Remschoen 1501 S.

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Remschoen 1501 S.

Berichtdoor Simcaman » 17 jul 2016 12:03

Dit klusje deed ik nadat ik de busjes van de hulp-Pitman-arm had vervangen. Dat was een redelijk snelle klus geweest die ik in mijn eentje deed. Voor het vervangen van een remschoen had ik hulp van een sleutelmaat. Dat was geen overbodige luxe want alleen was het me niet gelukt. Het uiteenhalen van de remmen is niet moeilijk. Het wiel eraf, remtrommel eraf (hopen dat je boutjes loskomen) en dan zie je de remschoenen zitten (2 stuks halve-maanvormige ijzers met een opgelegde voering die slijt, met boven in het midden de onlangs vervangen remcilinder):

Remschoengesleten.jpg
Rechter schoen versleten
Remschoengesleten.jpg (168.97 KiB) 178 keer bekeken

Vanaf nu foto's maken bij elke stap. De remschoen gaat los door de verschillende veren los te halen, dat gaat redelijk makkelijk maar later weer aanspannen is lastiger en vereist vier handen (bij ons althans) en het meest irritante onderdeeltje is het veertje dat door de remschoen (in het midden) gaat en moet haken in een houdertje dat door de achterkant van de ankerplaat gestoken wordt. Als je dat veertje wil terugplaatsen zie je het niet meer door de remschoen die je het zicht ontneemt. Hiermee zijn we (als onervaren, zoek-het-zelf-maar-uit) monteurs wel een uur bezig geweest, zo'n klein nietig veertje. We hebben uiteindelijk het gaatje van het houdertje horizontaal gehouden en daarna het krulletje van "het" veertje, doorheen de schoen, erboven heen en weer gedraaid tot hij er ineens inviel (een uur later dus). Om dit voor elkaar te krijgen hebben we de zelfsteller (die grote zilverkleurige arm) pas vastgezet na "het" veertje, dat kan want die wordt vastgeklikt en kun je van bovenaf doen als de schoen al op zijn plek zit. Iemand voor dit alles een betere handelswijze in de aanbieding? Graag. Het houdertje steekt door het gat in het midden van de ankerplaat, hier te zien:

Remschoenlos.jpg
Gat rechts-midden (voor houdertje van "het" veertje)
Remschoenlos.jpg (175.85 KiB) 178 keer bekeken

Dan zit de remschoen gelukkig weer en moet je de andere dikkere veren plaatsen. Dat vereist spierkracht of een veertang, wij moesten het met de eerste optie doen. Als de veren zitten even de schoenen op het gevoel richten en dan een rondje rijden, ja hij remt goed dus nu even een paar dagen de remtrommel voelen of die niet te heet wordt, lijkt allemaal goed te zitten nu 2 dagen later. Wauw, als amateur zoiets repareren is toch wel heel leuk als het allemaal lukt en tot nu toe is de Simca vergevingsgezind. Op naar de volgende klus, de Remkrachtverdeler... maar die moet ik eerst een zien te vinden.

Remschoenvervangen.jpg
Ook "het" gewraakte veertje zit er weer in
Remschoenvervangen.jpg (192.24 KiB) 178 keer bekeken
Simcaman

Keer terug naar Restauratie verslagen