renovatie 1959 Aronde

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

renovatie 1959 Aronde

Berichtdoor twenned » 31 mei 2015 22:46

P60 1959 1.jpg

Hier begon het mee.
Een 1959 simca Aronde. Op het eerste oog een redelijk ding.
Dit volgens de verkoper in uitmuntende staat verkerende franse kwaliteitsproduct stond al heel wat jaren stil in een ruimte in Kortrijk. maar de motor was los en we konden er bijna mee wegrijden. De auto liep namelijk op touw. En het gratis bijgeleverde kaartje Tre stond niet voor tres chique, maar voor trekken (aan dat touw)
Aronde motorruimte.jpg

wel was de waterpomp er vanaf gerot, maar het belang van dit overtollige product wordt zwaar overschat en bovendien was hij nog nieuw leverbaar (en dat blijkt een jaar later geen onwaarheid meer te zijn).
Onderzijde van LV580.jpg

Aan de onderkant was de Aronde net niet vlamnieuw. Maar ja, wie zit er nou aan de onderkant van een auto? dat is aan de verkeerde kant van de bodem. Ongeveer elke olie keerring lekte, stofhoezen van de bovenste fuseekogels waren lang geleden nog heel en van het rechter bladveren pakket bleek de hoofdligger gebroken te zijn. De uitlaat was met ruimtevaart technologie (aluminiumtape) gerepareerd en origineel Belgische tweelingsnoer zorgde voor een solide ophanging hiervan. Niet geheel onbelangrijk detail is dat de body helemaal niet zo slecht was en aan het ontbreken van buitenspiegels te zien zal hij een behoorlijke tijd uit het verkeer zijn geweest.

Inmiddels zijn we een klein jaar verder en is er heel wat gestript. binnenkort meer hierover
Thijs Wennekes.
thijs@wenmed.nl
Laatst bijgewerkt door twenned op 26 jul 2015 18:38, in totaal 1 keer bewerkt.
twenned

Re: renovatie 1959 Aronde

Berichtdoor Bosso » 01 jun 2015 21:36

Welkom! Je hebt in ieder geval een opgewekte manier van schrijven, :D Als de restauratie ook zo aanpakt komt 't vast helemaal goed met deze Simca.
Bosso

Berichtdoor twenned » 26 jul 2015 17:11

Ik heb ervoor gekozen om alles wat ik onder de auto uithaalde eerst in orde te maken en het dan in de stelling te leggen. Zo duurt het slopen langer, maar liggen er schone onderdelen op de plank. Ik heb een zandstraal cabine aangeschaft en die daarin alle losse delen ontroest en blank gemaakt. Daarna primer van Rustoleum en Tenco heeft waterdichte botenverf die de toplaag vormt. Een kamer-steiger doet overigens uitstekende dienst als spuitcabine
Achteras oud 580.jpg
van de achteras lekte alle keerringen. gelukkig vonden we in het magazijn nog verse

Aronde Achteras 20140511 580.jpg
Na het nodige werk is de achteras klaar voor montage (ooit)

Op deze manier heb ik ook de remmen aangepakt. Achter lekte de cups en de voering was overal slecht. met remmen wil je geen risico nemen
Hoofdrem cilinder onder auto 580.jpg
Ook bij de hoofdremcilinder is het een grote vette bende. ondanks dat zijn de remleidingen behoorlijk aangetast.

Alles vernieuwen dus. Vroeger kocht je remleidingen op lengte. navraag bij een aantal grossiers leert me dat ik dat nu wel rond mijn navel kan noteren. Dan maar zelf maken. De juiste dikte remleiding en de nippels zijn bij Vocor te koop.
Mijn Aronde heeft nog de oude achterwielophanging van de P90. Met een veerpakket van een vrachtauto (7 bladen) en zonder schroefveren. rechts zijn een paar veerbladen gebroken en zijn nog niet te vinden.
twenned

Berichtdoor Paul1100 » 26 jul 2015 17:14

Ziet er mooi uit. Veel werk maar dan heb je ook iets.
Paul1100

Berichtdoor twenned » 26 jul 2015 17:35

Waar ik wel mee aan de gang kan dat zijn de wielremmen. Na het uitbikken van de bagger in de ankerplaten en het losmaken van de stelnippels deze stralen en lakken
In het magazijn vind ik de originele Ferodo remvoering. Niks astbestvrije rommel, het echte spul erop. Zo deed grootvader het ook.
Gewapend met wielrem cilinders, remslangen en voering naar huis en dan bouwen.
Remankerplaat RV oud.jpg
dit lijkt nog wel aardig, maar. . .

Wat me stoort is de roest op de afdekring in het midden op de remankerplaat. opnieuw laten verzinken kan een oplossing bieden. Na enig zoekwerk kom ik er achter hoe verzinken werkt.
Men neme: 10 liter natuurazijn, 1 kilo zout en een kilo suiker, een plaat zink en een acculader op 6 volt. De te verzinken delen goed stralen, 3 x 30 minuten en tussendoor schoon borstelen en het resultaat zie je bij in de foto van de verse wielrem. Kosten: een plaat zink, € 3,70 aan materiaal, wat prikkels en tijd.
Bijlagen
Opstelling verzinken.jpg
De "verzinkerij". een oude verfemmer volstaat
Wielrem opgebouwd LV.jpg
Zo kan het baasje er wel mee leven
twenned

Berichtdoor Paul1100 » 26 jul 2015 18:09

Dat verzinken is wel een aparte topic waar!
Paul1100

Berichtdoor twenned » 26 jul 2015 18:24

De body van de Aronde is eigenlijk verrassend hard. Dat was in mijn 1308 tijd wel anders. . . .
Op het eerst oog is eigenlijk alleen de rechter voor dorpel slecht en het balkje achter onder de bumper blijkt op de brug ook vakkundig te zijn gerepareerd. met aluminium tape.
Dorpel RV.jpg
Dorpel rechts. Niks APK geneuzel. Gewoon vakkundig gerepareerd mijnheer. Opa deed het met kranten, een vriend van me met ducktape, maar hier heeft de loodgieter echt aluminum(tape) gebruikt.

Body is al voorzien van anti roest middelen. Ik zag het verslag van Henk en hou hij zijn bodem kaal had. Dat maakt hongerig. Zo wil ik hem ook doen. Hij zal dus helemaal kaal moeten, liefst helemaal stralen en goed behandelen. Ik lijk wel gek. Dat doen met een auto die geen stuiver waard is. . .
Bijlagen
Verlichting kentekenplaat 2.jpg
mijn 1308 tijden herleven
achterbalk dicht.jpg
zo lijkt het nog wat (van boven af)
twenned

Berichtdoor simcaverzamelaar » 27 jul 2015 17:44

hallo ik heb u een PB tje gestuurd ivm onderdelen die ik hier heb liggen van dit type ,misschien heeft u dat niet gezien
mvg
simcaverzamelaar

Berichtdoor Découvrable » 29 jul 2015 10:15

Hoi Thijs,

Paul heeft gelijk, kan je een nieuw topic aanmaken met de beschrijving hoe je kan verzinken?
Het zal voor vele wel interessant is om te proberen.
Ik wacht in ieder geval met spanning(6V ;) ) af op je topic...

Groeten
Decouvrable
Découvrable

Berichtdoor MartinG » 29 jul 2015 20:30

twenned schreef:De body van de Aronde is eigenlijk verrassend hard. Dat was in mijn 1308 tijd wel anders. . . .
Op het eerst oog is eigenlijk alleen de rechter voor dorpel slecht en het balkje achter onder de bumper blijkt op de brug ook vakkundig te zijn gerepareerd. met aluminium tape.
Dorpel RV.jpg

Body is al voorzien van anti roest middelen. Ik zag het verslag van Henk en hou hij zijn bodem kaal had. Dat maakt hongerig. Zo wil ik hem ook doen. Hij zal dus helemaal kaal moeten, liefst helemaal stralen en goed behandelen. Ik lijk wel gek. Dat doen met een auto die geen stuiver waard is. . .

Het balkje onder de bumper is altijd rot, Henk heeft n adresje voor n kunsstof vervangingsdeel. Ik twijvel nog om opnieuw een stuk in te lassen.
MartinG

Berichtdoor twenned » 02 aug 2015 13:07

IK heb daaraan gedacht, Een paneel duf ik nog wel aan in kunststof. een balkje vind ik eng.
we hebben de uiteindelijk die balk nieuw gemaakt
twenned

Berichtdoor henk » 02 aug 2015 20:18

Bij mij was alleen het paneel slecht, minder slecht dan die van jou, maar niettemin mooier om te vervangen. Het balkje was nog helemaal gaaf. voordeel van het vervangen van het paneel was trouwens dat de binnenzijde van de achterzijde, waar je normaal niet bij kunt komen, goed tegen roest beschermd is dus weer jaren mee kan.
Balkjes vervangen door kunststof doe ik ook niet. Het moet wel veilig blijven. Panelen vervang ik eigenlijk liever ook niet door kunststof maar voor deze ene keer heb ik een uitzondering gemaakt.
henk

Berichtdoor twenned » 19 apr 2016 08:53

tijd voor een update.
einde vorig jaar was druk en eigenlijk net weer met de simca aan het verder gaan, maar dat zal voor velen geen nieuws zijn denk ik
nadat de dorpels zijn ontdaan van de op ruimtevaart technologie gebaseerde afdicht technieken (alu tape) komt de chaos van de achterdorpel en rechter zijkant te voorschijn.
Valt dus eigenlijk mee. Volgens hoofdstuk is om de body leeg te maken.
Body onderzijde Leeg 580.jpg
Body onderzijde Leeg 580.jpg (108.83 KiB) 272 keer bekeken

Body leeg 580.jpg
Body leeg 580.jpg (84.51 KiB) 272 keer bekeken

Ik hoef niemand te vertellen dat het kaal maken van de body veel en lastig werk is. Men was kwistig met coating en dat is taai spul
Die rommel er afhalen betekend dat je moet leren werken. Gadver!
Ik vind op de veluwe een bedrijf die de complete body thermisch ontlakt, ontkit en 'ontbodyschutz', daarna straalt en vervolgens in de epoxyprimer weer aflevert.
En daarna zien we vanzelf waar de gaten erin vielen en wat er te lassen is.
Body op ambulance wegbrengen 580.jpg
Body op ambulance wegbrengen 580.jpg (102.92 KiB) 272 keer bekeken

En ondertussen kan ik met die stoere driemaal gelagerde krachtbron aan de gang
twenned

Berichtdoor Paul1100 » 19 apr 2016 09:05

Dat is geen half werk. Goed bezig.

Paul1100
Paul1100

Berichtdoor twenned » 19 apr 2016 09:35

Volgens de vorige eigenaar was er een probleem met de carburateur.
En die Luc heeft er verstand van want hij zat een heel eind in de goede richting.
het probleem zat in feite onder de carburateur van deze centurion krachtbron.
Compressie kaartje 20140826 lores.jpg
Compressie kaartje 20140826 lores.jpg (177.75 KiB) 273 keer bekeken

Motor uitgrbouwd Rechterzijde 580.jpg
Motor uitgrbouwd Rechterzijde 580.jpg (87.29 KiB) 273 keer bekeken

Onder vet kan (bijna) geen roest zitten

Cilinderkop vesrtopte water kanalen 580.jpg
Cilinderkop vesrtopte water kanalen 580.jpg (89.53 KiB) 273 keer bekeken

De waterkanalen in de cilinderkop zitten deels dicht. Een erfenis van de waterpomp die ook niet meer okselfris was

Motor slotspeling zuigerveer580.jpg
Motor slotspeling zuigerveer580.jpg (64.46 KiB) 273 keer bekeken

De zuigerveren hebben een slotspeling van ± 0.60 mm. Dat lijkt acceptabel voor een kleine scheepsmotor, Bij deze Aronde hoort het zo ongeveer helft te zijn.
Ik heb inmiddels een 1961 Aronde erbij gekocht. evt als donor. Hierin ligt een 5 maal gelagerde Rush. Volgens de verhalen is die motor taaier als een Flash en gaat hij niet zo snel stuk. Ja, maar dat kunnen we niet hebben. Het lokale Tielse revisiebedrijf kent hoofdzakelijk de kreten moeilijk en nee.
Er volgt een rit naar Meijerink in Enschede met de vraag of deze motor nog levensvatbaar is.
Er wordt nog niet gepraat over het wel of niet beschikbaar zijn van zuigers, lagers, kleppen e.d. gewoon dit kunnen we en dat kost het.
En zo blijft de motor daar achter voor revisie.
twenned

Volgende

Keer terug naar Restauratie verslagen