Restauratie Matra Rancho

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor Hansranch » 01 jun 2013 20:57

Hoi Erik en Peter,

even tip:
Bewaar het laatse stukje pijp van de uitlaat.
Een 1100 is op de laatste pijp na gelijk en ik heb vandaag in het Simca club magazijn heel veel 1100 uitlaten gezien.
Even het afwijkende deel eraf zagen en de oude pijp erop lassen en je hebt weer een goede Rancho uitlaat.

Gr Hans
Hansranch

Berichtdoor rubain » 04 jun 2013 09:25

Hoi allemaal!

Bedankt voor de reacties! Ja, het is zoals je zegt, eenmaal je eraan begint kan je niet meer wachten op eraan verder te doen, pure verslaving! ;)
O ja Hans, bedankt voor de tip, ik haal het gedeelte er inderdaad even af, je weet immers nooit! :D
Gisterenavond nog even tijd gemaakt om de remklauwen te verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan dacht ik ook maar even gelijk de schijven verwijderen, maar daar liep het fout :evil: De 3 tussenbouten verwijderd, en dan dacht ik de centrale bout ook te kunnen verwijderen die op de as zit... Ik heb met alles geprobeerd (buiten nog niet met de compressor), verlengstukje erop, nog een extra lange buis, maar die bout wou dus absoluut niet los, het enige dat gebeurde dat ik zo mijn sleutels buigde :evil: Kan dit dat dit zo vast zit, of doe ik iets verkeerd? Iemand? :roll:
rubain

Berichtdoor rubain » 19 jun 2013 17:11

Vroeg uit de veren, want er is een hoop te doen. Mijn streefdoel is de motorblok eruithalen. Niet zo evident natuurlijk, vooral omdat ik het allemaal op men eentje doe.
Eerst maar even de aandrijfassen even eruithalen.

Afbeelding

De hoezen zien er nog vrij goed uit, maar ik ga ze toch maar vervangen, kwestie van er later geen problemen meer mee te hebben. Nog even de zijplaat eraf.

Afbeelding

Dan een werkje wat ik niemand zou aanraden, dus ik zou zeggen, don't try this at home... ;)
Met een hefkraantje de ganse auto even optillen om hem dan op zware stenen te zetten, zodat ik plaats heb om de motor eronderuit te halen. Gelukkig allemaal goed verlopen.

Afbeelding

Tevens wat sukkelen met de overbrenging naar de versnellingsbak, maar al bij al wel gelukt. Dan het kraantje ervoor en de motor zachtjes laten zakken op een karretje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om uiteindelijk de motor even naast de "nieuwe" te zetten. Contrast is groot :-)

Afbeelding

Zo sluit ik voldoen deze zware dag af, tijd voor een aperitiefje! 8-)
rubain

Berichtdoor rubain » 24 jul 2013 08:14

Het warme weer hield me vandaag opnieuw weer niet tegen, we gaan er gewoon voor! Vandaag even de embrayage goed gezet, bij gebrek aan de juiste tools maar even de versnellingsbak erin geploft :-)

Afbeelding

Hoog tijd voor het zware werk, dus begonnen aan de wat quasi een onmogelijke taak lijkt, de roestduivel uit de auto te halen. Zo zie je iets wat netjes onder de tectyl zit en geen sporen van roest vertonen, maar dan haal je het eraf, gewoon omdat je er quasi zeker van bent, dat alles woekert, en niets is minder waar. Zo sukkelde ik even met de batterijbak, maar hij moest er immers uit voor ik aan de achterkant kon.

Afbeelding

Afbeelding

De bovenkant lijkt best nog te redden, wat oppervlakkige roest, maar te herstellen meen ik.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal de voorkant wat stukken uitgescheven dan heb je de smaak te pakken, dus dan maar meteen de rest ook even checken.

Afbeelding

Dorpels eraf en dan merk je hoe groot de schade wel is. Alles zat netjes verborgen, maar eenmaal eraf is de verontwaardiging groot, de hoeken en onderkant zijn wat je noemt volledig weggevreten...

Afbeelding

Afbeelding

En ook de andere kant is niet beter... :(

Afbeelding

Dan begin je maar met stukken uitschijven en na een tijdje lijkt het gewoon één grote puzzel om dit terug opnieuw op te lassen. Niets is werkelijk nog goed, buiten de kokerbalken, die zijn al bij al waarschijnlijk nog te redden.

Afbeelding

Afbeelding

Zo bekijk je dan vanavond naar het hoopje verroest ijzer dat je uit de auto gehaald hebt en dan vraag je je af waaraan ben ik toch begonnen... :roll:
rubain

Berichtdoor muddy bandit » 24 jul 2013 13:06

Die is nog knetterhard, als ik hem vergelijk met de Grand Raid destijds. ;)
Succes en sterkte met het plaatwerken, en houd maar voor ogen dat je straks weer een eerlijk en roestvrij exemplaar hebt. ;)
muddy bandit

Berichtdoor simca ti » 24 jul 2013 23:23

Je bent wel lekker op weg met de rancho!
En je pakt het prima aan met al dat roest.
Bij twijvel niet weggooien maar er uit slijpen is het motto.
Lekker bezig!
simca ti
Grootmeester van het forum

Berichtdoor rubain » 29 jul 2013 17:35

Hoi Allemaal!

Bedankt voor de reacties! Mja als je mijn Rancho vergelijkt met de Grand Raid, dan is dit klein bier ;)
Hoewel ik het al welletjes vind mag ik zeggen, ik ben nu niet eenmaal de "plaatchirurg" :oops: , maar desondanks blijven we ervoor gaan, stelselmatig een beetje hé 8-)
Zo ben ik vandaag bezig geweest met de verder opbouw van de motor, kwestie dat het eens wat anders is :roll:
Het differentieel erop en de versnellingsbak, hmmm, dat wou niet direct werken, blijkbaar zat de koppelingsplaat toch niet helemaal juist, dus weer demonteren die handel...pff
Maar uiteindelijk toch goed gekregen! De vernieuwde startmotor erop en de nieuwe alternator, een vers riempje erop en het geheel ziet er al een stuk beter uit!
Bij de nieuwe alternator zijn de aansluitingen niet hetzelfde zag ik, een revisie van de oude was duurder dan een volledige nieuwe, dus dat wordt nog een zoekwerkje... :evil:
Maar uiteindelijk toch tevreden van het resultaat mag ik zeggen! Nu maar wachten tot ik de schone slaapster kan doen ontwaken! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Tevens ben ik ook begonnen met alle bevestigingsbouten los te maken om de kap te kunnen verwijderen, maar ik heb ze nu allemaal los en de kap lijkt duidelijk nog voor geen vin te bewegen, ik moet echter wel nog de lijm wegsnijden boven de cabine en achteraan, dus ik hoop dat hij dan loskomt! Ofwel weegt dat ding gewoon keizwaar, de ruiten blijven er immers in... :o
Ik hou jullie op de hoogte!
rubain

Berichtdoor muddy bandit » 29 jul 2013 23:01

Keizwaar, zie mijn reactie op het matramania-forum. ;)
muddy bandit

Berichtdoor rubain » 11 aug 2013 10:27

Hoi allemaal!
Gisteren was dan eindelijk D-day aangebroken, nl het afhalen van de kap!
Dankzij de vakkundigheid van Muddy, die gezorgd heeft voor de magische tip om de kap te kunnen verwijderen, is het me dan na veel zwoegen, toch gelukt om die twee bouten los te krijgen! 8) Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ze een bout daarsteken... :evil:
Dan nog even de dorpel wat verbouwd tot lange beitel om de lijm los te kloppen tussen de kap :wink:

Afbeelding

Dan even de Rancho laten genieten in de buitenlucht :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Een paar mankrachten opgetrommeld en de kap er netjes af en achter het huis gezet

Afbeelding

En uiteindelijk is de Rancho 'dakloos' :D

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende!
rubain

Berichtdoor rubain » 11 nov 2013 10:31

Hoi allemaal!

Nu al een paar dagen bezig geweest het verwijderen van de nodige teerlagen op het chassis. Inderdaad wat een vreselijke klus! :evil:
Het lijkt me het best te gaan met een stalen borstel op de boormachine, en ja dat gaat, maar het duurt écht eindeloos. Fiew! Heel frustrerend. Nu zie ik ook wat je bedoelde muddy met het overlappend plaatwerk, onbegrijpelijk wat ze daar in die Matra-fabriek uitgestoken hebben :roll:
Maar ja, het chassis moet volledig blank staan om de nodige plaatsen te zien waar hij moet opgelast worden, en om hem deftig te kunnen behandelen. En ook al wordt er hier gezegd dat dit een goed exemplaar is :wink:, ik heb al héél wat gaten tegengekomen die verborgen zaten onder de tectyl hoor... :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, gewoon blijven doorbijten is de boodschap! 8)

Intussentijd heb ik me af en toe nog wat beziggehouden met wat onderdelen te verzamelen. Zo vond ik eindelijk de reeks I spiegels, waar ik al zooolang naar op zoek was. Ze zijn wel niet origineel zwart, maar het zijn Simca 1100 spiegels, in grijs, veronderstel misschien van een VF2 Fourgonnette ofzo?

Afbeelding

Tevens nog even de zitting van mijn bestuurderszetel gedemonteerd, gezien deze al wat "doorzeten" was, heb ik die van een andere zetel genomen :wink:

Afbeelding

Dan ook maar de passagierszetel eens deftig opgepoetst. Enkel nog de onderkant voorzien van een nieuw likje verf en die kan ook weer opzij!

Afbeelding

En gezien de temperaturen buiten toch niet echt meer gunstig zijn, dan maar binnen even klussen, terwijl vrouwlief toch niet thuis was... :wink:
De remklauwen werden gedemonteerd en worden volledig gereviseerd. Na lang zoeken en de verkeerde dichtingsset besteld te hebben (jeetje wat hebben ze daar toch uitgestoken in die Matra-fabriek, zoveel verschillende soorten remklauwen) Dan vind je eens een revisieset, dan zitten de kleine platte ringetjes er niet bij, dus dan een volledige set moeten kopen inclusief de zuigers... :cry:

Afbeelding

Afbeelding

Een nieuw likje verf en dan terug monteren! 8)

Afbeelding

Tot de volgende!
rubain

Berichtdoor muddy bandit » 11 nov 2013 20:52

Het is idd. soms best wel handig om vrouwlief er eens een dagje op uit te sturen. :mrgreen:
Keep up these good works. ;)
muddy bandit

Berichtdoor rubain » 15 maart 2014 13:55

Hoi allemaal!

Even wat uit roulement geweest omwille van wat persoonlijke problemen, maar dan toch weer de draad opnemen en opnieuw vooruit gaan is de boodschap! ;)
En dat ben ik wel degelijk van plan, gezien de winter uit het land vertrokken is, is het weer Rancho-tijd! 8-)
De onderkant van mijn zetel is ook weer netjes zwart gemaakt.

Afbeelding

en Casper de poes is duidelijk tevreden over de Rancho-zetels :lol:

Afbeelding

Verder heb ik ook nog de benzinetank voorzien van een nieuwe brandstofpomp

Afbeelding

Ook de tijd genomen om de binnenkant van de motorkap netjes te maken. Die zat volledig onder de tectyl... :evil:
Maar na een paar uurtjes krabben en borstelen, weer volledig blank gekregen en klaar om in de menie te zetten! :D

Afbeelding

Gezien de uitverkoop van HB Pieces, heb ik maar besloten om nieuwe voorspatborden aan te schaffen. Die van mij waren op zich nog wel te redden, maar als ik berekende hoeveel tijd ik er zou instoppen om de tectyl te verwijderen, hier en daar wat stukken uit te slijpen en te vervangen, dan was de keuze rap gemaakt, ik kan die uurtjes anders nuttig besteden ;)

Afbeelding

Even ter vergelijking... :roll:

Afbeelding

Dus zo gauw er tijd is, kunnen de stukken in de menie gezet worden! :D Tot de volgende!
Groeten,
Ruben
rubain

Berichtdoor simca ti » 16 maart 2014 22:10

ik dacht dat je het bijltje er bij neer had gegooid maar niets is minder waar.
je bent weer bezig met de rancho en dat is een goed teken.
vooral doorgaan op het pad waar je nu in staat.
want je bent lekker bezig.
simca ti
Grootmeester van het forum

Berichtdoor erikwag » 17 maart 2014 12:39

Hoi Ruben,

Geweldig om weer te lezen dat je verder bent gegaan met de Rancho.
Zo te zien ben je ook met een behoorlijke inhaal slag bezig :D .
Sterkte en veel succes verder, we houden je verslag in de gaten.

Groeten,
Erik en Peter.
erikwag

Berichtdoor rubain » 06 apr 2014 11:27

Hoi
Bedankt voor de motiverende reacties! Nja al heb ik per momenten toch even op het punt gestaan om de ganse troep naar het oud ijzer te verbannen, maar eenmaal je terug weer wat innerlijke rust gevonden hebt, ga je er weer tegenaan, en dat ben ik zeker van plan! 8-)
De radiator maar even getest vooraleer ik die onder handen neem, zou immers zonde zijn om hem dan alsnog te moeten weggooien ;)

Afbeelding

Lekvrij! Jeuj! Alleen niet roestvrij... :lol:
Dus maar even wat schuren en de kwast met Fertan erover, dan nog een laagje verf en die kan ook weer gezien worden! :D

Afbeelding

Groeten,
rubain

VorigeVolgende

Keer terug naar Restauratie verslagen