Restauratie Matra Rancho

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor rubain » 20 maart 2012 19:29

Hallo,

Alvast mezelf even voorstellen, ik ben Ruben, 27 lentes jong, van België en reeds van kleinsaf een supergrote fan van de Matra Rancho (toen de legendarische B&A auto :P ).
Het vinden van een deftig exemplaar (lees= geen flintstone Rancho :lol: ) is bijna een onmogelijke taak geworden. Maar omdat het Matra-virus me al dusdanig gegrepen had, ben ik maar even te rade gegaan bij een fervente liefhebber van de Rancho (heeft in totaal een stuk of 6 Rancho's incl de decouvrable én de Midnight! :shock: ) en die deed wou er wel nog eentje wegdoen :)
Het betreft deze Talbot Matra Rancho van '81

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Rancho komt oorspronkelijk uit Doornik, en is weggezet in '96. Dus stond 14 jaar ongeduldig op mij te wachten in een droge schuur
Na het zien en lezen van het restauratie-verslag van Muddy Bandit, heb ik besloten om voor een volledige restauratie te gaan (jaja, zelfs de vele schrijnende foto's van Muddy Bandit hebben me niet afgeschrikt :P, maar betwijfel wel sterk of ik even mooi werk zal kunnen leveren of de Rancho van Patrick... :cry:

Het laagje stof in het interieur was uiteraard in de prijs inbegrepen :wink:

Afbeelding

De deurstijlen zien er alvast nog relatief goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Evenals beide deuren zijn niet rot.

Afbeelding

Een kijkje onder het chasis levert dit op:

Afbeelding

Afbeelding

De bekende punten onder de voorruit zien er ook nog quasi intact uit:

Afbeelding

Evenals een vluchtige inspectie over wat ons nog te wachten staat, maar voorlopig blijf ik nog redelijk positief...

Afbeelding

Dorpels dienen uiteraard vervangen te worden, maar vallen 'al bij al nog mee' vind ik

Afbeelding

Achterklep ziet er ook nog ok uit...

Afbeelding

De bevestigingspunten van de achteras lijken ook nog te redden, gezien het oppervlakkig roest is, hoop ik :wink:

Tevens heb ik er een echte Matra dag van gemaakt, in de namiddag ben ik nog naar Antwerpen gereden om een ander motorblok, weliswaar van een Horizon, maar naar men zegt zou dit ook moeten passen :wink:
Het motorblok heeft amper 69 000km op de teller, en kwam uit een Talbot Horizon GLS van '80. Aangenaam verrast toen ik het blok zag, want het had tevens nog de versnellingsbak erbij! :D Het is normaal ook een 4-bak, maar nu weet ik niet of dit dezelfde bak is als de Rancho :-? Ook was er een elektrische module bij voor elektronische ontsteking, en eventjes had ik zo het gevoel van, in godsnaam, waar ben ik toch aan begonnen... :cry:

Afbeelding

Afbeelding

De carburator erop is een Solex 32 bisa, dus ergens ook niet gelijk aan dat van een Rancho, maar misschien dat ik daar best mijn nieuwe Weber DCNVA carbu op monteer veronderstel ik?
Momenteel ben ik nog plaats aan het ruimen in de garage om hem binnen te stallen, maar het uitzicht bevalt me wel, en dus doe ik nu met veel plezier de afwas :lol:

Afbeelding

Groeten,

Ruben
Avatar gebruiker
rubain
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 22 feb 2012 11:36

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor erikwag » 20 maart 2012 20:46

Hoi Ruben,

Leuk om je verslag hier ook te mogen lezen.
Zo staan er toch maar even vier Rancho,s in het overzicht restauratie verslagen.
Veel succes met de restauratie van je Rancho.

Erik
Avatar gebruiker
erikwag
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 12 feb 2012 11:43
Woonplaats: Haulerwijk

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor muddy bandit » 20 maart 2012 22:48

Hoi Ruben,

Leuk dat je jou verslag en ervaringen ook hier op het Simca-forum post.
(nou ja, Simcaforum... het begint al meer op een Rancho-forum te lijken hier :lol: )

Keep up the good works, en als je vragen hebt laat het horen.
Avatar gebruiker
muddy bandit
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 29 jan 2012 21:17
Woonplaats: Almelo

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor rubain » 08 jun 2012 05:46

Vandaag begonnen met de demontage van de versnellingsbak.

Afbeelding

Na een uurtje of twee kwistig met de ontvetter om te springen, is het resultaat al heel wat voortreffelijker. 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Bij nader inzicht, of beter na even mijn licht op gestoken te hebben bij de specialist ter zake muddy bandit :mrgreen: , blijkt dat de versnellingsbak wel gelijk is, maar het differentieel niet. Hieronder een foto van de pignonas, welke in de versnellingsbak zit.

Afbeelding

Deze zou ik in principe moeten veranderen met diegene dat nu in de Rancho zit, als ik met de Rancho zou willen rijden. Toch maar even zo opzij leggen, vooraleer ik zulke drastische ingrepen uitvoer...
Dan maar beginnen aan de demontage van de koppeling. Als ik alles uit elkaar heb en de koppelingsplaat even ga bestuderen, dan stel ik mij toch wat vragen...

Afbeelding

De koppelingsplaat heeft duidelijk zijn beste tijd gehad zo te zien. En best wel vreemd, een koppeling dat aan zo'n lage kilometerstand al versleten is, doet toch wel wat vragen rijzen. Even een tweede opinie vragen aan de 'meester' in de avondschool. :-)
De Horizon zal wel afkomstig geweest zijn van een 'rijpere heer/dame' die zich afvraagt waarvoor een embrayage eigenlijk dient... :lol:

Nu, ik was toch al van zins om de koppelingsplaat en de drukgroep te vernieuwen, meestal is het beslag door de jaren heen toch al hard geworden...

Het deed me toch ook nadenken of het dan wel zo verstandig is om de versnellingsbak van de Horizon te nemen, gezien de pignonas er volledig uit moet, en daarvoor moet de versnellingsbak volledig open. De beslissing is dus gauw gemaakt, de motorblok van de Horizon en het differentieel met versnellingsbak van de Rancho, lijkt mij de beste oplossing, maar dat wil wel zeggen dat ik de versnellingsbak voor niets ontvet heb... ;)

Momenteel ben ik nu bezig met het kaalmaken van het motorblok en het oppoetsen, volgende week update!
Avatar gebruiker
rubain
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 22 feb 2012 11:36

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor rubain » 14 jul 2012 16:41

Eindelijk is het dan zover, mijn verbouwingswerken liggen achter de rug, dus tijd om me weer met iets leuks bij te houden ;)
Tijdens mijn schilderwerken, huisje rond om rond keurig geschilderd, (dus hoop nu weer voor een aantal jaar op men gemak te zijn 8-) ), heb ik 's avond bezig gehouden met het verzamelen van nieuwe motoronderdelen zodat het motorblokje weer fris en gezond is! Bezig geweest met het kaal en netjes maken van het blok.

Afbeelding

Demontage van de enkele Solex carburator, heeft te weinig pk naar mijn zin, dus hier komt de dubbele Weber op... :lol:

Afbeelding

Tevens ook de waterpomp gedemonteerd, en dat was allesbehalve een leuk klusje, de tand des tijds had duidelijk zijn werk gedaan en de polie was vastgeroest aan de waterpomp, dus na veel gesukkel en een extra gaatje bijgeboord te hebben, de polie toch losgekregen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Duidelijk aan vervanging toe weliswaar, als je de nieuwe en de oude bekijkt...

Afbeelding

Verder ook nog een nieuwe rotor gemonteerd op het blok, rekening houdend met de juiste stand (bedankt voor de tip Muddy! ;)

Afbeelding

Voor de rest nog koopjes gedaan, een nieuwe koppelingsset (stof van het magazijn inbegrepen in de prijs :lol: )

Afbeelding

Tevens ook nog een fris groen kleurtje besteld zodat het motorblok weer als nieuw staat, tja, het oog wil immers ook wat, en misschien heeft het die extra boost om door de keuring te raken... :roll:

Afbeelding

Volgende week gaan we verder met het opkuisen van het blok en de demontage van de cilinderkop!
Avatar gebruiker
rubain
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 22 feb 2012 11:36

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor erikwag » 17 jul 2012 20:11

Hoi Ruben,

Geweldig om te lezen en zien dat er nu tijd is voor de Rancho.
Daar schiet het bij mij op dit moment aan tekort maar het is dan niet anders.
Je maak al mooie vorderingen en ik ben benieuwd hoe het motorblok er dan uit zal zien.
Het blijft een geweldige auto om mee bezig te zijn.
Veel succes en hou ons op de hoogte.

Groeten,
Erik.
Avatar gebruiker
erikwag
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 12 feb 2012 11:43
Woonplaats: Haulerwijk

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor rubain » 12 aug 2012 14:42

Na even er tussenuit geglipt te zijn voor een roadtripje dwars doorheen Duitsland, Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk, en daar toch maar even moeten halt houden voor een plaatselijke, inventieve herstelling. De uitlaat in het langste einde dwars doormidden gebroken. Tja daar sta je dan in tsjechie aan de kant van de weg, of beter op de borduur van de weg omdat je er niet onder kan..., hopend op een mirakel... :?

Afbeelding

Dan ga je maar aan de slag met cola en bierblikjes, wat ijzerdraad, spanners en het onderste ijzerengedeelte van de gevarendriehoek moest er ook aan geloven, maar het leverde dan toch een mooi resultaat op :mrgreen:

Afbeelding

Het lukte ons om met deze constructie, zonder lawaai gerekend :roll: , nog 3000 km te rijden.
Thuisgekomen stond de Rancho terug op me te wachten en met veel plezier weer begonnen met sleutelen :D
De oliepomp netjes opgekuist, wat een vuil zootje..., maar ziet er weer piekfijn uit!

Afbeelding

Voorts begonnen met de demontage van het kleppendeksel, de stoterstangen en uiteindelijk de cilinderkop! 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Dan zie je de uiteindelijke cilinders en stel je vast dat de pistons toch al aardig door roet aangeslaan zijn, maar ja, dat zal wel bij iedere motor zo zijn die al wat van leeftijd is, dus wat netjes oppoetsen en dat zal al een wereld van verschil geven. De cilinderwanden zagen er immers nog goed uit, wel wat lichte slijtage, maar zeker niets dramatisch, dus dat was allesziens goed nieuws!

Afbeelding

De cilinderkop kon duidelijk ook een poetsbeurt gebruiken, de klepstoters waren immers ook al deftig zwart :roll:

Afbeelding

Maar na flink wat omgesprongen te hebben met de ontvetter, zien de cilinders er weer keurig uit! :D

Afbeelding

Dan komt het uiteindelijke spannende moment, het schilderen van het blok. Ik heb destijds de verf aangekocht omdat ik al heel wat positieve reacties gelezen heb van anderen die deze verf gebruikt hebben, dus op hoop van zegen dan maar! :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Het verven viel wel goed mee, hoewel het veel secuurder moest gebeuren dan mijn huis destijds met de grove borstel schilderen :lol: , maar het resultaat na 3 laagjes verf mag er dan wel wezen vind ik!

Afbeelding

Natuurlijk verlang je dan om zo snel mogelijk alle proper gemaakte onderdelen er zo snel mogelijk op te monteren, zodat alles terug één geheel vormt. Maar ja, als je het snel wilt, dan doe je maar half werk, en ik wil het liever goed en mooi doen ;)
Dus het kleppendeksel voorzien van een nieuw laagje hittebestendige verf, evenals alle roestige polies geschilderd met ijzermenie en vervolgens hittebestendige verf op gezet. Ook de dichtingen zijn vervangen door nieuwe exemplaren, dan nog even de nieuwe koppelingsset erop en het resultaat is al heel wat anders :D

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is nu de collecteur netjes schilderen en beginnen met de bovenbouw van het blok, thermostaat, inlaatcollecteur, carburator en het luchtfilterhuis! Tot de volgende!
Avatar gebruiker
rubain
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 22 feb 2012 11:36

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor muddy bandit » 12 aug 2012 19:53

Is al een mooi blokje geworden, haast te mooi om te verstoppen.
Straks dus maar een plexiglas motorkap op de Rancho? :mrgreen:
Avatar gebruiker
muddy bandit
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 29 jan 2012 21:17
Woonplaats: Almelo

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor erikwag » 13 aug 2012 08:51

Dat ziet er mooi uit.
Je bent er goed mee bezig.

Erik
Avatar gebruiker
erikwag
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 12 feb 2012 11:43
Woonplaats: Haulerwijk

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor rubain » 14 aug 2012 13:49

Bedankt voor de reacties! :D
Hoewel het nu nog "leuke" werkjes zijn, ik veronderstel dat het chassis wel andere koek zal worden :roll: , maar het blijft gewoon een fantastische auto om aan te werken, ieder moment vrije tijd zit ik in men loods aan de Rancho te sleutelen, buren verklaren mij voor gek en dan is er soms de ergernis van de dame des huize :lol: , maar aan de andere kant dan loop ik haar ook niet voor de voeten :lol:
En wat dat plexi betreft, een goed idee muddy, dan kan dat gedeelte alvast niet meer roesten... ;)
Avatar gebruiker
rubain
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 22 feb 2012 11:36

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor daveyd » 26 aug 2012 15:57

Ziet er netjes uit! Puik werk!
Ik blijf u volgen!!!! :P :D
Avatar gebruiker
daveyd
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 05 aug 2012 16:31
Woonplaats: Graauw

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor rubain » 23 okt 2012 16:31

Zaterdag dan toch even wat tijd uitgetrokken voor de Rancho :D
Hoewel het maar een namiddagje was, toch even een kleine update dan.
Gezien het motorblok voorzien was van een enkele Solex carburator, en de Rancho origineel een dubbele Weber heeft, was ik dus genoodzaakt van de opbouw te demonteren uit mijn Rancho.

Afbeelding

Het luchtfilterhuis van de Horizon is immers ook niet gelijk aan dat van de Rancho, dus wisselen die handel! 8-)

Afbeelding

Tevens ook de thermostaat even uitgehaald, en jeetje die ziet er toch ook niet meer fris uit ;)

Afbeelding

Misschien doet dat roestig ding het wel nog, maar ik zorg toch maar voor een ander eentje :roll:
En alles voorzien van een nieuw fris laagje verf!

Afbeelding

Terwijl alles netjes aan het drogen was, tijd om de nieuwe gasfabriek erop te monteren, de uitlaatcollecteur er terug op, dan het luchtfilterhuis, een nieuwe benzinepomp, en tegen die tijd had vrouwlief het eten klaar :mrgreen:
Snel nog even een kiekje dan...

Afbeelding

Afbeelding

Intussentijd zorg ik ook dat de voorraadplank af en toe wat aangespeisd wordt :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Een volledig nieuwe rembekrachtiger, en met een zo goed als nieuw ATE hoofdremcilinder :D
Dan nog een set fonkelnieuwe SIEM lichten

Afbeelding

Om dan uiteindelijk af te sluiten met wat puristen zullen afschuwen :roll: , een instrumentenpaneel van een Rancho X 8-)

Afbeelding

Tja, ik weet het, mijn Rancho is origineel geen X versie, maar gezien ik toch al de X-velgen had, was het geheel toch al om zeep, dus dan maar goed doen :lol:
Tot de volgende update!
Avatar gebruiker
rubain
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 22 feb 2012 11:36

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor muddy bandit » 23 okt 2012 20:46

Het blok ziet er mooi uit. 8-)
Behandel die ongeschilderde aluminium delen nog eventjes met een poetslap gedrenkt in WD40, dan blijven ze ook mooi en zijn ze gemakkelijk schoon te houden. ;)
Avatar gebruiker
muddy bandit
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 29 jan 2012 21:17
Woonplaats: Almelo

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor simca ti » 02 nov 2012 21:45

als ik al de restauratie projecten zo volgt dan komt er,als alles af is,weer een stel mooie simca`s in ons straatbeeld.
we blijven het volgen de projecten want het blijft leuk leesvoer.
Avatar gebruiker
simca ti
Grootmeester van het forum
 
Berichten: 485
Geregistreerd: 29 jan 2012 21:37

Re: Restauratie Matra Rancho

Berichtdoor erikwag » 03 nov 2012 09:28

simca ti schreef:als ik al de restauratie projecten zo volgt dan komt er,als alles af is,weer een stel mooie simca`s in ons straatbeeld.
we blijven het volgen de projecten want het blijft leuk leesvoer.


Hier zijn wij het helemaal mee eens, het lezen van de verslagen en het herkennen van dingen die je tegen kunt komen.
Ook is het leuk om te zien dat ieder met zijn eigen model/type bezig is maar iedereen met de zelfde passie voor het merk Simca/Talbot.
Wij wensen allen die bezig zijn met een Simca/Talbot veel succes.

Erik en Peter
Avatar gebruiker
erikwag
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 12 feb 2012 11:43
Woonplaats: Haulerwijk

Volgende

Keer terug naar Restauratie verslagen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron