welk type motor zit in mijn Aronde

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

welk type motor zit in mijn Aronde

Berichtdoor MartinG » 24 mei 2015 21:32

Beste allemaal, weet iemand hoe ik kan herkennen welke motor in mijn Aronde is gemonteerd.
Op het kleppendeksel is geen tekst leesbaar.
Motornummer is 547941.
MartinG

Re: welk type motor zit in mijn Aronde

Berichtdoor henk » 24 mei 2015 22:04

Of het een Flash-motor of een Rush- motor is is eenvoudig te herkennen aan het centrifugaal oliefilter voor op de krukaspoelie. Als deze er niet zit is het een Flash motor. Als de motor origineel is kun je aan de hand van het model en bouwjaar van je Aronde achterhalen welke motor t is. Als je dit doorgeeft kan ik vrijwel zeker zeggen om welke motor het gaat.

Gr, Henk
henk

Berichtdoor henk » 25 mei 2015 13:22

Als je Aronde van 1959 is zit er een Flash motor in. Is het een Elysee, Etoile, Montlhery of Monaco? Als ik dat weet kan ik je meer vertellen over welke motor er precies in zit.
Leuk, dat je ook een Aronde hebt. Heb je er ook al foto's van? Wij, van de Simcaclub zijn namelijk altijd erg nieuwsgierig ... :)
Ik ga nu weer even aan de gang met de Montlhery, anders komt ie nooit af.
henk

Berichtdoor MartinG » 25 mei 2015 16:37

henk schreef:Of het een Flash-motor of een Rush- motor is is eenvoudig te herkennen aan het centrifugaal oliefilter voor op de krukaspoelie. Als deze er niet zit is het een Flash motor. Als de motor origineel is kun je aan de hand van het model en bouwjaar van je Aronde achterhalen welke motor t is. Als je dit doorgeeft kan ik vrijwel zeker zeggen om welke motor het gaat.

Gr, Henk

Op mijn bijbehorend Franse kenteken staat alleen dat het gaat om een Simca type AA Puiss 7
Chassis nr 1104898 CI
Bouwjaar 04/12/1959

Op mijn krukaspoelie zit een aluminium huis gemonteerd, soort pannendeksel. Is dat het centrifugaalfilter?

Groet en bedankt, Martin
MartinG

Berichtdoor henk » 25 mei 2015 20:15

Het type AA verwijst naar het model Aronde Etoile. IN 1959 zijn die geleverd met een Flash-motor.
Het aluminium deksel is idd een onderdeel van het centrifugaalfilter. Dit filter werd toegepast op de Rush motor.
Ik denk dat de originele Flash motor ooit vervangen is door een Rush motor. Hier is niets mis mee, een Rush motor is in principe beter dan een Flash motor. 5x gelagerde krukas, iets meer vermogen e.d.
Alleen de echte puristen zullen het misschien jammer vinden, maar ik zou het gewoon zo laten als de motor goed loopt.
Loopt op de flank van je Aronde een enkele sierstrip met een knik op de achterste portieren? Dan is het zeker een Etoile.
henk

Berichtdoor MartinG » 25 mei 2015 20:26

Henk, superbedankt. Zo leer ik mijn schatje beter kennen :)

Zelf ben ik absoluut geen purist. Ik wil dat de auto zijn tijdperk uitstraalt, goed rijd en mij plezier geeft.
Natuurlijk moet het wel een Simca blijven, maar tegen verbeteringen als electronische ontsteking, een verbeterd blok, onderhoudsvrije accu's en neksteunen (1x van achteren aangereden) zeg ik geen nee.
Maar de auto wordt opgeknapt voor mijn eigen plezier, en later hopelijk voor 1 van mijn kids. Absoluut niet voor handel of klassieker shows.

Met motorfietsen ga ik nog verder. Die verbouw ik helemaal naar mijn eigen wens.
MartinG

Berichtdoor MartinG » 25 mei 2015 20:31

De knik heb ik helaas niet, heb een rechte streep, maar of de deuren orgineel zijn weet ik ook niet. Ik heb er nog een set deuren bij waar de knik wel in zit, maar welke er orgineel op zaten?
De huidige deuren zijn wel helemaal gaaf qua plaatwerk, bij de anderen is de onderzijde niet goed. Gelukkig zijn ze wel compleet met raammechanismen en de hendeltjes.
MartinG

Berichtdoor henk » 25 mei 2015 20:40

Zou ook kunnen dat je een heel vroeg model hebt van de nieuwere generatie? Maar volgens mij zijn die pas in 1960 uitgekomen. Mijn Elysee uit 1960 had nog de geknikte sierlijsten. De Montlhery uit 61 heeft ook de rechte lijsten.
henk

Berichtdoor MartinG » 25 mei 2015 21:03

henk schreef:Zou ook kunnen dat je een heel vroeg model hebt van de nieuwere generatie? Maar volgens mij zijn die pas in 1960 uitgekomen. Mijn Elysee uit 1960 had nog de geknikte sierlijsten. De Montlhery uit 61 heeft ook de rechte lijsten.

Hij is van december 1959, dus zou kunnen, maar of de deuren orgineel zijn is ook onzeker. Ze zijn wel in goede staat (nagenoeg roestvrij). Ik mag niet klagen :)
MartinG

Keer terug naar Restauratie verslagen