Harold, roest en restaureren Simca 1000

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Harold, roest en restaureren Simca 1000

Berichtdoor Harold » 16 feb 2014 20:57

Beste clubleden,

Ik heb een aantal vragen over de 1000 die ik heb aangeschaft deze week. En ik zal proberen deze zo kort en bondig mogelijk te stellen:

Kan iemand me vertellen wat hij/ zij van Fertan, Caprotech RX of Brunox vindt? Ik heb een aantal roestplekken en wil die een finale halt toe roepen.
Zijn er nog (voldoende) plaatwerkdelen te bemachtigen?
Kunnen jullie me ook vertellen of de rubbers, raamrubbers ( die in de bovenbouw vh raam zitten) e.d. nog te vinden zijn?
En het chroomwerk zoals wieldoppen, deurlijsten e.d. ?

alvast dank.

VrGrHarold
Harold

Re: Harold, roest en restaureren Simca 1000

Berichtdoor simcarno » 17 feb 2014 15:59

Hallo Harold,
Welkom om te beginnen.
Eenvoudige vragen inderdaad maar lastige antwoorden.
Alhoewel ik om te beginnen goede ervaringen heb met RX,
qua plaatwerk en rubbers kan ik je ook helpen maar dan liefst via mail
a_hoopman(at)hotmail.com
wellicht tot later
SimcArno
simcarno

Berichtdoor muddy bandit » 18 feb 2014 12:37

Brunox ken ik niet, RX is te duur en Fertan is alleen maar aan te raden als je ook nog moet lassen op die plek.
Roest definitief stoppen betekent eerst mechanisch verwijderen en daarna het kale plaatwerk goed behandelen, alles wat je zo over de roest heen kwast is slechts uitstel.
Vliegroest kun je goed behandelen met Owatrol-olie, kaal plaatwerk kun je goed behandelen met lood- of ijzermenie gemengd met Owatrololie. (is hetzelfde als RX maar veel goedkoper)

Lees dit topic viewtopic.php?f=10&t=17 maar even door, daar staat precies beschreven hoe je low budget de roest de baas kunt blijven.
muddy bandit

Berichtdoor Harold » 19 feb 2014 23:05

Hallo,

Dank je Muddy voor de uitleg, ik heb je topic bekeken en dat zag er goed uit. Ik vond de overweging om juist niet te strelen wel een goeie, daar je het straalgrit er i.d.d. nooit helemaal uit de holtes zult krijgen. Maar zijn er ook andere mensen die goede- of juist minder goede ervaringen hebben met een bepaald product? Wat is bijvoorbeeld RX en waarom is het te duur? Waarom is Brunox onbekend? Waarom juist Fertan als je nog moet lassen? En Rustyco? Zijn er nog andere varianten? Vroeger was er bijvoorbeeld Novarox. En waarom noemt Muddy juist een middels als Owatrol. Want Owatrol mengen met een synthetische lak bijv. is toch niet zo sterk? Of is het juist wel sterk omdat het taai blijft. En wordt een 2 componenten lak dan misschien te hard? Misschien denken jullie dat ik te diep in ga in de materie maar ik vind dit een boeiend onderwerp, roest behandelen en zorgen dat je het de baas blijft. Ik hoor daarom graag van jullie.
Harold

Berichtdoor muddy bandit » 20 feb 2014 21:16

Fertan is slechts een tijdelijke roestonderdrukker en dus niet duurzaam.
Voordeel van Fertan is dat het niet spettert als je er overheen last, scheelt dus een hoop schoon krabben op lastige plekken.

Waarom ik voor de owatrol kies is simpel: het is gewoon bewezen goed, duurzaam en betaalbaar, ik gebruik het al ruim 20 jaar voor mijn auto's.
Owatrol is een middel wat niet zo bekend is om te gebruiken voor auto's, in de scheepvaart en smeedijzerbehandeling word het veel meer gebruikt.
De basis van Owatrololie kun je vergelijken met lijnzaadolie: het impregneerd, en maakt de verf vloeibaarder en blijvend elastisch.
En dat is een heel prettige eigenschap op naden die gepuntlast zijn, daar zit namelijk altijd een torsiewerking tussen de plaatdelen. (daar begint de meeste roest ook)
Een 2-componentenlak wordt gewoon knetterhard: bij beschadiging springen de schilfers gewoon van het metaal af, en barstjes door steenslag, tordering enz. zie je bijna niet totdat het binnengedrongen vocht z'n vernietigende werk daaronder gedaan heeft.
Rustol Owatrol doet precies hetzelfde als RX5, maar is wel 5 euro per liter goedkoper.
Rustol Owatrol + ijzermenie/loodmenie kun je vergelijken met RX10, alleen de prijs is de helft van RX10 en het is ook nog overschilderbaar.

Rustico en Noverox kun je trouwens vergelijken met Fertan, dus ook slechts een tijdelijke roestonderdrukking en nabewerking/aflakken is absoluut noodzakelijk.
muddy bandit

Berichtdoor angilena » 09 sep 2014 14:03

Ja de gehele auto is in 1x gespoten door een professional. Hopelijk nu meer plezier dan van de vorige keer. Ik ben em nu aan het opbouwen :| :arrow:
angilena

Berichtdoor allen » 19 sep 2014 05:31

nice post
allen

Keer terug naar Restauratie verslagen