Simca Rallye 2 16V

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Simca Rallye 2 16V

Berichtdoor Simcarallye2 » 14 okt 2013 19:38

Nu het project al ver gevorderd is ook maar eens een restauratie verslag. Zijn er nu vanaf 2008 mee bezig en nu zijn we eindelijk alles weer aan het opbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

In de staat waarin we de auto kochten leek het nog heel wat, zoals meestal is met verborgen roest (deze velgen zaten er bij aankoop niet onder overigens)

Afbeelding

Al snel besloten de auto geheel testrippen om zo een goede restauratie uit tekunnen voeren en alle roest aan tekunnen pakken

Afbeelding

Ondertussen alle losse onderdelen laten verzinken/poeder coaten enz.. waarbij we alles weer als nieuw opgebouwd hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De complete koets strippen van lak en de bodem vrij maken van bitumen tot op het blanke staal
Alleen op die manier kan je alle roest aanpakken en zorgen voor een goede basis.

Afbeelding

Afbeelding

Achterste chassis balken verdikken en een versteving in de motorruimte aanbrengen voor de nieuwe motor.

Afbeelding

Afbeelding

Tevens de carroserie op div plaatsen doorgelast.

Afbeelding

Bodemhersteld en de voorste chassis balken compleet vernieuwd

Afbeelding

Ook de middelste balk volledig vernieuwd voor een veel dikker exemplaar.

Afbeelding

Ook de neus vernieuwd ivm teveel plamuur en oude schade

Afbeelding

een nieuw NOS paneel was gelukkig snel gevonden

Afbeelding

Bijna al het platwerk vernieuwd en laten coaten in epoxy primer

Afbeelding
Simcarallye2

Re: Simca Rallye 2 16V

Berichtdoor erikwag » 14 okt 2013 20:41

Hoi,

Wij kijken naar een verder verslag met foto's uit.
Ook hopen wij dat je hem in deze kleur gaat houden, want die vinden wij geweldig.
Succes met de verder restauratie en opbouw.

Groeten,
Erik en Peter.
erikwag

Berichtdoor Simcarallye2 » 14 okt 2013 22:09

Hellaas zal hij niet deze kleur blijven, bedoeling is om hem net zo temaken zoals mijn vader hem had kwa kleur dus wordt hij rouge sarde !

Ondertussen ook een voorproefje van de motor

Afbeelding

Een 1.4 16V met dubbele webers en een compressor van een japanse micra turbo/compressor

Na de gehele bodem kaal is gemaakt en gelast is de auto van de onderzijde in de epoxy coating gezet

Afbeelding

Naast de bodem en chassis balken zijn ook de beide dorpels, C stylen volledig vernieuwd.

Na de epoxy is de auto in een anti steenslag laag gespoten onderzijde en wielkasten en daarna in de lak gezet

Afbeelding

De structuur van de steenslag lag is hierop goed tezien

Afbeelding

Daarna is de auto weer op zijn assen gezet zodat deze naar de spuiter kon om alles strak temaken en opnieuw in de lak tezetten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de bodem is weer in nieuwstaat nu

Afbeelding

Daarna begonnen met het pas maken van de spoiler van DCC motorsport

Afbeelding

Een drama kwa klanten service en onderdelen van uitermate slechte kwaliteit en pasvorm. Het heeft vele uren gekost eer de spoiler pas gemaakt was en verbreed omdat de naden ruim 2 cm waren.

een zelf gemaakte collector op de webers om deze van druk vulling tekunnen voorzien

Afbeelding

En het begin van het pasmaken van de compressor op het nieuwe blok

Afbeelding

Het blok is een eigen creatie met een VW 16V kop pas gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

En toen was de auto klaar bij de spuiter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gehele binnenkant in de anti dreun plaat gezet

Afbeelding

De nieuwe wielen inmiddels ook klaar

Afbeelding

En de locatie van de brandstof tank veranderd, een Fiat 500 tank custom gedipt in carbon evenals de achterspoiler en spiegels

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de vele jaren vele nos onderdelen weten verzamelen zoals koplampen, achterlichten, bumpers e,d wat het opbouwen een stuk leuker maakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het testen van de wielen

Afbeelding

Beginnen met opbouw interieur, deurpanelen hadden genoeg aan een schoonmaak beurt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig hebben we de sticker van een italiaanse camping achterop weten tebewaren. Deze zat erop bij aankoop en hoorde bij de geschiedenis wat ons betreft

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zover zijn we momenteel met de simca !
Simcarallye2

Berichtdoor IVAR » 15 okt 2013 15:26

Goed bezig, zeg!
IVAR

Berichtdoor muddy bandit » 15 okt 2013 17:01

Mooi werk, dat is restaureren zoals het hoort. 8-)
Welke motor komt erin, de originele of een zwaardere?
muddy bandit

Berichtdoor simcarno » 28 okt 2013 09:38

Whowww, je bent heel lekker bezig geweest de laatste jaren zeg.

Met jouw auto heb ik een kleine binding doordat de honingraat-wielen via via bij mij vandaan komen en ik ze toentertijd heb voorzien van het "gouden" hart.
Maar goed onwijs gaaf wat je aan het doen bent.

Paar vragen:
De 1440 motor komt die uit een Bagheera, Horizon of ander simca/talbot product of is de historie je niet bekend.
Wat voor een nokkenas heb je er ingedaan want je hebt de draairichting nem ik aan wel aangepast naar de normale 1000 richting.
(linksom terwijl de 1440 normaal rechtsom draait)
Hoe groot is de inhoud van die fiat tank?

1 punt van "kritiek" nou net echt kritiek hoor meer een verwondering. Nu je de tankt voorin hebt geplaatst waarom heb je de vulopening in het spatbord links-achter niet dichtgelast? .... (ik heb nog een nieuw sparbord liggen met dichtgelaste opening mocht je het een geweldig idee vinden en het extra werk aan spuitwerk voor lief willen nemen.... ga je natuurlijk nooit doen lijkt mij ook niet verstandig......)

Maar goed ben erg benieuwd hoe het verder gaat.

Arno
simcarno

Berichtdoor Simcarallye2 » 05 nov 2013 23:08

Bedankt voor je reactie, de draai richting is inderdaad aangepast dmv 2 uitlaatnokkenassen 180 graden verdraaid telaten lopen. Valt kwa aanpassingen ook reuze mee verder !

Ik heb de wielen destijds bij iemand vandaan die een groene vert acide rallye 2 aan het restaureren was en toen fotos gehad van iemand onder een witte simca (de jouwe toevalig ?). Deze velgen blijven er alleen niet onder.

Hoe groot de fiat tank is ik dacht een 35 liter maar dan tanken we maar wat vaker ;)

Ik snap je reactie mbt de tankdop, maar wij vonden het juist niet mooi om de tankdop weg tehalen. Deze is gewoon dicht erachter, het is puur blijven zitten omdat we het mooier vonden.
Simcarallye2

Berichtdoor simcarno » 11 nov 2013 13:44

ohhhh ja, ik realiseer me nu dat ik foutje maakte in mijn vraag.
Jij hebt door de andere kop natuurlijk geen onderliggende nokkenas meer maar een nokkenas in de kop.
Dan ben je de stoterstangen ook kwijt.

Nu gelijk maar een vraag met "eigen-belang" dan. Wil je de rallye 2 nokkenas verkopen welke nu niet meer in het blok zit?

Die wielen zaten onder mijn beige simca welke ik inderdaad aan Klaas verkocht. Klaas heeft die groen inmiddels verkocht en mijn oude omgebouwd naar SRT look. De wielen die je er nu onder gaat zetten zijn inderdaad veel mooier hoor.
Ik doe het met staal verbreedt tot 7,5J tegenwoordig, geen lichtmetaal dus

groet Arno
simcarno

Berichtdoor Simcarallye2 » 11 nov 2013 16:04

Hoi Arno, ik heb misschien nog wat beters kwa nokkenas. Ik heb je een PM gestuurd. Verbreed staal is ook altijd erg netjes ja, zelf nog over getwijfeld maar had deze toevallig nog liggen van een vorig project.
Simcarallye2

Berichtdoor Simcarallye2 » 11 nov 2013 16:18

Auto een tijdje geleden meegenomen naar de zaak waaraan we er een stuk makkelijker kunnen werken op de brug, dagen worden korter en een stuk kouder dus in de garagebox is gewoon niet praktisch meer.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de auto zijn eerste wasbeurt gegeven, was slecht op de weg dus hij was van het ritje goed smerig geworden

Ook de houder van de kentekenverlichting pas gemaakt, origineel zat er een stalen plaatje in, maar hebben een simca logo erin past gemaakt waarbij de letters simca oplichten vanwege het licht erachter.

Afbeelding

Ook het gaas pas gemaakt in de spoiler zodat die ook vast gezet kan worden op de achterklep

Afbeelding

Afbeelding
Simcarallye2

Berichtdoor Simcarallye2 » 11 nov 2013 16:21

Tijd gehad om de remmen voor klaar temaken, alleen nog een setje gevlochten leidingen erop en de blokken erin.

Afbeelding

Deuren weer verwijderd, spuiter was niet helemaal tevreden met de deuren, bij een bepaalde licht inval zag je een onregelmatigheid in de lak, dus die wilde hij overdoen. Perfecte service natuurlijk

Afbeelding

Ook beugels gemaakt voor de originele Cibie mistlampen, hellaas zaten de beugels er niet meer bij dus die hebben we zelf van RVS gemaakt.

Afbeelding

Begonnen met de bedrading e.d temonteren

Afbeelding

Beugels gemaakt voor de olie koeler

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Radiateur weer terug gemonteerd met de koelfan

Afbeelding
Simcarallye2

Berichtdoor Simcarallye2 » 11 nov 2013 16:24

Motor compleet met ophang beugels wachtend op montage

Afbeelding

En gemonteerd ;)

Afbeelding

Afbeelding

Alles weer vast gezet

Afbeelding

Afbeelding

Gaat er netjes uitzien weer, teminste naar onze mening

Afbeelding

En gelukkig genoeg ruimte om de motor

Afbeelding

Afbeelding

Compressor erin gemonteerd om het leiding werk tegaan maken, komt nog los voor revisie en spuiten.

Afbeelding

Plek waar het brandstof filter moet gaan komen.

Afbeelding

Afbeelding

En gewoon wat fotos :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Simcarallye2

Berichtdoor Simcarallye2 » 11 nov 2013 16:27

Bezig met het aanpassen van de uitlaat op de 16V kop, 2 buizen iets inkorten dan komen de poorten allemaal overeen, alleen wachten nog op de flens welke we op dit moment laten laser snijden, oude flens eraf slijpen en nieuwe erop lassen.

Wilden absoluut geen dwars geplaatste uitlaat, dus voor dit uitlaatsysteem gekozen zodat er een enkele uitlaat tezien is en geen complete dwarse demper.

Afbeelding

Gelukkig genoeg ruimte verder voor de startmotor eronder e.d

Afbeelding

Afbeelding

Ook het olie filter systeem veranderd dmv een inzet filter unit van een VW met daartussen de olie koeler plaat met thermostaat.

Afbeelding

Ziet er beter uit en is functioneler

Afbeelding

Gekeken of de compressor uitgang goed uitkwam, en dat gaat allemaal goed passen zo

Afbeelding

Afbeelding
Simcarallye2

Berichtdoor Simcarallye2 » 11 nov 2013 16:30

Vandaag het brandstof systeem verder afgemaakt, nieuwe elektrische brandstof pomp vlak bij de tank en gevlochten brandstof leidingen in het zicht en een koperen harde leiding onder de auto van voor tot achter.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe steun voor het brandstof filter

Afbeelding

De elektrische pomp ipv de originele mechanische

Afbeelding

Ook het interieur vandaag op gehaald, laten doen bij CJ autobekledingen in culemborg, en zoals gewoonlijk weer vakwerk geleverd. Niet origineel maar dat wilden we ook niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook echt leer ipv skai
Simcarallye2

Berichtdoor simcarno » 12 nov 2013 16:45

whowwww ziet er weer geweldig uit.
Je hebt de lat hoog liggen.
EN je springt er ruim overheen....
simcarno

Volgende