Restauratie Simca Aronde Montlhery 1961

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Re: Restauratie Simca Aronde Montlhery 1961

Berichtdoor muddy bandit » 02 nov 2015 00:04

Met behulp van een bankschroef en 3 doppen uit je doppendoos (1x dop diameter iets kleiner als de lagerbus om de bus in te persen, 1x dop waar de lagerbus in past tijdens het uitpersen en 1 dop met een kleinere diameter als het kruisstukasje) de- en monteer je de kruisstukjes van je cardanas vrij snel, hooguit een uurtje werk.
(met een hydraulische pers i.p.v. een bankschroef gaat het ook prima, maar zo'n ding heeft niet iedereen beschikbaar)

Uitpersen:
Borgringen verwijderen, kleine dop aan de ene kant van het kruislager en de grote dop aan de andere kant, het geheel in de bankschroef en aandraaien... het ene lager gaat dieper de flens in en de andere komt deels naar buiten.
De lagerbus die naar buiten is gekomen kun je met een (grip)tang er verder uit halen.
Neem nu een kleine dop, zet deze tegen het asje van het kruisstukje, plaats de dop waar de lagerbus in past tegen de kant van de flens waar je het lagerbusje net verder ingeperst hebt, zet het geheel weer in de bankschroef en aandraaien... nu kun je met een (grip)tang dat lagerbusje ook geheel verwijderen.
Hetzelfde verhaal voor de busjes die nog in het cardan zitten.

Inpersen:
Plaats de nieuwe lagerbusjes recht in de ogen van je flens, klem het geheel in de bankschroef, houdt het kruisstukje ertussen en draai de bankschroef voorzichtig aan zodat de nieuwe lagerbusjes in de flens en om de asjes van je kruisstuk schuiven.
Daarna de dop nemen die iets kleiner is als de lagerbus, deze weer in de bankschroef en zover aandraaien dat je de borgring kunt plaatsen... voor de andere kant idem.
Daarna de kardanas op dezelfde wijze aan het kruisstukje in de flens monteren.

Indien er een smeernippel op de kruisstukjes zit gelijk na montage even vol pompen met vet, als de cardanas is voorzien van een schuifstuk met vetnippel deze ook goed invetten na het plaatsen onder de auto.

Voordat je het nieuwe kruisstukje plaatst wel even de borggroef en ogen geheel verfvrij maken, en ook goed opletten dat de naaldlagers tijdens het inpersen op hun plek blijven zitten en dat de afdichtingen niet kapot gedrukt worden.
(even een likje kopervet in de ogen voor het inpersen maakt het inpersen en toekomstige vervangen wat eenvoudiger)

Succes ermee. ;)
muddy bandit

Berichtdoor henk » 05 nov 2015 22:13

Dank je voor je tips, zal ze komend weekend gebruiken. Ondertussen het stuur weer mooi gemaakt. De beschadigingen en wat scheurtjes in de kunststof laag hersteld en voorzien van een paar extra lagen lak. Het resultaat is naar alle tevredenheid.

IMG_20151105_220123.jpg

IMG_20151105_220150.jpg

IMG_20151105_220245.jpg

Komend weekend staat de aandrijfas op t programma en hopelijk de achter remcilinders.
henk

Berichtdoor muddy bandit » 06 nov 2015 23:38

Het stuur is mooi geworden. 8-)
muddy bandit

Berichtdoor henk » 07 nov 2015 13:17

Ja best wel he, ben er ook heel tevreden mee. Sja je zit er per slot van rekening de hele tijd tegen aan te kijken als je rijdt he :) .
Het plaatsen van de nieuwe lagertjes is trouwens goed gelukt. Was wel wat lastig om de doppen op hun plaats te houden tot ze geklemd zaten, maar met een beetje kunst en vliegwerk is het helemaal goed gekomen. Heb de lagertjes en het schuifstuk aan de andere zijde van de aandrijfas goed voorzien van vet. Uiteraard een nieuw smeernippeltje aangebracht.
De voorste remtrommels zitten er nu ook op en de remcilinders en de remslangen zijn vanmorgen besteld.
henk

Berichtdoor muddy bandit » 07 nov 2015 16:03

henk schreef:Het plaatsen van de nieuwe lagertjes is trouwens goed gelukt. Was wel wat lastig om de doppen op hun plaats te houden tot ze geklemd zaten, maar met een beetje kunst en vliegwerk is het helemaal goed gekomen.

Sorry... was vergeten te vermelden dat een stukje schilderstape hier heel handig voor is. :oops:
Ik draai er eerst even een stukje tape omheen voordat het geheel de bankschroef in gaat. (die kruisstukjes sneuvelen regelmatig bij m'n 4x4, en dan wordt het vervangen vanzelf een routineklusje)

Maar mooi om te horen dat het gelukt is, weer een stapje dichter bij het eindresultaat. ;)
muddy bandit

Berichtdoor henk » 09 nov 2015 20:28

Afgelopen weekend weer een en ander kunnen doen.
Allereerst de aandrijfas onder de auto gemonteerd. Deze is voorzien van een splinternieuwe kruiskoppeling, die ik vond in de doos met onderdelen die ik destijds bij onze Tourist kreeg. Daarna de handremkabel gedeeltelijk vastgezet. Vervolgens het handremmechanisme schoon gemaakt en gespoten. Ook de onderdeeltjes van de achterrem kregen een opknapbeurt en een verflaagje. Wachtend op de achterremcilinders heb ik ze onder de auto gelegd bij de achteras zodat ze er binnenkort als de remcilinders binnen zijn op gemonteerd kunnen worden.
Ook heb ik een begin gemaakt met de dynamo. Helaas was deze erg ver heen en niet meer zonder meer te reviseren. Dus die heb ik even aan de kant gelegd.
Als het een beetje mee zit heb ik beslag kunnen leggen op een partijtje onderdelen waaronder een gereviseerde dynamo, en diverse andere nieuwe en gereviseerde onderdelen.
Zaterdag ga ik ze ophalen. En volgende week heb ik een weekje vrij genomen om een beetje de achterstand door mijn burn out van de afgelopen tijd in te halen. Dus volgende week zeker meer over de Montlhery.

IMG_20151108_151438542.jpg
Koppeling weer helemaal in orde

IMG_20151108_151517703.jpg
Kruiskoppeling vernieuwd en meteen goed gesmeerd.

IMG_20151108_214618858.jpg
Ook het mechanisme van de handrem is weer helemaal 100%
henk

Berichtdoor muddy bandit » 10 nov 2015 00:08

Ga je de onderkant van de body nog verder behandelen met een roestpreventie/steenslagbeschermer, of blijft deze in de grijze kleur?
muddy bandit

Berichtdoor henk » 10 nov 2015 16:35

Ik wil het zo laten, wel in mijn achterhoofd dat áls het snel beschadigd, dat er dan toch coating overheen zal moeten. Ik hou het goed in de gaten.
Het wordt per slot van rekening niet een auto waar dagelijks mee gereden gaat worden. en slapen doet ie straks lekker binnen.
We zullen zien, vooralsnog hou ik t op de gelakte onderkant. Is trouwens lichtblauw (Bleu Pervenche), maar dat komt op de foto's niet ect goed uit, lijkt idd meer grijs.
henk

Berichtdoor henk » 15 nov 2015 17:12

Gisteren dus een dagje uitgetrokken om naar Hoorn te rijden om daar een partijtje onderdelen op te halen. Een aantal onderdelen waren nog nieuw, zoals 3 remcilinders voor de linker voorwielen. Helaas alleen voor de linker wielen, maar mss heeft iemand een paar rechter wielremcilinders liggen en wil er eentje ruilen. Ze zijn splinternieuw. Verder een handremkabel, een setje voorschokdempers, een carburateur, luchtfilterelement, hoofdremcilinder, koppakkingset, achteras pakkingset, uitlaateindstuk (kolenschop) en ook een sierstuk voor de kolenschop van Robri. Alles splinternieuw! Verder een gereviseerde startmotor en een gereviseerde dynamo. Ook zaten er 2 nieuwe koppelingsplaten bij. Eentje voor de Aronde en een van een ander type, ik moet nog uitzoeken van welk type. Verder nog wat gebruikte spullen zoals nette wieldoppen, achterlichten en een remvloeistofpotje. Een goede score dus. Komt heel goed van pas, vooral de nieuwe carburateur en de gereviseerde dynamo.
Verder hebben mijn vrouw en ik er een leuk dagje uit van gemaakt. Even lekker door Hoorn gewandeld en een bezoekje gebracht aan het museum van de 20e eeuw. Na nog even lekker samen gegeten te hebben zijn we weer huiswaarts gegaan.
Vandaag de nieuwe dynamo op de Montlhery gemaakt na de poelie vervangen te hebben. Die was gebroken en gelast, dus daar heb ik een goede poelie op gemaakt.
Daarna de nieuwe carburateur gemonteerd en koelvloeistof bijgevuld. Even alles weer aangesloten wat nodig was om de motor te proberen. Aanvankelijk wilde het starten niet zo lukken, maar uiteindelijk sloeg de motor aan en liep al behoorlijk goed. Morgen de SUN-kast aansluiten en verder afstellen.
henk

Berichtdoor henk » 16 nov 2015 21:31

Vandaag weer flink kunnen werken. Motor afgesteld zodat ie weer mooi loopt. Het gaspedaal met de bedieningsstangetjes gemonteerd. Handremkabel en handremhandle in t interieur gemonteerd en onder de auto aangesloten op de achterste kabel. Daar zag ik iets waar ik niet blij mee was. Er kwam olie onder de koppeling uit de versnellingsbak. :o Met de lamp gekeken en de achterkant van het vliegwiel was nat dus ik denk dat de oliekeerring niet goed is of de pakking lek is of niet goed zit. Dus de motor kan er weer uit :( . Ach ja, heb ik morgen weer wat te doen :mrgreen:
Ik kwam er ook achter dat er voor de remmen 2 verschillende maten nippels gebruikt is. M10x1 en 3/8" draad. Ook hier moet ik nog wat corrigeren, maar dat komt wel goed, dat is niet zoveel werk.
O Ja, weet iemand hoe ik de dynamo kan doormeten want hij laadt niet bij. Nu kan het aan de spanningsregelaar liggen, maar ik heb 3 regelaars geprobeerd maar geen resultaat. Dus ik vrees dat de dynamo misschien toch niet goed is. Het is een gereviseerde dynamo, dus dan verwacht je niet dat t niet werkt.
Al met al veel gedaan vandaag maar helaas niet veel op kunnen schieten. Morgen zien we verder....
henk

Berichtdoor rallyebasse » 16 nov 2015 23:02

Is het laatstroomlampje in je dachbord goed
als het lampje niet brand = stuk of slechte aansluiting laad je dynamo niet op
Gr Daniel
rallyebasse

Berichtdoor henk » 17 nov 2015 06:40

Ik heb nog geen dashboard gemonteerd. Kan ik het gewoon op de dynamo meten? Op die aansluitingen meet ik gewoon 12 volt in plaats van 14 volt. Of zie ik iets over het hoofd?
henk

Berichtdoor MatraMaurelec » 17 nov 2015 20:21

Zonder laadstroomlampje gaat de dynamo niet werken. Dit lampje zorgt voor de voorspanning op de stator waardoor de dynamo stroom gaat leveren. Dit lampje eerst aansluiten en dan nogmaals meten.
MatraMaurelec

Berichtdoor henk » 17 nov 2015 21:21

Dat wist ik niet, ik ga morgen de versnellingsbak weer onder de auto monteren en dan ga ik het lampje even aansluiten :idea: Hopelijk werkt het dan wel goed. Zou wel moeten eigenlijk, De dynamo is gereviseerd dus dan mag je er van uit gaan dat het werkt. Morgen zullen we het weten.
Overigens, de olielekkage was niet van de keerring maar een pakkinglekkage. Dit is inmiddels weer opgelost. Wel een dagje extra werk maar je kan het risico van een vette koppeling niet lopen en bovendien wordt niemand vrolijk van een dikke olievlek op elke plek waar ik straks met de Montlhery geweest ben. :mrgreen:
henk

Berichtdoor henk » 18 nov 2015 20:18

Vandaag de versnellingsbak weer onder de Montlhery gemonteerd en alle stagen en kabels weer aangesloten. Meteen de nieuwe koppelingsplaat aangebracht natuurlijk.
Het lek kwam gelukkig niet van de keerring, die was helemaal droog. Het was een gevolg van een olielekje bij de klepdekselpakking. Dit was reeds verholpen maar er was blijkbaar wat olie achter het vliegwiel gelopen.
Meteen ook de gereviseerde startmotor in gebruik genomen. De motor loopt weer netjes en de dynamo laadt ook goed bij. Het was idd het lampje :idea: , of liever gezegd het ontbreken van een lampje, wat het probleem veroorzaakte. Met dank aan Daniel en MatraMaurelec. De nieuwe carburateur werkt goed.
Ook is de handremkabel nu helemaal onder de auto gemaakt. Toch wel weer lekker opgeschoten vandaag :)

koppelingsplaat.jpg

De nieuwe koppelingsplaat,

startmotor.jpg

De gereviseerde startmotor,

carburateur.jpg

De nieuwe carburateur, compleet met nieuwe autostarter.

Morgen staan de remmen op t programma. De achterremcilinders en remslangen en de achterste remtrommels, en als er tijd over is, dan nog een stukje dashboard misschien.

.
henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Restauratie verslagen