Restauratie Matra Rancho

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor rubain » 25 nov 2012 17:13

Deze week opnieuw even tijd uitgetrokken voor de Rancho :D
Gezien ik momenteel niet kan verder doen met de motor, vrouwlief heeft me een motorhefkraan beloofd voor mijn nieuwjaar 8-) , dan maar begonnen met de bekleding van de zetels af te halen.
Mijn originele zetels zagen er ook al wat afgeleefd uit...

Afbeelding

Het grijze interieur wil ik veranderen door het beige interieur. Toen ik het kunstleder afhaalde van de stoelen die ik destijds eens gekocht heb van een afbraak, dan moest ik toch even slikken... :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs de arme zetels zijn blijkbaar niet bestand tegen de roestduivel :evil:
Evenals de scharnierpunten van de achterbank, deze zijn volledig weggerot...

Afbeelding

Afbeelding

Tja, maar ik laat de moed niet zakken, van mijn originele zetels is het ijzerwerk nog goed, dus wisselen die handel ;)
Intussen begonnen met de vloerbekleding uit te halen, in de hoop daar toch iets beters tegen te komen.

Afbeelding

Een deeltje vloerbekleding... :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar uurtjes zwoegen met hamer en beitel om het teer van de vloer te krijgen, zag het er voorlopig nog allemaal intact uit, hier en daar wat vliegroest, maar niets ernstigs 8-)

Afbeelding

Zo sluit ik toch de week af met een tevreden Rancho-gevoel! :D
rubain

Berichtdoor simca ti » 26 nov 2012 21:19

bodemplaat ziet er inderdaad nog zeer goed uit.
weinig last gehad waarschijnlijk van waterlekkage deze rancho.
nu nog hopen voor je dat de achterschokdempers er ook goed uit zien.
dat is echt een 1100 kwaal daar.
komt door de dubbele platen en vuiligheid die daar allemaal boven blijven zitten.
we zien het wel toch?
lekker bezig in ieder geval.
simca ti
Grootmeester van het forum

Berichtdoor rubain » 26 jan 2013 07:46

Hoi allemaal!

De barre weersomstandigheden lieten het echter niet toe om veel verder te werken aan de Rancho, en dit tot mijn grote ergernis, een mens neemt dan een week verlof :( ,maar met een trui of drie heb ik toch maar even de kou getrotseerd en verder bezig geweest met die dekselse roofing van de bodem af te krabben.

Afbeelding

Het is me een vreselijk rotklus, vooral omdat het teer amper losspringt :(, maar we geven niet op!
Dan denk je nog altijd dat er onder dat teerwerk mooi plaatwerk zal tevoorschijn komen, maar niets is echter minder waar... :x

Afbeelding

Afbeelding

De bodemplaat is hier duidelijk afgescheurd van de binnenschermen... :roll:

Afbeelding

En dan komen de beruchte achterste schokdempers. Bij het demonteren van de binnenbekleding was ik eventjes trots dat de achterste schokdemper van de passagierskant volledig intact was, maar toen ik echter de andere kant demonteerde was mijn trotsheid gauw verdwenen :roll:

Afbeelding

Aan de bestuurderskant komt ook het eerste "gaatje" even piepen, en dat terwijl de passagierskant terug supergaaf is. En natuurlijk weer zo'n moeilijk toegankelijke plek om een stuk in te lassen... :?
Toch bizar vind ik dat die ene kant een stuk beter is dan de andere, en dat terwijl je ervan uit zou gaan dat het net andersom is. Als de temperaturen nu wat beter worden, ga ik verder met het ontvetten van het plaatwerk totdat al die vuile smurrie verdwenen is :roll:

Groeten,
rubain

Berichtdoor simca ti » 26 jan 2013 11:09

De teer op je bodemplaat gaat er heel eenvoudig af door het te verwarmen met een verffohn.
Beetje opwarmer en dan met een plamuurmes afsteken.
Heb je eenmaal een begin dan is de rest een eitje.
Spreek uit ervaring,alleen de kitranden zijn wat moeilijker te verwijderen.
Wat langer warmstoken en dan laat het ook los.
De rancho heeft waarschijnlijk veel met de rechterzijde aan de wegkant gestaan gezien de aantasting.
Jouw bodem ziet er voor de rest niet echt slecht uit hoor.
Succes met de verdere ontmanteling.
Bij mij is het wat simpeler omdat mijn body helemaal ontdaan is van onderdelen en dergelijke.
Vind ik fijner werken en kan ik alles heel goed beoordelen en bewerken.
Wil er de komende jaren dan ook veel plezier van hebben zonder aan roest te denken.
simca ti

Berichtdoor muddy bandit » 26 jan 2013 12:54

Deze ziet er inderdaad nog lang niet slecht uit.
Het zijn gewoon de bekende punten waar elke rancho last van roest heeft, daar gaat een beetje werk in zitten maar is verder prima op te lossen.
Sterkte en succes met de herstelwerkzaamheden. ;)
muddy bandit

Berichtdoor erikwag » 28 jan 2013 18:25

Hoi Ruben,

Ja, dit valt nog mee zeker als je die van ons ziet staan.
Zo zie ook maar weer dat hoe de auto neergezet is van grote invloed is op de auto zelf, want die van ons is achterin goed en voorin erg slecht.
Veel succes bij je werkzaamheden.

Groeten,
Erik en Peter.
erikwag

Berichtdoor rubain » 09 maart 2013 18:24

Het lente-weer is aantocht, een weekje verlof en dan komen de Rancho-kriebels weer boven! 8-)
Dus begonnen met de demontage van het dashbord.

Afbeelding

Dan maar de teller eruit gehaald en deze even ter vergelijking gelegd naast de teller van de X die erin komt, intussentijd is ook de kilometerstand van de nieuwe teller aangepast aan de km's van het blok :roll:

Afbeelding

En een Rancho zou toch geen Rancho zijn als je niet wat rare dingen meemaakt ;)
Toen ik de buizen demonteerde van de verwarming kwam ik dit tegen... :o

Afbeelding

Een buis vol met prut, bladeren en andere troep...
Dan maar verdergaan met demonteren.

Afbeelding

Het kachelhuis wordt er ook netjes van onder gehaald.

Afbeelding

Uitendelijk is het dashbord quasi volledig gedemonteerd, en overal opschrijven waar het vandaan komt natuurlijk ;)

Afbeelding

En ja hoor, dan denk je dat je het allemaal gezien hebt, dan hoop je telkens weer dat je een keiharde Rancho hebt, je denkt van ja, die stond immers 15 jaar in een droge schuur, maar ja, dromen zijn maar al te vaak bedrog, en dat bewijst het nog maar eens. Op plaatsen waar je het niet verwacht komt de nodige roest even piepen... :evil:

Afbeelding

Afbeelding

En dan de beruchte A-stijl, die is volledig weggerot en dat terwijl de andere kant geen spetter roest vertoont :o

Afbeelding

Dan zinkt de moed je toch alweer even in de schoenen, vooral als je weet dat dit nagenoeg verre van het einde zal zijn :(
Volgende keer misschien beter ;)
rubain

Berichtdoor simca ti » 09 maart 2013 22:42

vooral niet de moed laten zakken,het wordt nu juist leuk!
zorg er voor dat je alles weg haalt waar roest zit zodat je makkelijk een stuk plaat op maat kan gaan maken.
de rechter deurstijl mag dan goed geroest zijn maar je hebt een mooie linkerkant als voorbeeld om een plaat voor de rechter kant te maken.
het is daar maar dunne plaat die je na moet maken.
de echte deurstijl is veel dikker en steviger.
veel puzzelplezier.
simca ti

Berichtdoor muddy bandit » 10 maart 2013 11:52

Het is eventjes knutselen:

Afbeelding

... maar zo'n vervangend stuk plaat heb je in een half uurtje al klaar, en is er ook vrij gemakkelijk in te lassen als je alles kaal hebt. ;)
muddy bandit

Berichtdoor erikwag » 10 maart 2013 12:18

Hoi Ruben,

Zeker de moed niet laten zakken ook al is wat je tegenkomt niet leuk.
Het wordt nu alleen maar meer een uitdaging om hem klaar te krijgen.

Als je eens wist hoe vaak tegen ons is verteld dat wij onze Rancho beter richting de sloop konden gaan brengen, omdat er aan deze Rancho toch geen eer meer aan te behalen is, dat maakt voor ons de uitdaging alleen maar groter.
En natuurlijk kom je dingen tegen waar je niet echt blij van wordt maar intussen zijn we er aardig aan gewend geraakt.

Veel succes .
Erik en Peter.
erikwag

Berichtdoor rubain » 10 maart 2013 13:12

Hoi allemaal!
Bedankt voor de vele motiverende woorden! 8-)
Het verhaal van richting de sloop is me maar al te bekend, ik mag het vaak genoeg horen van, ik heb het je toch gezegd, dit is gewoon een ROESTBAK :roll:
En dan antwoord ik steevast, ja dat is ie zeker, maar dat maakt hem ook zo uniek :lol:
Het enige vervelende eraan is dat ik nog niet echt thuis ben in het wereldje van de metaalbewerker, maar bon dat proberen we dan alvast ook maar te leren met vallen en opstaan.
Hoe plooi je dat nieuw plaatwerk telkens weer zo mooi in z'n model? Bijv het plooien van een hoek, gebruik je daarvoor een plooibank ofzo?
Ow ja Muddy, wat een prachtig filmpje van je Grand Raid! Echt leuk, ik denk dat je vast de titel "autogek van het jaar" verdiend als je ziet wat je verwezenlijkt hebt! :lol:
rubain

Berichtdoor muddy bandit » 10 maart 2013 19:41

Die Rancho's van jullie zijn nog knetterhard op een paar kleine plekjes na, mensen die dat al als roestbak bestempelen zijn zelf producten van de wegwerpmaatschappij. :lol:
En zie dat filmpje maar als een extra boost, als jullie projecten af zijn mag je wat mij betreft die titel ook krijgen. :mrgreen:

Voor metaalbewerking gebruik ik slecht een paar simpele dingen, waarvan een oude beitel, 2 mokers en een bolkophamer de meest gebruikte.
Hoeken zetten doe ik in een oude bankschroef waar ik een paar stevige hoekprofielen op de bekken heb gelast, en als de lengte's wat groter zijn maak ik ook nog wel eens gebruik van mijn aanhanger. (plaat tussen de laadvloer en klep klemmen en dan buigen/hameren :oops: )
Verder heb ik nog een stuk spoorrails liggen als aambeeld (daar kun je ook heel mooi metaal over plooien) en voor bochten zetten kun je desnoods al prima een lantaarnpaal of paal van een verkeersbord nemen, die staan meestal wel ergens op loopafstand.
Maar je kunt natuurlijk ook gaan investeren in een zetbank en buigbank, kost alleen wel een paar cent extra...

Voor de kleine deukjes, parkeerplaats- en hagelschades in het plaatwerk heb ik een lepelafdeling van een bestekset (kost maar een paar cent bij een kringloopwinkel), met de bolle kant van lepels kun je dit soort lichte schades weer heel mooi wegmasseren.
Vuistregel hierbij is dat je de deukjes in omgekeerde volgorde van het ontstaan weg moet werken, dus vanaf de rand rondom naar het raakpunt toe terugwrijven en niet (wat velen doen) gelijk bij de diepste schade beginnen te hameren.
muddy bandit

Berichtdoor rubain » 14 maart 2013 14:11

Amai Muddy, uit al deze nuttige tips kun je wel gaan opmaken dat je met enige handigheid en inventiviteit ook de titel van "macgyver van het jaar" duidelijk verdiend hebt :lol:
De buitenschermen heb ik er intussen nog niet af, eerst de voorbumper en lichten demonteren, dus benieuwd wat we zullen te zien krijgen als de buitenschermen eraf zijn... :roll:
Alvast bedankt voor de leuke tips! 8-)
rubain

Berichtdoor muddy bandit » 14 maart 2013 17:19

Er is een simpele vuistregel in de techniek:
Als het moet bewegen en het beweegt niet gebruik dan WD40, en als het niet moet bewegen maar het beweegt wel gebruik de ducktape. :mrgreen:
muddy bandit

Berichtdoor rubain » 18 maart 2013 19:45

Hoi allemaal!

Vandaag nog snel even een paar uurtjes uitgetrokken voor de Rancho!
Gezien ik het beu was om constant de binnenste vloerbekleding en naden terug netjes te maken, dan maar iets anders doen, kwestie van wat afwisseling, er is immers nog werk genoeg... ;)
Ik was van zins van de voorbumper te demonteren, maar gezien ik wat ruimte gebrek heb, dacht ik even van de Rancho een half meterke achteruit te duwen, maarre, dit was zonder de achterste rechtse trommelrem gerekend, die zat muurvast :x
Dus maar even opkrikken en de moker uithalen en zoals Muddy het zou zeggen er nog even de bus WD40 bijnemen :roll:
Na wat kwistig om te springen met de bus en een vriendschappelijke tik, kwam de trommel uiteindelijk los 8-)
Dus mits enige vertraging, dan toch begonnen met de demontage van de voorbumper

Afbeelding

En na wat sleutelen en vloeken uiteindelijk zonder bumper :D

Afbeelding

Dan ook nog even de bovendekplaat gedemonteerd, en dat viel al bij al nog mee, met enkel een klein hoekje, maar nog niet echt dramatisch ;)

Afbeelding

Tot de volgende!
rubain

VorigeVolgende

Keer terug naar Restauratie verslagen