Restauratie Simca Aronde Montlhery 1961

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Restauratie Simca Aronde Montlhery 1961

Berichtdoor henk » 22 dec 2013 11:46

Laat ik ook maar eens iets delen over de restauratie van onze Montlhery uit 1961.

Ik was eigenlijk op zoek naar goed plaatwerk voor mijn '60-er Elysee. Dit viel een beetje tegen, totdat ik een advertentie tegen kwam waarin 2 Aronde's aangeboden werden. Op het eerste gezicht was qua plaatwerk de andere mooier, de lak was wat mooier, maar uiteindelijk heb ik toch voor de Monthlery gekozen, en ik ben nog steeds blij met deze keuze.
Dus in juni een ambulance gehuurd en richting Groenlo gereden. Eerst moesten er nog enkel andere auto's naar buiten geduwd worden, waaronder de andere Aronde. Uiteindelijk kon mijn Aronde naar buiten gereden worden, het was de enige van de auto's waarvan de remmen niet vast zaten 8-) .
20062013164-klein.jpg

Nadat we de Montlhery op de ambulance gezet hadden en de andere auto's weer binnen stonden kon ik weer richting Bergeijk. Dit bleek een fluitje van een cent met onze Zafira.
Thuis gekomen de Montlhery binnen gezet en de ambulance weer terug gebracht.
De volgende dag natuurlijk de Montlhery uitgebreid bekeken en het viel zeker niet tegen, alleen de bekleding was danig door de muizen uitgehold en voorzien van de voor hen schijnbaar nodige gaten.
Uiteindelijk hebben we beslist om de andere Aronde (Elysee) toch maar te slopen en de beste onderdelen te gebruiken voor de Monthlery.
Zo gezegd, zo gedaan en de Elysee werd ontdaan van alle onderdelen, waarvan een aantal al meteen aan de kant gelegd werden voor de Montlhery.
Het slopen was nodig omdat er gewoonweg niet genoeg ruimte was om de hele auto te bewaren.
Toen de carrosserie van de Elysee opgehaald was, was er weer ruimte om te werken en dus werd ook de Montlhery ontdaan van alle delen. Dit om de auto goed te kunnen restaureren en ook om te inventariseren welke onderdelen het beste gebruikt konden worden voor de Montlhery. De delen die over waren en nog goed heb ik deels verkocht. met name plaatwerkdelen, omdat die veel ruimte innemen en dus vaak in de weg staan.
Voor ik de motor uit de auto gehaald heb, heb ik deze los gemaakt, hij zat vast, maar was met heel weinig moeite weer gangbaar. heel even heb ik de motor proberen te starten en yessss, hij liep!!. Snel de motor weer uitgezet en toen heb ik de motor en bak ook nog verwijderd.
Wel nog even de compressie gemeten, welke ook zeker niet slecht was.
Sja, en nu stond daar een vrijwel kale carrosserie van de Montlhery en een berg onderdelen. De restauratie kan beginnen!!.
Allereerst de bodem vuil- en roestvrij maken. Dit leverde het volgende resultaat op.
P1090654.JPG
P1090655.JPG

Dat is al vast een goede start. Ondertussen ben ik ook met de motor begonnen. Hierover meer in een van de volgende updates.
Ook de bekleding wordt helemaal vernieuwd, hiervoor is al materiaal gekocht.
Tot zover zoals het er nu voor staat, vervolg verzekerd!!
Laatst bijgewerkt door henk op 21 jan 2014 19:08, in totaal 1 keer bewerkt.
henk

Re: Restauratie Simca Aronde Monthlery 1961

Berichtdoor simca ti » 22 dec 2013 20:16

Allereerst welkom met dit verslag van de restauratie van een aronde.
Als ik dit zo ziet heb je een bodem die net uit de fabriek is gekomen,totaal geen bladroest te bekennen.
Zoals je begint is wel de enigste goede manier om een auto te restaureren.
Alles,maar dan ook alles komt zo aan het licht en als de restauratie geheel gedaan is weet je dat je de komende jaren weinig tot niets meer hoeft te doen behalve dan natuurlijk het jaarlijkse onderhoud natuurlijk.
Dit verslag is daarom een aanwinst in de restauratieverslagen.
Ga vooral zo op deze voet verder en verras ons met de vorderingen.
simca ti
Grootmeester van het forum

Re: Restauratie Simca Aronde Monthlery 1961

Berichtdoor erikwag » 23 dec 2013 16:52

Hoi,

Geweldig om een restauratie verslag van een Simca Aronde te kunnen volgen en ook mooi om te zien hoe je er al mee bezig bent.
Wij wensen je veel plezier en succes met deze restauratie en wij zullen het met veel plezier volgen.

Groeten,
Erik en Peter.
erikwag

Re: Restauratie Simca Aronde Montlhery 1961

Berichtdoor henk » 28 dec 2013 20:08

Weer even een update.
P1090672.JPG

Inmiddels ben ik begonnen met de demontage van het Aronde motortje. Na veel schoonmaakwerk is nu wel te zien dat het geheel in een nog behoorlijk goede staat is.
Een kleine tegenslag was dat een bout, waarmee het aluminium deeltje, waar de kachelkraan in zit aan de cilinderkop gemonteerd zit, afgebroken was. Dit probleem is al weer opgelost,
De cilinderkop ziet er verder goed uit. Wel was het vreemd om te zien dat er geen kleprubbers op deze blokjes zit. Dit wist ik al wel, maar het was al weer een hele tijd geleden dat ik zo'n blokje gedemonteerd had. De zuigers wil ik er nog uit halen om te zien hoe die zijn en of de zuigerveren nog goed zijn.
Daarna het blok weer een gezond kleurtje geven en het geheel weer van nieuwe pakkingen en keerringen voorzien en dan zou het straks weer heel mooi moeten lopen.
IMG_0054-1.jpg

IMG_0053.jpg
Laatst bijgewerkt door henk op 21 jan 2014 19:12, in totaal 2 keer bewerkt.
henk

Berichtdoor henk » 10 jan 2014 14:06

Motor is helemaal uit elkaar gehaald en alles ziet er nog behoorlijk netjes uit.
Alle onderdelen worden netjes schoongemaakt en de nodige delen worden van een laklaagje voorzien.
Dan kan alles weer gemonteerd worden en van nieuwe pakkingen en keerringen worden voorzien. De kleppen kunnen weer in de kop worden gemonteerd en alles kan weer samengesteld worden.

09012014243.jpg
schoonmaak in volle gang

09012014247.jpg
Cilinderkop weer netjes

IMG_0059.jpg
alle losse delen worden schoongemaakt.

De volgende stap is de versnellingsbak. Deze komt uit mijn vorige Aronde en schakelde perfect en is ook redelijk recent van nieuwe keerringen voorzien. Daar zijn we dus redelijk snel mee klaar. Even alles weer netjes schoonmaken en daar zijn we dan mee klaar.

De bekleding krijgt ook al vorm. Van de eerste set (we maken 2 sets) is de rugleuning van de achterbank klaar. En dat ziet er heel mooi en professioneel uit. Ben helemaal trots op mijn lieve vrouw, die daar toch ook veel schaarse vrije tijd in wil steken. Foto's hiervan volgen uiteraard nog.

Overigens, de 2e set bekleding (incl deurbekleding etc) wordt tzt verkocht als de Montlhery klaar is. Dus wie dan interesse heeft....
Laatst bijgewerkt door henk op 21 jan 2014 19:12, in totaal 3 keer bewerkt.
henk

Berichtdoor henk » 10 jan 2014 14:11

Wie kan me helpen aan dit "Montlhery" logo (en evt het "Speciale" logotje wat over de strip zit) ?

logo-monthlery-speciale.jpg
Dit logo ontbreekt op mijn Montlhery, Wie heeft er een of weet waar ik er een kan bemachtigen?
logo-monthlery-speciale.jpg (4.13 KiB) 4290 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door henk op 21 jan 2014 19:11, in totaal 1 keer bewerkt.
henk

Berichtdoor henk » 18 jan 2014 18:14

Zo, de volgende stap is gezet. Het motorblok is van een nieuwe laklaag voorzien en de montage is weer begonnen. Allereerst de zuigers etc weer gemonteerd en de distributietandwielen en –ketting weer aangebracht. Ook het distributiedeksel is weer, voorzien van nieuwe pakking en keerring op zijn plaats gezet. Oliepomp en oliedruksensor zijn weer gemonteerd.
De carterpan en het carterdeksel (aan de zijkant van de motor) moeten nog gespoten worden, evenals de krukas- en waterpomppoelie. Dan kunnen ze ook weer op hun plek gezet worden.

18012014263-2.jpg

18012014264-2.jpg

De waterpomp die op de motor zat was helaas niet meer goed dus heb ik een oplossing moeten zoeken. Ik had nog een waterpomp van de Elysee liggen die ik gesloopt had, echter dat was een Flash-motor (1960). Ik heb de twee waterpompen naast elkaar gehouden en goed vergeleken. Zo te zien zijn ze wel uitwisselbaar, mits de poelie en de ventilatorbladen ook gewisseld worden. Dus dat komt ook wel weer goed. Als ik weer een goede waterpomp heb wissel ik het wel weer om.
Kleine tegenvaller dus, maar geen groot probleem.
Laatst bijgewerkt door henk op 21 jan 2014 19:14, in totaal 1 keer bewerkt.
henk

Berichtdoor henk » 21 jan 2014 18:59

Carterpan, carterdeksel en poelies zijn gespoten. De waterpomp is weer in elkaar gezet en de poelies en carterpan en deksel zijn weer gemonteerd.
De cilinderkop is nu aan de beurt en dan is de motor al weer aardig compleet.

21012014268.jpg
De motor begint al weer aardig vorm te krijgen.
henk

Berichtdoor daveyd » 26 jan 2014 00:04

Beste!!

Ziet er he netjes uit! Mooi werk levert dat op!!!

Succes met de
Restauratie
!!!!
daveyd

Berichtdoor henk » 26 jan 2014 22:41

En weer een stapje dichterbij het eindresultaat. Het onderdeeltje wat zo moeilijk verkrijgbaar bleek heb ik gevonden enkele kilometers van huis!
Het Monthlery logo voor op het rechter achterscherm van de Aronde. Vandaag was ik in Haalderen op de nieuwjaarsreceptie/vergadering, waarna we naar Angeren gingen naar het clubmagazijn.
Hier lag het logo klaar waar ik al een tijdje naar op zoek was. Helaas viel de staat wat tegen en ik besloot om het maar niet te kopen. Een beetje gedesillusioneerd reed ik daarna naar huis en keek nog wat op marktplaats. En daar zag ik, vrij dicht bij huis, het logo wat ik zocht, nieuw!! Dus ik even gemaild en gebeld en binnen een uur had ik mijn felbegeerde Montlhery-logo.
Nu is dit natuurlijk niet het belangrijkste van de restauratie, maar om het eindresultaat straks af te maken is t natuurlijk essentieel.

26012014277-2.jpg
henk

Berichtdoor henk » 02 feb 2014 19:49

Deze week was een arbeidsarme week wat betreft de Montlhery. Wel heb ik gereedschap besteld om de kleppen te slijpen zodat ik de cilinderkop af kan maken en kan monteren op het motorblok.
Het aansluitstuk voor de koelslang en de kraan voor de kachel zijn al klaar en kunnen als de kop klaar is ook gemonteerd worden.

Afgelopen week wel wat tijd vrij gemaakt om mijn ca 300 modellen wat te verwennen met nieuwe verlichting in de vitrinekast. Dan kan ik daar ook wat beter van genieten.
Kan ik gelijk even het model voorstellen wat als voorbeeld voor mijn Montlhery gaat dienen.

185719.jpg
185719.jpg (30.23 KiB) 1038 keer bekeken

29112007175736_3.jpg

29112007175736_2.jpg

Kleur Bleu Pervenche voor de carrosserie en het dak Bleu nuit, of in elk geval zo goed mogelijk deze kleuren benaderd, zou het eindresultaat moeten zijn.

We zullen zien in hoeverre dit gaat lukken. Ik heb al een leverancier in Venlo benaderd die de lak kan scannen en voor me wil mengen, dus dat zou ook goed moeten komen.
henk

Berichtdoor henk » 05 feb 2014 21:18

Gisteren de kleppen geslepen. Het is niet ideaal, maar het werkt wel goed, zo'n klepslijpgereedschapje. Gewoon een stokje met 2 zuignapjes er aan 8-) .Vandaag de kleppen weer gemonteerd.
Ook het aansluitstuk voor de koelslang met het kraantje voor de kachel weer op de kop gemonteerd evenals het afdekplaatje voor de uitsparing waar de automatische choke weer op zijn plaats geschroefd.
Morgen even controleren of de kleppen niet lekken en dan kan de cilinderkop op het motorblok gemonteerd worden.
Daarna kunnen de stoterstangen en de nokkenas weer op de cilinderkop geschroefd worden.
Foto's hiervan volgen nog.
henk

Berichtdoor henk » 09 feb 2014 17:10

Klein probleempje met de kleppen, ze sloten niet allemaal goed. Dus de enige oplossing was: de kleppen weer los halen en nogmaals slijpen.
Nu was het beter en de kleppen opnieuw gemonteerd. vandaag de cilinderkop verder samengesteld en op het motorblok bevestigd. Uiteraard een nieuwe koppakking er tussen.
Daarna de stoterstangen en de nokkenassen op hun plaats gezet en de kleppen gesteld. Het kleppendeksel is nog niet helemaal vast gezet. Dit is omdat ik het eigenlijk ook opnieuw wil spuiten, maar eerst moet ik een mal maken om straks de letters Rush Super er weer op te kunnen spuiten.
Het blokje oogt nu al weer aardig compleet. Wat nu nog rest is de ontsteking, het uitlaatspruitstuk en de carburateur.
Dit ga ik de komende dagen proberen te doen.
Hier al vast weer wat foto's van de Rush super motor.

09022014279-b.jpg

09022014281-b.jpg

09022014282-b.jpg

Weet toevallig iemand welke kleurcode voor het kleppendeksel gebruikt is?
henk

Berichtdoor rallyebasse » 09 feb 2014 19:06

Hallo Henk
Ik heb de opschrift RUSH Super in stikker in de juiste kleur
2 x stikker 5 euro transport inclus.
ik heb deze ook in RUSH , FLASH en FLASH SPECIAL
Gr Daniel
rallyebasse

Berichtdoor rallyebasse » 09 feb 2014 19:08

Foto stikker RUSH SUPER