet gezien wordt op de cilinder of zie ik dat verkeerd?
Hopelijk dat iemands idee uitkomst kan bieden zodat ik hem toch nog even kan rijden dit jaar voordat hij weer onder dak gaat. Het is thans nog goed weer voor de ritjes.

Bij voorbaat dank, Martijn
simca1000

Re: koppeling versnellingsbak

Berichtdoor muddy bandit » 08 nov 2014 18:39

Als de koppelingcilinder op de bak wel reageert op de pedaalbeweging hoef je in dat deel niet verder te zoeken.

Koppelingplaat misschien verkleefd aan het vliegwiel door langere stilstand?
Zet hem eens in de 1e versnelling, trap de koppeling in (motor uit laten) en laat iemand de auto duwen... als het duwen niet lukt zit de plaat vastgekleefd.
Is dit het geval op dezelfde manier de auto even stevig heen en weer wiegen, dan komt de plaat meestal wel weer los.
(kan evt ook door slepen of via de startermotor, maar dan gaat het wel wat gewelddadiger met kans op schade)

Andere mogelijkheid: koppelingshevel tussen de druklager en nemercilinder is verbogen, maar dat gebeurt normaal niet spontaan tijdens stilstand maar is meestal het gevolg van verkeerd afstellen.
muddy bandit

Berichtdoor simca1000 » 08 nov 2014 18:47

Bedankt voor het advies Muddy bandit, ga ik zo eens proberen. Ik laat het je zo weten
simca1000

Berichtdoor henk » 08 nov 2014 22:02

Het zou misschien kunnen dat de koppelingsplaat niet goed over de prise-as van de versnellingsbak schuift. Heb je bij de montage een klein beetje kopervet op de vertanding van die as aangebracht?
Maar ik denk eerder dat het inderdaad de koppelingsplaat is die vastgeplakt zit. Gus dat eerst proberen, als het dat niet is dan zou je mijn oplossing kunnen proberen. Wel kopervet gebruiken, en maar een klein beetje, anders zit je koppelingsplaat straks onder het vet.

gr, Henk
henk

Berichtdoor Hansranch » 08 nov 2014 22:50

Kopervet is niet geschikt voor bewegende delen Het koper zorgt voor slijtage. Gebruik liever molykoot vet en Het kan ook zijn dat de secundaire as in het toplager kleeft.
Hansranch

Berichtdoor rallyebasse » 09 nov 2014 10:03

Volgens mij plakt gewoon de kopelingsplaat tegen het vliegwiel
Lager van de secundaire as kan niet want een gewone 1000 heeft dit lager niet
Dit word enkel op de 1294cc motoren gemonteerd in het 1000 gamma
rallyebasse

Berichtdoor henk » 09 nov 2014 12:41

Kopervet is idd niet geschikt voor grote bewegingen. Ik zou het ook zeker niet als lagervet of zo gebruiken, maar voor de kleine bewegingen van een koppelingsplaat over de prise-as (zal ong 1 mm zijn) voldoet het prima. Overigens ook voor remblokken, op de vlakken waar ze in de remklauw geleiden. Ik gebruik dit al jaren zonder problemen (is me in de garage waar ik destijds werkte zelfs zo geleerd). Maar als je molykote voorhanden hebt is dat zeker ook goed, wellicht nog beter.

Maar ik denk ook dat de plaat gewoon tegen het vliegwiel plakt.
henk

Berichtdoor simca1000 » 09 nov 2014 14:05

Hallo allemaal,
Het idee van Muddy Bandit heeft geholpen. Bedankt daarvoor. Ze waren verkleefd. De auto heeft ongeveer een maandje stilgestaan maar dat staat hij regelmatig.
De prise-as heb ik met keramisch vet ingesmeerd. Dit bevat geen metalen zoals kopervet waardoor het ook niet invreet, verzeept niet en vloeit niet uit bij hoge temperaturen. Nu heb ik er nog niet mee gereden maar met het wiegen van de auto kwam er op een gegeven moment geen weerstand meer na een lichte tik van het ontkleven. Aannemelijk dus dat het verholpen is.
Komt dit verkleven vaak voor of is het gewoon toeval. Is het te voorkomen?
In ieder geval bedank ik alvast iedereen voor het meedenken.

Martijn
simca1000

Berichtdoor muddy bandit » 09 nov 2014 23:24

Mooi omte horen dat het opgelost is.

De oorzaak is meestal vocht, de plaat roest dan vast aan het vliegwiel/drukgroep.
Je gaf zelf al aan dat je nog niet veel hebt gereden met de nieuwe koppeling, de plaat zal nog niet geheel zijn ingesleten op het vliegwiel en de drukgroep en dan roest het wat eerder.
Door even een paar keer de koppeling wat langer laten doorslippen versnel je het op elkaar inslijten van de delen. (stoplichtsprintjes trekken dus :mrgreen: )

Het komt ook niet zo vaak voor, en waarschijnlijk was de plaat ook wel direct los gekomen als je hem gestart had met ingeschakelde versnelling. (misschien had je dan niet eens gemerkt dat ze verkleefd waren)
Maar goed, met beleid is meestal toch wat beter als met geweld. ;)
muddy bandit

Berichtdoor akouws » 21 jan 2017 16:40

Beste Martijn,

Zie mijn advertentie bij onderdelen ik bied daar een technisch handboek ( vraagbaak) van de simca aan.
Dit is erg handig voor jou als simca 1000 bezitter.

Groet,

Anton
akouws

Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca