Pitman-arm 1501 S.

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Pitman-arm 1501 S.

Berichtdoor Simcaman » 17 jul 2016 11:21

Ik heb afgelopen weekend een dag gewerkt aan de hulp-Pitman-arm en vervangen van een Remschoen. De hulp-Pitman zit rechtsvoor onder het spruitstuk en verdeelt de stuurstang. De Pitman had speling dus er moesten nieuwe busjes in om hem strak te laten draaien. Deze busjes heb ik in het SACN-magazijn gevonden na deskundig advies van Ton. Het is geen moeilijk klusje als je alles los krijgt. Bij mijn auto is blijkbaar alles nog goed "gangbaar". Tof als je niet over geroeste bouten hoeft in te zitten. Ik had hem vrij snel los en in je eentje is het goed te repareren. Op de Pitman zit een kroonmoer met in de Pitman-as een gaatje.Door dat gat en de kroon zit een splitpen. Ik heb gaandeweg de reparatie foto's gemaakt van alle stappen. Ik ben best handig maar heb (nog) niet veel verstand van zaken dus ik probeer en overwin (uiteindelijk). Als je de as uit het huis trekt dan zie je dat de rubberen conische busjes dun, versleten en gebroken zijn. Eruit wippen met een schroevendraaiertje en de nieuwe erin drukken. Mijn enen busje draaide echter mee omdat de as een beetje geroest was. Dat heb ik zeer fijn afgeschuurd en met een beetje vet op de as draait nu alles goed. Het lastigste vond ik nog de as weer vastdraaien met die kroonmoer, hij mag niet te vast zitten dus even "finetunen" op het gevoel. Volgens mij zit hij nu weer goed, de auto stuurt een beetje zwaarder dan voorheen dus ik heb hem iets strakker aangedraaid, lijkt me geen probleem. Goed voor mijn spierballen. Het terugplaatsen op de auto was ook goed alleen te doen. Zie foto's:
Pitmanhulparm.jpg
Dit is de hulp-Pitman-arm
Pitmanhulparm.jpg (192.12 KiB) 210 keer bekeken

Pitmanlos.jpg
De stuurstangbouten losdraaien
Pitmanlos.jpg (182.54 KiB) 210 keer bekeken

Pitmanparts.jpg
De versleten rubbertjes vervangen
Pitmanparts.jpg (171.12 KiB) 210 keer bekeken
Simcaman

Keer terug naar Restauratie verslagen