Onder de motorkap

Vragen. Hier helpen wij elkaar met tips en adviezen.

Moderator: Paul1100

Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 18 nov 2018 00:11

Iedereen heeft in zijn Simca een motor zitten om te kunnen rijden. In deze topic wil ik gaan uitleggen hoe deze motor werkt. Stel maar gedetailleerde vragen over wat je niet weet of niet begrijpt en ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Onder de motorkap zit de motor. Om die motor heen zitten veel componenten maar daar kom ik later op terug. Eerst maar uitleggen hoe een draaiende motor werkt.

De zuiger gaat naar beneden en het benzine/lucht mengsel wordt via de inlaatklep de compressieruimte ingezogen. Als de zuiger beneden is gaat de inlaatklep dicht en gaat de zuiger naar boven om het mengsel van benzine en lucht samen te persen. Als de zuiger boven is steekt de bougie het mengsel aan wat ontploft en de zuiger naar beneden drukt. Als de zuiger weer beneden is gaat de uitlaatklep open en drukt de zuiger op weg naar boven de verbrande uitlaatgassen de compressieruimte weer uit. Boven aangekomen gaat de uitlaatklep dicht en de inlaatklep weer open en begint het verhaal weer opnieuw. Dat is een cyclus van inlaat, compressie, arbeid en uitlaat. 4 stadia en daarom heet het een 4takt motor.

Deze benzine motor is ontworpen door de heer Otto daarom noemen ze een benzine motor ook wel een ottomotor. Op onderstaande plaatjes is het misschien nog duidelijker.


Afbeelding . . . . . . Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 10 feb 2019 22:55

Als je de motor uit de auto haalt ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Zou je de motor uit elkaar halen kom je de volgende onderdelen tegen:

Afbeelding

1 cilinderblok
2 krukas
3 zuiger
4 drijfstang
5 zuigerpen
6 zuigerveren
7 krukaslagers
8 drijfstanglagers
9 krukaskeerring
10 karterpan

Dit alles zet een heen en weer gaande beweging om in een draaiende beweging.

Afbeelding

Op de krukas zitten bij een 4 cilinder 4 drijfstangen. Ze zitten twee aan twee op een kruktap.

Afbeelding

Afbeelding

De drijfstang ziet er zo uit. Een stevig ding want er staan nogal grote krachten op.

Afbeelding

Op de drijfstang zit de zuiger gemonteerd door middel van een zuigerpen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij een 4 cilinder dus ook 4 drijfstangen en 4 zuigers.

Afbeelding

De in- en uitlaatkleppen zien er zo uit:

Afbeelding

Deze kleppen worden open geduwd door de nokkenas:

Afbeelding

De krukas en de nokkenas zitten middels een distributieketting aan elkaar vast.

Afbeelding

Het mengsel wordt aangestoken door een bougie:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 24 maart 2019 11:18

Bij een benzinemotor heb je ontsteking nodig om het benzine/lucht mengsel aan te steken.

Een vier cilinder motor draait stationair 800 toeren per minuut en vol gas misschien wel 4000 toeren per minuut. Dat betekend dat de krukas in een minuut 4000 keer ronddraait. Dat is 65 keer rond in een seconde. Dus inlaatklep open, zuiger naar beneden, benzine/luchtmengsel in de motor, inlaatklep dicht, compressie, vonk, arbeid, uitlaatklep los en het verbrande mengsel er weer uit. En dat 65 keer per seconde. Het is bijna niet te geloven dat een motor loopt maar het werkt zo. Als het mengsel is samen gedrukt moet het aangestoken worden en daarvoor zorgt de ontsteking.

De complete ontsteking zit onder de motorkap op de motor en ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Deze onderdelen horen erbij:

Bobine

Afbeelding

Stroomverdeler

Afbeelding

Verdeelkap

Afbeelding

Rotor

Afbeelding

Bougiekabels

Afbeelding

Contactpunten

Afbeelding

Condensator

Afbeelding

Hier een schema van een draaiende ontsteking:

Afbeelding

Hier een plaatje van de verdeler van boven gezien van een 4 cilinder en daar zitten 4 nokken op.

Afbeelding

De contactpunten zijn dicht er staat 12 volt op de bobine. Via de spoel in de bobine loopt deze naar massa via de contactpunten. De contactpunten gaan open en de stroom moet stoppen. Omdat in een bobine twee spoelen zitten komt er als reactie op die plotselinge stop een grote spanning uit de middelste aansluiting van de bobine. Dit kan wel 10.000 volt zijn. Omdat het een laag amperage heeft is het niet gevaarlijk als je er een schok van krijgt. Wel is die hoge spanning genoeg om de bougie te laten vonken. Om de vonk te laten springen over een afstand van 0.4 – 0.6 millimeter is wel wat spanning nodig. 12 volt springt niet door de lucht. Zodra de vonk geweest is moeten de contactpunten dicht om de bobine weer zijn werk te laten doen. De verdeler heeft 4 nokken bij een vier cilinder. De as een keer rond is 360 graden. Deel je dit door 4 dan heb je 90 graden. De helft voor open en de helft voor dichte contactpunten. Dicht noemen ze contacthoek en is dus ongeveer 45 graden. Contactpunten open noemen ze openingshoek en is ook ongeveer 45 graden. Om dat de tijd erg kort is en omdat de hoge spanning een bepaalde weg moet gaan is hier enige tijd voor nodig. Daarom gaan de contactpunten ongeveer 8 graden voor het bovenste dode punt open. Zodra de bobine de spanning afgeeft gaat die via de bobinekabel naar de verdeelkap op de middelste aansluiting. Via een koolstiftje gaat de spanning naar de rotor die onder de verdeelkap zit. De rotor zit vast boven op de verdeleras en draait dus ook rond. De spanning kan via de verdeelkap en de bougiekabels naar de juiste bougie. Naar mate het toerental hoger wordt zal de ontsteking vroegen moeten worden om de vonk op het juiste tijdstip bij de bougie te krijgen. In de verdeler zit een centrifugaal vervroeger en een vacuum vervroeger om dit te regelen.
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 24 maart 2019 11:30

Het op tijd zetten van de ontsteking doe je met een contacthoekmeter en een stroboskooplamp. De contactpunten kun je afstellen met een voelermaatje maar omdat het erg nauwkeurig komt op hogere toeren is een contacthoekmeter beter. Je moet de afstelgegevens hebben en dan met het juiste gereedschap stelt het niet veel voor.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem

Re: Onder de motorkap

Berichtdoor Paul1100 » 14 apr 2019 22:02

De zuiger gaat met de inlaatklep open naar beneden om het mengsel naar binnen te zuigen. De volgende keer dat de zuiger naar beneden gaat komt dat door de vonk en moet de inlaatklep dus dicht zijn. De inlaatklep opent dus om en om ten opzichte van de zuiger. Dit geld ook voor de uitlaatklep en de ontsteking. De nokkenas ( nokkenassen ) draaien dus de halve snelheid van de krukas. Dit gebeurt door het tandwiel van de nokkenas twee keer zo groot te maken dan dat van de krukas.

tandwielen-distributie.jpg
tandwielen-distributie.jpg (27.67 KiB) 23 keer bekeken


Hieronder een bewegend plaatje met het snelheidsverschil.

Verhouding 1 op 2
Avatar gebruiker
Paul1100
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 12 jun 2015 08:06
Woonplaats: Arnhem


Keer terug naar Technische vragen en ook over Simca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron