Remkrachtverdeler 1501 S.

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Remkrachtverdeler 1501 S.

Berichtdoor Simcaman » 11 sep 2016 13:04

Onlangs heb ik de remdrukverdeler van mijn 1501 S. moeten vervangen. Dat is een cilinder bij de achteras met onderaan een hefboompje dat de remkracht verdeelt zodanig dat de belading van de auto mede bepaalt hoe hard er geremd wordt. Bovendien zorgt dat ding ervoor dat de auto aan de voorkant iets harder remt dan aan de achterkant.
(Bij vrachtauto's spreken we van een ALR - Automatische Lastafhankelijke Remkrachtverdeler).
Dit was helemaal geen moeilijke klus en erg leuk om te doen. Hier de oude verdeler die (achteraf al een behoorlijke tijd) een beetje lekte:

P7280009.JPG
Lekkende remkrachtverdeler
P7280009.JPG (179.51 KiB) 199 keer bekeken

Het moeilijkst was nog het vinden van zo'n kreng, ach weer zo'n moment van "nu houdt mijn geluk op, dit is het einde van de hobby". Nergens in Nederland een te vinden, niet op 2e hands punt en el, niet in het SACN-magazijn, niet op I-B. Hellup... Achteraf had ik hem ook kunnen laten reviseren maar dat was zo van: "als tenminste het lukt om hem te openen, als alles nog in orde is en gaat wel effe een paar weken duren". Maar ik rij bijna elke dag dus het moet sneller...!
Uiteindelijk een "Repartiteur de freinage" gevonden bij Garage Clement in Frankrijk. Als je het niet meer weet, wend je tot hen.
:lol: Wel in het Frans anders maak je geen Kans :lol:
Goed, dus een nieuwe besteld en netjes een paar dagen later binnen, hulde! En ook nog een jaar garantie want het ding is nieuw gefabriceerd, toppie!
Hier zie je de oude gedemonteerd en de nieuwe ernaast:

P7280011.JPG
De oude (links) en de nieuwe "repartiteur"
P7280011.JPG (173.08 KiB) 199 keer bekeken

Tja, dan is het de 2 veren van de hefboom afhalen, de leidingen losdraaien (bij mij is alles nog mooi gangbaar), alle remolie laten weglekken, koffie drinken, remdrukverdeler loshalen met 2 bouten, nieuwe monteren, en de rest weer andersom, eitje. Oh ja, nog wel even de remolie bijvullen in het voorraadpotje en uiteraard de remleidingen ontluchten. Mooi weer meteen nieuwe remolie in het systeem, ook fijn voor de remcilinders.
Hier zit de nieuwe remkrachtverdeler dan:

P7280014.JPG
Nieuwe remkrachtverdeler
P7280014.JPG (167.71 KiB) 199 keer bekeken

Tally ho, en rijden maar weer. De auto remt nu echt aanzienlijk beter dus blijkbaar was het hard nodig :|
Hij duikt ook netjes naar voren bij hard remmen, lijkt me prima zo.
Dat werd bevestigd door mijn plaatselijke garagist die op de remmenbank constateerde dat ik het goed gedaan heb...
:mrgreen:
Simcaman

Keer terug naar Restauratie verslagen