Restauratie Talbot Matra Rancho Grand Raid

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Restauratie Talbot Matra Rancho Grand Raid

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 14:30

Hierbij dan een uitgebreid restauratieverslag van mijn Matra Rancho Grand Raid.

Het onderstaande verslag is wel een uitgebreide en totale beschrijving, alleen staat hierin niet alles in chronologische volgorde vermeld… soms moet je tussendoor gewoon even aan een totaal ander deel beginnen vanwege gebrek aan juiste onderdelen of andere omstandigheden van buitenaf.
Gedurende de restauratie van deze Grand Raid heb ik met regelmaat een verslagje van de werkzaamheden uitgebracht op het MatraMania-forum, daar is alles ook te lezen op tijdsvolgorde inclusief verdere details.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1125

In ieder geval veel leesplezier toegewenst, en mochten er ergens vragen over zijn dan hoor ik dat graag.
muddy bandit

Re: Restauratie Talbot Matra Rancho Grand Raid

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 14:40

DE AANSCHAF

Een Rancho Grand Raid… voor mij een auto die waarschijnlijk altijd wel een jeugddroom zal blijven, gezien het productie-aantal van slechts 2435 exemplaren in 1980/’81.

We schrijven inmiddels september 2007 als ik opeens een pakkende advertentie lees op Marktplaats:
“Aangeboden: een in goede staat van onderhoud verkerende Talbot Matra Rancho Grand Raid, bouwjaar 1980, APK-gekeurd…uniek in Nederland… prijs € 4250,00”
De oude jeugddroom wordt dan opeens weer ruw wakker geschud, en alle alarmbellen gaan rinkelen… jippie, er is blijkbaar toch nog ergens een verdwaalde mohikaan overgebleven die ook nog in een goede staat verkeert, en is ook nog te koop!
Dus maar snel een afspraak gemaakt met de verkoper, en hoopvol richting Amersfoort gereden.

Afbeelding

Daar aangekomen bleek echter al vrij snel dat de term “in goede staat” voor sommige mensen een wel heel rekbaar begrip was.
Het gedane poetswerk en de verse lagen tectyl zagen er zeer mooi uit, maar en verdere inspectie bracht al snel een paar weggeschilderde roestprobleempjes aan het licht, en de magneettest verried ook duidelijk dat dorpels en chassisbalken uit meer dingen bestonden als alleen metaal.
Tijdens de proefrit bleek ook nog eens dat de motor zeer rauw liep en de uitlaat lek was, dat remmen meer te maken had met anticiperen als met vertraging, en dat de wiellagers zeer nadrukkelijk in decibellen aanwezig waren... kortom, die geldige APK was gewoon een wassen neus.

Afbeelding

Tsja, en daar sta je dan voor je jeugddroom… voorgeschoteld als zijnde “in goede staat” is in de praktijk meer “op sterven na dood” maar nog wel geheel compleet.
Dit geeft echter wel een stevige onderhandelingspositie om de prijs fors te drukken, en toen bleek dat de verkoper ook nog vele reserveonderdelen had waarmee de auto volgepakt kon worden heb ik hem uiteindelijk toch maar gekocht, maar meer op emotionele waarde als werkelijke waarde. (want ik wist al dat ik uiteindelijk toch grote spijt zou krijgen als ik hem niet nam, het aanbod van Grand Raid’s is nu eenmaal praktisch nihil…)

En ondanks de zeer slechte staat heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en de Grand Raid op eigen kracht de ruim 100 km naar huis gereden… ging niet helemaal vlekkeloos maar met een tussentijdse sleutelpauze is de finish uiteindelijk toch gehaald.

Afbeelding

En zo ben je dan opeens eigenaar van je jeugddroom, een echte Matra Rancho Grand Raid.
En geleidelijk aan kwam ook het besef dat ik me weer eens (voor de zoveelste keer) een hele hoop werk op de hals heb gehaald, want hoe meer interieurdelen ik uit de auto haalde hoe meer roest en ellende ik zag tussen de interieurdelen en de verse tectyllaag onder de auto.

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 14:59

DE DEMONTAGE

Het was gewoon duidelijk dat de auto compleet uit elkaar en volledig gerestaureerd moest worden voordat ik er veilig mee kon rijden.
Dit is echter een flinke klus die je niet even op straat uitvoert, ik moest dus eerst op zoek naar een werkruimte waar de restauratie plaats kon vinden.

De oplossing hiervoor vond ik bij m’n werkgever, in het verwarmde kassencomplex kwam in januari 2008 een ruimte van ongeveer 100 m2 voor langere tijd vrij.
Ik mocht er kosteloos gebruik van maken, op voorwaarde dat er geen laswerken plaats zouden vinden (i.v.m. brandgevaar) en de geluid-/stankoverlast ook binnen de perken zouden blijven aangezien deze ruimte grensde aan de verkoopruimte in de kas van het tuincentrum.
Een heel fijn aanbod dus, waar ik gelijk dankbaar gebruik van heb gemaakt.

Na een paar aanpassingen in deze ruimte (vloer afdekken, stellingen plaatsen enz.) is de Grand Raid naar binnen gereden en kon het demonteren beginnen.
Eerst maar eens alle plaatwerkdelen eraf, de ruiten eruit, de polyester opbouw eraf en het dashboard eruit.
Vervolgens de voor- en achteras van het chassis af, de motor eruit en ten slotte de kabelboom eruit zodat er slechts een kaal chassis over blijft.

Afbeelding

Afbeelding

Het demonteren heeft ongeveer 2 maand in beslag genomen.
Gedurende de demontagewerkzaamheden heb ik gelijk foto’s gemaakt hoe alles in elkaar behoorde te zitten, zodat ik later ook terug kon zien hoe alles precies terug gemonteerd moest worden.
Alle onderdelen zijn direct na de demontage voorzien van labels voordat alles opgeborgen is, zelfs de bijbehorende bouten en moeren werden in een diepvrieszakje vastgebonden aan het bijbehorende onderdeel.
Ook alle stekkers van de kabelboom, en alle verbindingen aan elektrische delen heb ik stuk voor stuk met wit isolatietape en diverse kleuren stiften gemerkt zodat bij de wederopbouw alles ook weer op de goede plek terug zou komen.
Het is wel eventjes wat extra werk, maar deze manier van demonteren en archiveren geeft heel veel profijt tijdens de wederopbouw.

Afbeelding

In tegenstelling tot wat ik verwachtte ging dit demonteren eigenlijk allemaal heel soepel, de meeste bouten en moeren zaten namelijk goed in het vet.
En tijdens de demontage bleek ook wel dat deze Grand Raid in het verleden al meerdere keren gedeeltelijk gedemonteerd is geweest om de roestduivel aan te pakken, diverse laswerken en reparaties van zeer afwisselende kwaliteiten sprongen al gelijk in het oog.
Zo was het dak boven de voorstoelen en het binnenscherm links-voor op een nette manier al voorzien van fris plaatwerk, hier hoefde dus niets meer aan te gebeuren.
Maar bij de schokbrekertorens, dorpels, chassisbalken,deurstijlen, vloerdelen enz. was daarin tegen op z’n gunstigste geval gewoon even een stuk blik (of meerdere stukken blik) over de roest heen gelast als reparatie, en in het ongunstigste geval was er alleen geboetseerd met polyester, plamuur en andere vage goedjes… hier moest dus nog heel veel aan gebeuren.
Uiteindelijk bleek De Grand Raid dus zo rot als een mispel te zijn, nog veel erger dan verwacht… de economische houdbaarheidsdatum was al lang geleden verstreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 15:24

RESTAURATIE – DE ONDERDELEN

Normaal begint men voor een restauratie eerst met het chassis, reviseert vervolgens alle gedemonteerde onderdelen, en bouwt die onderdelen dan gelijk terug.
Bij mij werkt deze methode echter niet… als ik eenmaal een gebruiksklaar onderstel heb staan dan wil ik zo snel mogelijk verder, dan moet alles ook zo snel mogelijk weer teruggeplaatst worden om weer te kunnen rijden.
En om nu te voorkomen dat ik de onderdelen onbehandeld weer terugplaats heb ik mij aangeleerd om in omgekeerde volgorde te gaan werken.
Ik behandel dus eerst alle losse onderdelen zodat deze klaar liggen voor montage, vervolgens mag de motor opgefrist worden en dan pas is het chassis aan de beurt.
Een bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat je al in een vroeg stadium weet welke onderdelen niet meer bruikbaar zijn, je weet dus in een vroeg stadium al naar welke onderdelen/plaatwerkdelen je allemaal op zoek moet.

Ik ben dus eerst begonnen met alle losse onderdelen te schuren/stralen, repareren/reviseren, primeren en lakken.
Dit is een tijdrovende klus, maar het is wel dankbaar werk als je ziet dat de roestige onderdelen uiteindelijk weer schoon, gereviseerd en waar nodig zijdeglans gelakt klaar liggen om gemonteerd te worden.

Afbeelding

Delen die niet meer bruikbaar zijn moeten vervangen worden, en als vervangend materiaal ook niet meer verkrijgbaar is zul je uiteindelijk toch moeten repareren.
Zo ben ik aardig lang bezig geweest met de achteras, hiervan waren de ophangpunten van de traverse compleet doorgeroest.
Een vervangend exemplaar was voor een normale prijs niet meer te vinden, zodat ik uiteindelijk maar heb besloten om van 2 slechte traverses één goed exemplaar te maken…zoiets kost wel aardig wat meer tijd en moeite, maar je voelt het tenminste niet zo erg in je financiën.

Afbeelding

Ook een lastig ding was het dakrekje bovenop de auto.
Dit bestaat uit ovale metalen buizen die vastgezet zijn in kunststof houders.
Die buizen roesten van binnenuit door, en door de roest zijn ze bijna niet meer uit het kunststof los te maken, het kunststof breekt gewoon af.
Het buizenprobleem was voor mij snel op te lossen door de slechte stukken eraf te zagen en vervolgens goede stukken vanuit de reserve-onderdelen hier weer aan te lassen.
De afgebroken steunen moesten echter gerepareerd worden, en het gebruikte kunststof laat een lijmbehandeling helaas niet toe… en vervangende steunen zoeken was ook geen optie, die dingen zijn onbeschadigd niet te vinden.
Ik heb de beschadigde steunen dus maar uitgefreesd op de kolomboor, en van een paar eindstukjes (daar had ik er genoeg van op reserve) vervolgens koppelstukken gemaakt tussen buis en steun.
Werkt perfect, low budget, en je ziet helemaal niets van de reparatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ander probleem waren de velgen.
Een Grand Raid is uitgerust met stalen velgen met een ET-waarde van 40, en een gewone Rancho met dezelfde velgen die echter een ET-waarde hebben van 22.
Simpel vertaald betekent dit dat een Grand Raid-velg het hart 18 mm verder naar buiten heeft staan dan een gewone Rancho velg, het velghart is verder exact hetzelfde.
Er behoren 6 van deze velgen bij een Grand Raid, 4 op de assen en 2 als reserve met hierop de Bab-Terre terreinbanden gemonteerd.
(dit is destijds zo ontworpen om de “terreincapaciteiten” van de Grand Raid te verbeteren… door het plaatsen van aangepaste velgen op de vooras en het plaatsen van 18 mm spoorverbreders op de achteras konden de achterwielen in het spoor van de voorwielen rijden)
Mijn Rancho had echter 4 Grand Raid- velgen (2 op de as en 2 reserve met die terreinbanden) en 3 gewone velgen (2 op de as en nog 1 reserve).
Nu is er zo her en der nog wel een Grand Raid-velg te vinden, maar helaas betaal je dan ook gelijk de goudprijs voor een opknapper…een afknapper dus.
Ik heb uiteindelijk maar besloten om een gewone velg om te bouwen naar een Grand Raid-velg, en dit is zelfs vrij simpel te doen.
Eerst van de gewone velg het hart los boren (8 dikke puntlassen), vervolgens het hart 18 mm naar buiten plaatsen, het hart weer netjes uitlijnen en vervolgens vast lassen.
Een karweitje van 2 uurtjes per velg, en een besparing van 175 euro per velg.

Afbeelding

Afbeelding

Waar ik echter niet op bezuinigd heb zijn de slijtage-onderdelen.
Wiellagers, remslangen, remleidingen, brandstofleidingen, remschijven enz. zijn allemaal gewoon vervangen voor nieuwe exemplaren, de remklauwen, de (hoofd)remcilinders, koppelingcilinders enz. zijn allemaal gereviseerd.
Al deze delen zijn nog steeds goed verkrijgbaar voor normale prijzen, hierop bezuinigen betekent bezuinigen op je eigen en andermans veiligheid.
Nu had mijn Grand Raid wel een remsysteem wat opgebouwd uit meerdere verschillende merken, op de achteras was links en rechts zelfs nog verschillend.
Ik heb alles maar gelijk aangepast naar het type Girling, daar had ik het meeste van in de voorraad reservedelen en dat type hoorde ook thuis bij het bouwjaar 1980.
Ow ja, mocht je nog remschoenen zoeken van het type Girling: de remschoenen van de latere Suzuki Samurai (bouwjaren vanaf 1992) zijn hetzelfde maar veel goedkoper en gemakkelijker te vinden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 15:49

RESTAURATIE – DE MOTOR EN AANDRIJFLIJN

De auto had een bij aanschaf een kilometerstand van ruim 164.500 km, en volgens de verkoper had de motor in 2001 een revisie ondergaan bij een Talbot-dealer.
Nu is revisie al een ruim begrip (kop, onderblok, totaal?) en kon de verkoper dit ook niet aantoonbaar met facturen… en aangezien er in 2001 weinig Talbot-dealers bestonden heb ik deze kennisgeving maar gewoon met een korrel zout genomen.

De motor liep ronduit slecht tijdens de proefrit, maar vreemd gekleurde rookpluimen en geurtjes uit de uitlaat bleven gelukkig wel achterwege.
Ik had al gezien dat er een benzinefilter verkeerd om gemonteerd zat, maar toen ik ook nog een fikse klap stroom kreeg bij het aanraken van een bougiekabel had ik wel een vermoeden waar dat slechte lopen ergens vandaan zou kunnen komen.

Voordat de motor uit de auto gehaald zou worden moest ik wel eerst zeker weten hoe z’n conditie was.
Een compressiemeter gaf gelukkig nog hele nette waarden aan op alle cilinders, hier was dus niets mis mee.
De klepspeling was echter wel geheel fout, blijkbaar heeft men bij de laatste afstelling niet geweten dat cilinders 3 en 4 het spiegelbeeld zijn van cilinder 1 en 2.
Een fris benzinefilter, nieuwe bougiekabels + rotor en verdeelkap deden ook al wonderen, en mijn conclusie was toen al snel dat het niet nodig was om het blok geheel open te maken.

Wat wel aangepakt moest worden was de olie-lekkage van het motorblok.
Er lekte olie langs het kleppendeksel (de kurken pakking was 3-delig en ook nog eens veel te strak vastgedraaid), de afdichting langs de oliepeilstok bestond uit pleisters i.p.v. een rubber ring, en wat er als carterpakking gebruikt is wil ik eigenlijk al helemaal niet meer weten… het had in ieder geval niets met professioneel revisiewerk uit te staan maar meer met een “grootmoeders huishoudoplossing”.
Dit was echter allemaal een kwestie van de diverse pakkingen vervangen, dat kon gelijk gebeuren met de cosmetische opfrisbeurt.
Het blok is uit de auto gehaald en kaal gemaakt, alle onderdelen zijn netjes geschilderd en vervolgens met frisse pakkingen weer terug gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest: dynamo, waterpomp, brandstofpomp en ontsteking waren allemaal goed en zijn na controle en schoonmaakbeurt gewoon terug geplaatst, de startermotor was er wat minder aan toe en is preventief vervangen voor een vers gereviseerd exemplaar.

Meer werk zat er in de aandrijflijn, en met name de aandrijfassen, het differentieel en het koppelinghuis.
Een Grand Raid is uitgerust met “anti-bog” (een 30% sperdifferentieel) wat ingebouwd zit in het koppelinghuis… en om dit differentieel te kunnen plaatsen is de linker aandrijfas ook 21 mm korter dan een normale linkse aandrijfas van een Rancho.
Van mijn Grand Raid was de vaste homokineet (aan de bakzijde) van die aandrijfas geheel versleten, en het anti-bog differentieel werkte ook niet naar behoren.
Voeg daar nog een koppelinghuis met uitgescheurde bevestiging van de startermotor aan toe en de problemen zijn compleet.

Na alles uit elkaar gehaald te hebben bleek het differentieel nog vrij simpel te repareren, een losgeschoten borgring was de oorzaak.
Een vervangend koppelinghuis (compleet met een gewoon differentieel en versnellingbak) had ik ondertussen ook al opgescharreld, dit goede koppelinghuis kon dus mooi gebruikt worden als vervanger voor het uitgescheurde exemplaar.
Wat nog wel een probleem was waren de vulringen en de rubberen keerringen die tussen de versnellingbak en het differentieel horen te zitten.
(hier heb ik dagenlang stad en land voor afgezocht, maar ben uiteindelijk geslaagd bij het landbouw-mechanisatiebedrijf wat hier om de hoek zit… soms zoek je gewoon te moeilijk)

Afbeelding

Afbeelding

Een nieuwe korte Grand Raid aandrijfas is echter nergens te vinden, dus uiteindelijk heb ik maar besloten te proberen of een gewone aandrijfas 21 mm in te korten is.
Eerst maar eens oefenen met een kapotte as uit de voorraad reservedelen, dus de pijpensnijder erop gezet om er zo 21 mm tussenuit snijden en vervolgens de beide uiteinden weer aan elkaar lassen… dat was tenminste de bedoeling.
Toen ik echter in de doorgesneden as keek zag ik dat de onvervangbare koppeling eigenlijk helemaal niet zo onvervangbaar is als het werkplaatshandboek aangeeft, deze koppeling zit gewoon met spiebanen vast geperst in de aandrijfas en is nergens vast gelast.
Ik heb toen dat gedeelte van de as maar eens goed heet gestookt, en na een “massage” met de hamer kon ik de koppeling vervolgens zo uit de as tikken.
Affijn, als je op deze manier een kapotte koppeling kunt verwijderen uit een as kun je dit ook doen met een goede koppeling, en op deze manier heb ik de 21 mm kortere Grand Raid aandrijfas uiteindelijk toch nog kunnen repareren.
Let er alleen wel even op dat de beide koppelingen van de aandrijfas weer onder een hoek van ongeveer 57 graden ten opzichte van elkaar terug gemonteerd moeten worden.

Afbeelding
(boven de normale Rancho-aandrijfas, onder de 21 mm kortere Grand Raid aandrijfas)

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 16:36

RESTAURATIE – HET CHASSIS

Zoals al gezegd, na het demonteren bleek het chassis van de Grand Raid zo rot als een mispel.
Nu had ik bij de aankoop van de auto al wel het één en ander aan nieuwe inzetstukken en vervangend plaatwerk van de vorige eigenaar overgenomen, zoals bodemdelen, beide buitendorpels, kriksteunen en inzetstukken voor het raamkader.
Maar tijdens de demontage van de Grand Raid bleek echter al snel dat ik hier bij lange na niet genoeg aan zou hebben.
Ook de binnendorpels waren over de gehele lengte vergaan, het voorfront had in een ver verleden al eens een aanrijding meegemaakt, de voorste chassisbalken waren in verregaande staat van ontbinding, de A-stijlen waren verrot, achterste schokbrekertorens waren slechts symbolisch aanwezig…. Kortom: het lijstje van de nog goede delen was eigenlijk sneller op te noemen.

In de 1½ jaar tijd dat ik bezig ben geweest met het opknappen van de losse onderdelen en de aandrijflijn heb ik gelukkig nog de nodige vervangende chassisdelen kunnen vinden of zelf kunnen namaken.
De afdekpanelen voor de A-stijlen heb ik met een hoop geknutsel zelf kunnen fabriceren, E-bay was goed voor een nieuw compleet voorfront, en van een mede-clublid heb ik vervangende chassisbalken in een goede staat over kunnen nemen.

Afbeelding

Om fatsoenlijk te kunnen lassen moest het chassis eerst ontdaan worden van overdadige lagen tectyl, steenslagbescherming en andere vage substanties.
Nu kun je een chassis simpelweg gaan stralen, maar het straalmateriaal hoopt zich dan ook op in alle holle ruimtes van het onderstel en je krijgt het er nooit meer goed uit… maar wat erger is: vocht hoopt zich op in achtergebleven straalgrit en vormt zo weer een voedingsbron voor de toekomstige roestduiveltjes.
Stralen was voor mij dus geen optie, ik heb het chassis is daarom geheel kaal gemaakt met handkracht en waar mogelijk ondersteund door verfstrippers en roterende staalborstels in de boormachine.
Was een blarenverwekkend en smerig karwei van ruim 60 uur, maar het chassis was tenminste ontdaan van 19 kg zeer brandbare prut en de reparatie kon beginnen.

Afbeelding
(wat hier nog zwart is moest dus allemaal vervangen worden...)

In juni 2009 ben ik begonnen met de laswerkzaamheden aan het chassis.
Aangezien laswerkzaamheden niet waren toegestaan in de kas waar de Grand Raid stond (stank en rookontwikkeling zouden de brandmelders en sprinklerinstallatie zondermeer activeren) heb ik op een braakliggend stuk zand achter de kas maar een partytent van 3x6 meter geplaatst, hierin kon ik mooi alle las- en roestpreventie- werkzaamheden uitvoeren.
Even een paar oude autobanden op de grond en het chassis kan hier mooi op z’n zijkant op liggen zonder dat er verder wat beschadigd, de andere zijkant is dan op een goede werkhoogte en de bodem is van alle kanten ook goed bereikbaar.
Ik ben maar begonnen met de linkerkant van het chassis, deze kant zag er nog het beste uit zodat ik nog enigszins kon afleiden hoe alles origineel eigenlijk behoorde te zijn.
Eerst de achterste wielkas met de schokbrekertoren en bijbehorende vloerdelen herstellen, en vervolgens de rotte buiten- en binnendorpel (incl. muizennest) eruit.
Het enige bruikbare wat van de binnendorpel nog over bleef was slecht een klein stukje van de bovenkant, net genoeg om het model nog enigszins in het chassis te houden.

Afbeelding

Met behulp van een zetbank en 1,5 mm zincor plaat heb ik de binnendorpels weer geheel opnieuw opgebouwd.
Origineel vormt de binnen- en buitendorpel samen 1 koker, alleen onder de A-stijl en vanaf de B-stijl tot het einde zit er een extra tussenschot in als versteviging.
Ik heb echter een tussenschot over de volle lengte erin gelast, zodat de binnen- en buitendorpel nu samen een dubbele kokerbalk vormen… een stukje extra veiligheid tegen zijdelingse invloeden van buitenaf zeg maar.
Wat ook aangepast is zijn de 4 afwateringssleuven, deze zijn 3x zo ruim geworden… de tuinslang kan er nu zo in om alle binnengedrongen rommel er weer uit te spoelen, en de roestpreventiemiddelen kunnen via dezelfde weg ook gemakkelijk aangebracht worden.
Dit is dus niet helemaal naar de originele specificaties uitgevoerd, maar zolang je niet geheel onder de auto kruipt zie je hier helemaal niets van… de echte purist zal mij dit ongetwijfeld nog wel kunnen vergeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de dorpel weer geheel op z’n plaats zat kon de A-stijl ook weer op z’n plaats komen.
Het matenplan erbij, het portier even terug monteren om deze stijl te richten, dan de stijl vastlassen, de afdekpanelen erover, en de aansluiting op de buitendorpel en het raamkader weer netjes maken.
Hierna konden ook de vloerdelen hersteld/vervangen worden, net als het ophangpunt van de achteras en de dwarsbalk van het chassis.
Vervolgens het oude voorfront eraf en de nieuwe erin, toen dat op z’n plaats zat kon de voorste chassisbalk vervangen worden (tussendoor de pedaaldoorvoeren van het schutbord ook nog even vervangen) en als laatste de nieuwe kriksteun weer op z’n plaats.
Dit klinkt allemaal heel simpel maar het is heel veel passen, meten, corrigeren, los halen en opnieuw beginnen voordat alles precies op z’n plek zit... hier ben ik dus 3 weken fulltime mee bezig geweest, de partytent was m’n vakantiebestemming in 2009.

De rechterkant was eigenlijk een herhaling van de linkerkant.
Het chassis dus even op z’n andere zijkant leggen en alles begint weer van voor af aan… het voordeel van de opgedane ervaring met de linkerkant (je kunt opeens veel sneller slopen en repareren) werd teniet gedaan door de veel extremere roestvorming aan de rechterkant, maar weer 3 weken later was het gehele chassis weer knetterhard en vrij van roestnesten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eindbalans:
- ca. 160 uur laswerkzaamheden en metaalbewerking
- 45 L menggas
- 15 kg lasdraad
- 8 m2 nieuw plaatmateriaal + bijbehorende inzetstukken en chassisdelen
- 1 doorgebrand lasapparaat
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 16:50

RESTAURATIE – ROESTPREVENTIE VAN HET CHASSIS

Galvaniseren is eigenlijk de mooiste oplossing om roest langdurig tegen te gaan, maar dit was zowel technisch als financieel niet haalbaar… en daarnaast: een Rancho behoort nu eenmaal niet gegalvaniseerd te zijn.
Om toekomstige roestvorming toch een halt toe te roepen heb ik gebruik gemaakt van een recept wat eigenlijk meer toegepast wordt in de scheepvaart, maar hiermee had ik al heel goede ervaringen opgedaan in andere auto-projecten.
De basis is ijzermenie, Owatrol-olie, strijkkit, Motip Anti-steenslag (wit) en Tenco-Ferro metaalverf (zwart).
Na het gehele chassis goed ontvet te hebben heb ik het als eerste geschilderd (met de kwast dus) met een mengsel van Owatrol-olie en ijzermenie 1:1, dit mengsel is heel dun en kruipt diep in alle naden weg… ook alle holle delen zijn hiermee volgespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens zijn alle naden behandeld met strijkkit, en is het chassis opnieuw behandeld (gespoten) met ijzermenie/ Owatrol-olie in de verhouding 4:1.
Toen dit allemaal goed droog en uitgehard was (duurt een paar dagen) heb ik het UBS-spuitpistool genomen en hiermee een dikke laag Motip Anti-steenslag over de gehele onderkant en in de motorruimte gespoten, een stevige laag van dit spul werkt niet alleen als bescherming tegen steenslag maar ook gelijk als geluidsreductie.
Hierna is hier een laag zwarte Tenco-Ferro / Owatrol-olie (4:1) overheen gespoten (dit mengsel is zeer dun en kruipt dus ook weer overal tussen) en als laatste nog een laag pure Tenco-Ferro.
Totaal is er 4½ liter ijzermenie gebruikt, 6 liter Owatrol-olie, 1 kg strijkkit, 11 liter Motip anti-steenslag en 4½ liter Tenco-Ferro… ruim voldoende dus om de roest voorlopig tegen te gaan houden.

Afbeelding

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 17:19

RESTAURATIE – DE OPBOUW

Nadeel van mijn manier van roestpreventie is dat alle bevestigingspunten ook compleet vol zitten met een dikke beschermlaag… eerst dus maar eens met een tapset in het rond om alle bevestigingspunten weer goed bruikbaar te maken.
Vervolgens de assen en wielen eronder, en de Grand Raid was klaar voor z’n 1e rit van 100 meter… van de koude partytent (het was inmiddels begin november 2009) weer terug naar z’n oude stek in de verwarmde kas.
Gedurende de demontage heb ik met vele foto’s de volgorde van demonteren bijgehouden, dit kon in omgekeerde volgorde nu mooi dienen als montagehandleiding.
Als eerste heb ik de geheel gecontroleerde en opnieuw ingetapete kabelboom weer terug geplaatst zodat alle aftakkingen en stekkerverbindingen weer op de juiste plek lagen.
Hierna zijn rem- en brandstofleidingen, tank, handrem, stuurinrichting en de torsievering van de vooras teruggebouwd.
Vervolgens kon het dashboard met de verwarming en pedalen teruggeplaatst worden in het interieur, en in de motorruimte konden alle elektrische componenten, relais en motortjes weer terug op hun oorspronkelijke plek… en toen dit allemaal weer aangesloten was op de kabelboom kwam er ook weer een beetje overzicht en duidelijkheid in de resterende wirwar van kabeltjes.
Toen was het tijd om het hart van de auto terug te plaatsen, een gewichtige en secure klus als je het alleen doet en de vers gespoten roestpreventie niet meteen wilt beschadigen.
Ook de randattributen zoals uitlaat, aandrijfassen, dynamo, startermotor, rem- en koppeling en diverse vloeistofreservoirs konden nu gemonteerd en aangesloten worden.
Maar als alles eenmaal op z’n plek zit is het gapende gat in het vooronder goed opgevuld, en begint de stelling met onderdelen al aardig leeg te raken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voordat de motorkoeling geplaatst kon worden moest eerst het meest opvallende Grand Raid-accesoire gemonteerd worden, namelijk de lier met bijbehorende relaiskast, bodembescherming en montagebeugels.
En eigenlijk is er hiervoor helemaal geen plaats in een Rancho, het is dus een kwestie van heel veel passen, meten en schuiven voordat dit alles op z’n plek zit.
Als de bodembescherming een paar millimeter te ver naar voren staat krijg je ruzie met je uitlaat en de stabilisatiestang, maar staat het een paar millimeter te ver naar achteren dan zit de lier tegen het front en past de radiator ook niet meer.
Zit dit eindelijk op z’n plek dan moet je nog een complete relaiskast voor de lier weggemoffeld worden in de motorruimte, en als je hiermee klaar bent mag je ook nog een brok kabelboom leggen en aansluiten tussen deze kast en de lier… de relaiskast haalt z’n voeding echter weg bij de startermotor, en deze is dus bijna onbereikbaar geworden door de bodembescherming… tijdrovend prutswerk dus.
Maar uiteindelijk zat alles weer op z’n plek en kon als laatste de koeling ook geplaatst en gevuld worden, de gehele motorruimte zat weer bomvol.
Hoog tijd dus om maar eens te testen of alles ook daadwerkelijk goed aangesloten was.

Afbeelding

Afbeelding

Wat in ieder geval meteen goed werkte was de zekeringkast, deze beschermde al gelijk tegen kortsluitingschade door een zekering in rook op te laten gaan.
Nu is de Grand Raid (net zoals de meeste Simca’s) uitgerust met een type zekering die niet meer op elke straathoek te vinden is.
En aangezien ik de wagen straks wel gewoon dagelijks wil gaan gebruiken leek het mij verstandig om dit dan gelijk maar even aan te passen naar moderne zekeringen, dus het ouderwetse zekeringblokje heb ik vervangen voor een modern blokje met steekzekeringen. ( de kabelboom hoeft hier niet voor aangepast te worden en alles kan dus ook zo weer terug naar origineel)
Maar uiteindelijk jubelde de startermotor vrolijk rond, brandden de lampjes op het dashboard, draaide de lier en zat er weer leven in de kachelmotor, ruitenwisser en diverse andere delen zonder ongewenste neveneffecten.

Afbeelding

Een andere kleine modificatie heb ik ook nog toegepast, namelijk een traploos instelbare intervalschakelaar voor de ruitenwisser.
Bij toeval kwam ik deze oude Hella intervalschakelaar tegen (er zat nog een installatiehandleiding bij uit 1978), en aangezien je een intervalstand op de ruitenwissers pas mist als je het niet hebt heb ik deze maar gelijk gekocht en ingebouwd.

Afbeelding

En dan moet het hart van de auto dus ook maar eens op gang gebracht worden.
Een paar liter benzine in de tank, brandstofleidingen volzuigen en controleren op lekkage, de ontsteking schaal 1 op oog afstellen en starten maar.
Na een paar pogingen kwam er al snel leven in het blok, weliswaar gepaard met een CO- uitstoot en rookontwikkeling van een net gelanceerde space-shuttle maar dat mocht de pret niet drukken… het hart pompte weer!
De forse rookontwikkeling was wel te verwachten (ik had namelijk olie op de zuigers gedaan toen het blok weggezet werd), maar na een tijdje warm draaien was dit ook over en vervangen voor de geur van opwarmende verf… echt rustig lopen deed de motor helaas niet, de schoon gemaakte carburateur bleek uiteindelijk te ver heen om de motor rustig te kunnen laten draaien.
Na nog vele afstelpogingen en een gedeeltelijke revisie heb ik deze gasfabriek uiteindelijk maar afgedankt en vervangen voor een nieuw exemplaar, en sindsdien draait de motor ook als nieuw.
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 18:01

RESTAURATIE – BODYWORKS

Ook het demontabele plaatwerk van de Grand Raid was al aardig aangevreten door roestkevers.
De motorkap en paravan waren nog wel goed, maar de spatborden en portieren waren al stevig aangetast door roest.
Van buiten gezien viel de roest op het eerste gezicht nog wel mee, vooral de huid van de portieren was nog praktisch roestvrij.
Maar tijdens het demonteren kwam ik er al snel achter dat de buitenkant van de portieren al eens vervangen was in het verleden… de binnenkant was aan de onderzijde echter volledig verrot.
Dat de onderkant van de portieren van een Grand Raid compleet wegrotten is eigenlijk ook niet vreemd, maar zelfs voorspelbaar.
Aan de onderkant van het portier zitten namelijk diverse afwateringsgaten.
Nu heeft een Grand Raid fabrieksaf wat extra rubbers aan de onderkant van het portier meegekregen, dit om opspattend vuil weg te houden van de dorpels… maar helaas blokkeren deze rubbers ook alle afwateringsgaten zodat roest ongestoord z’n werk kan doen… hier is blijkbaar nooit goed over nagedacht bij Matra.
Deze rubbers heb ik dus gelijk doorverwezen naar de vuilnisbak, en vanwege gebrek aan geschikte portieren voor een normale prijs heb ik de onderkanten maar zelf hersteld… en ditmaal met extra ruime afwateringsgaten zonder rubberblokkades.

Afbeelding

Afbeelding

De binnenschermen van beide spatborden waren ook in verregaande staat van ontbinding.
Het rechterscherm heb ik nog vrij gemakkelijk kunnen herstellen met een vervangend binnenschermpje, maar het linker scherm was te ver doorgeroest voor een reparatie.
Hiervoor heb ik een spatbord voor een Simca 1100 opgescharreld, en na een beetje meten, slijpen en boren was dit spatbord gepromoveerd tot een Rancho-spatbord.

Afbeelding

Afbeelding

Het voordak en de achterbouw bestaat uit polyester, dat heeft als voordeel dat het niet roest, maar barsten en uitscheuren kan het echter zeer goed.
En het polyester van het achterdeel zit trouwens verlijmd aan een metalen frame wat dus wel kan roesten, vooral het stuk onder de schuifruiten kan aardig aangetast zijn… dit is echter snel en simpel te repareren.
Van mijn Rancho was het gehele dak al eens eerder verwijderd geweest, en dit was ook goed te zien aan de diverse scheuren in de hoeken boven de achterruit, onder de achterlichten en de gaten in het voordak.
De gaten waren opgevuld met kit, en de scheuren volgesmeerd met plamuur.
Verder zaten er ook overal kleine barstjes in de toplaag van het polyester, maar dat is niet zo verwonderlijk gezien de leeftijd.
Alles wat uitgescheurd was heb ik eerst een stukje verder kapot geslagen met 2 hamers, net zo lang tot de polyesterhars er tussenuit viel en de oude glasvezelmat weer helemaal bloot kwam te liggen.
Dit is vervolgens weer gerepareerd met nieuwe glasvezelmatten en polyesterhars.
Om de gaten in het voordak weer netjes in model te krijgen heb ik eerst nog een malletje moeten maken, hiervoor heb ik een dun stukje aluminium plaat in model gebogen en in plastic verpakt om te voorkomen dat dit stukje definitief aan het dak vast zou blijven zitten.
Na deze reparaties is het polyester achterdeel en het voordak weer definitief terug geplaatst op het chassis, en de rest is tijdelijk gemonteerd om te controleren of alles nog netjes paste en uitgelijnd kon worden.
Het linker voorscherm moest nog iets gecorrigeerd worden, de schanieren van de A-stijl rechts heb ik met een moker nog 2 mm naar voren “gemasseerd” en de schanieren van de motorkap wat bijgebogen… maar verder paste alles gelijk al heel mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 18:18

RESTAURATIE – SPUITKLAAR MAKEN EN SPUITEN

Om alle oneffenheden in het polyester en plaatwerk op te speuren heb ik gebruik gemaakt van een felle looplamp.
Door de lichtinval kun je namelijk precies zien waar kleine deukjes, diepe beschadigingen en haarscheurtjes zitten.
Al deze plekken heb ik eerst gemarkeerd met een stift, en vervolgens is al het plaatwerk weer van het chassis afgehaald om alles strak te maken.

Afbeelding

De diepere deuken eerst zoveel mogelijk uit het plaatwerk gemasseerd, en wat over bleef is strak gezet met een dun laagje plamuur.
Alle haarscheurtjes in de toplaag zijn met een dremel uitgefreesd en weer opnieuw gevuld… de diepere barstjes eerst met polyesterhars en de haarscheurtjes met polyesterplamuur.
Hierover een laagje spuitplamuur, en dan maar schuren tot er geen vel meer op de vingers zit en alles weer superstrak is.
Dit is allemaal wel snel uit te leggen, maar het is een zeer tijdrovend, vervelend en oersaai werk.
En aangezien ik mij had voorgenomen om maximaal ½ kg plamuur te gebruiken voor de hele auto kon er van dik boetseren dus geen sprake zijn.
Als controle nog even een laag primer over alles heen, opschuren met korrel 800 en het polyesterwerk is klaar om in kleur gespoten te worden.
Met deze klus ben ik van januari tot juli 2010 bezig geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar het resultaat mocht er dan ook zijn.
Ik had een prijsopgave van ongeveer 2200 euro van een autospuitbedrijf liggen voor het strak maken/spuiten/materialen, maar met daarnaast de afspraak dat ik zelf zou proberen om zoveel mogelijk voorbereiding te doen om de totale kosten wat te drukken.
Ik heb de auto naar deze spuiter gebracht, deze heeft mijn voorwerk in 1x goedgekeurd en kon alles zonder verder na te bewerken heel netjes in de juiste kleur (vert maquis) spuiten.
De totale kosten die mij in rekening zijn gebracht bedroegen € 550,00 voor lak en uurloon… er bestaan dus nog steeds eerlijke autospuiters die je het vel niet over de neus halen.

Afbeelding

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 18:54

RESTAURATIE – HET AFBOUWEN

Toen de Grand Raid in kleur gespoten was kon de verdere afbouw ook plaats vinden.
Voordat alles terug gemonteerd kon worden moest er nog eerst een goede roestpreventie aangebracht worden, je kunt nu immers overal nog goed bij komen zonder wat te vervuilen.
Alle holle delen, raamkaders, kokerbalken en andere inwendige ruimtes zijn royaal behandeld met Owatrol-olie en ML… ik heb er 2x2 liter in geblazen, uitlekgewicht was ongeveer een halve liter dus de overige 3½ liter heeft z’n bestemming gevonden.
Hierna heb ik de rest van de binnenzijde van de auto ingespoten met een waxcoating, alles wat afgedekt zou worden door bekleding en/of panelen is hiermee eerst behandeld.

Na dit smeerwerk kon het mooie werk dan eindelijk beginnen… eerst de hemelbekleding erin, vervolgens de ruiten en dan het verdere interieur.
De hemelbekleding en stoffering had ik eigenlijk willen vervangen voor nieuw, maar de stof die hiervoor gebruikt is is destijds alleen toegepast in de Grand Raid… dat is tegenwoordig dus nergens meer verkrijgbaar.
Noodgedwongen heb ik de oude bekleding dus maar in de wasmachine gedaan, waar nodig hersteld en vervolgens teruggeplaatst.
En achteraf gezien heb ik daar ook absoluut geen spijt van, die kleine slijtplekjes en onuitwisbare vlekjes houden de nostalgie van de auto mooi in ere.
Ook het vers gespoten plaatwerk kon allemaal gemonteerd worden, nu met de nodige voorzichtigheid… een krasje veroorzaken is immers het laatste wat je nu mag overkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar helaas bleef ik uiteindelijk toch niet gespaard voor lakschade…
Bij het monteren van de achterklepbleek dat er een schanier langs een naad uitgescheurd was, dit had ik blijkbaar al die tijd over het hoofd gezien.
Voor een degelijk herstel moest de lastoorts hier echter wel aan te pas komen, maar lassen en verse lak gaan helaas heel slecht samen.
Gelukkig wordt dit schanier wel afgedekt door een afdekkap, het laswerk kwam dus niet in het zicht… maar door de hitte van het lassen ging de lak aan de buitenkant van de klep helaas wel opblaren.
Deze lakschade heb ik niet geheel onzichtbaar kunnen herstellen, maar gelukkig zit de achterbumper net voor deze plek gemonteerd zodat het niet storend is.

Afbeelding

Afbeelding

De verlichting allemaal goed werkend krijgen was ook nog een tijdrovend werkje.
De grootste boosdoener hierin was de massa, de dikke verflagen tussen de diverse onderdelen onderling en het chassis gaan nu eenmaal niet goed samen met een goede aansluiting.
De ontwerpers hadden destijds dan wel ontdekt dat een goede massa fabrieksaf probleemloos via elk demontabel steuntje of boutje gerealiseerd kon worden, maar dat er 30 jaar later nog eens zo’n auto gerestaureerd zou moeten worden hadden ze blijkbaar finaal over het hoofd gezien.
De meeste massakabels heb ik maar zo verplaatst (en waar nodig verlengd) dat ze nu rechtstreeks aan het chassis zitten.
En waar dit niet mogelijk was heb ik maar wat extra massadraden geplaatst, dit was vooral op de verbinding tussen chassis en het frame van de polyester-opbouw. (voor de interieurlampjes, achterruitenwisser, achterlichten)
Ook de 30 jaar oude stekkerverbindingen zijn soms een beetje uitgelubberd, maar eventjes iets pletten met een tang lost al veel op.
Alle stekkerverbindingen heb ik eerst even volgesmeerd met zuurvrije vaseline en vervolgens verwarmd met een verfstripper… de vaseline smelt dan mooi diep weg in de stekker en garandeert dan een perfecte verbinding waar oxidatie geen kans meer krijgt.

Maar uiteindelijk zijn alle onderdelen dan toch verdwenen uit de opslag, en functioneert alles naar behoren.
Wat uiteindelijk nog resteert is alles van de auto afstellen… de torsievering op de juiste hoogte brengen, stuurhuis afstellen, koplampen afstellen, wielen uitlijnen enzovoorts.
En dan komt natuurlijk het spannendste moment: een nieuwe APK behalen.
De remmentestbank dreigde hier nog even roet in het eten te gooien vanwege een te groot remverschil op de achterwielen, maar na diverse testen waren de schoenen en remtrommels wel zover op elkaar ingesleten dat alles binnen de marges bleef… een nieuwe (en ditmaal een eerlijke) APK was een feit, en de Grand Raid mocht weer legaal de weg op.

Afbeelding

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 19:08

KINDERZIEKTES

Als je een auto tot op ongeveer het laatste boutje aan toe volledig uit elkaar haalt en vervolgens weer opbouwt kun je nog wat problemen van allerlei aard verwachten als je denkt dat je al klaar bent…de Grand Raid was hierop echt geen uitzondering.

Zo had ik een brandstofmeter die na 80 euro tanken nog niets aangaf (defecte stekkerverbinding op de printplaat van de tellerunit, het halve dasboard moest weer gedemonteerd worden), een benzinelekkage bij de tank (scheurtje in de aansluiting van de tankontluchting, de volle tank moest er weer onderuit), een stabilisatiestang voor die in de bochten contactgeluiden doorgaf (bleek toch weer net iets tegen de bodembescherming aan te komen, vulringen tussen de bodembescherming en het chassis dus), een lekkage van regenwater achter het dashboard, bleek langs een kachelafdichting onder de paravan te lekken), een carburateur die telkens een andere afstelling nodig had, (is vervangen voor een nieuw exemplaar) en het anti-bog differentieel wat heel agressief en abrupt reageerde (deze heb ik nu vervangen voor een gewoon dif, de halve motorruimte en aandrijflijn moest dus gedemonteerd worden)
Ook diverse rammeltjes , kraakjes en piepjes moesten nog opgelost worden, maar voordat je de oorzaak op kon lossen met een simpele lik vet (of een los boutje in het dashboardkastje weggegooid had) ben je soms wel vele testkilometers verder.

Afbeelding

En dat je af en toe nog ergens langs de weg strandt vanwege een losgetrilde remschijf of opgelost rubbertje in je koppelingpomp hoort er ook gewoon bij… het is alleen jammer dat het op deze momenten blijkbaar altijd moet regenen.
Maar gelukkig heeft de Grand Raid een hele grote bagageruimte, de gereedschapkisten en EHBO-kisten met reservedelen staat voorlopig nog wel even achterin.
En inmiddels ben ik ruim 1500 testkilometers verder, de laatste 2 maand heb ik al ongestoord probleemloos kunnen rijden en genieten.

Afbeelding

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 16 feb 2012 19:21

TIPS EN TRICKS

Voor de echte liefhebbers die na het lezen van dit verslag toch nog aan een Rancho willen beginnen heb ik nog een paar tips:

- Kijk bij aankoop heel goed waar je aan begint, en neem desnoods een kenner mee om de staat van de auto te beoordelen… liefde maakt namelijk blind.
Technisch gezien is de Rancho een vrij simpele en sterke auto, en de onderdelen hiervoor zijn ook nog goed en simpel verkrijgbaar.
Constructief gezien zijn Rancho’s echter drama’s op wielen, meervoudige overlappingen van grote stukken onbehandeld plaatwerk in combinatie met een slechte afwatering zorgt ervoor dat ze van binnen uit wegroesten op bijna alle dragende delen… veel geduld en doorzettingsvermogen, een cursus lassen, en een degelijk lasapparaat zijn zondermeer aan te bevelen.

Afbeelding

- Zorg dat je (een kopie van) het originele werkplaatshandboek in je bezit krijgt, deze is zelfs voor een leek net zo duidelijk als een bouwtekening uit een doos lego.
Ook de onderdelencatalogus (http://www.simon-auto.de/pdf/katalog_ran.pdf) is een heel handig hulpmiddel voor allerlei reparaties.

Afbeelding

- Wordt lid van de Simca Automobiel Club Nederland.
Hier rijden inmiddels een paar hele mooie Rancho’s rond en zijn er ook nog wat in restauratie, de eigenaren vertellen er graag over.
En daarnaast heeft de Simca Automobiel Club Nederland ook nog een ruim en goed gevuld onderdelenmagazijn, heel handig als je ergens verlegen om zit of je uitlaat lek is.

Afbeelding
muddy bandit

Berichtdoor daveyd » 20 nov 2012 22:05

Beste hoe word je lid van de simca automobiel club zoals hierboven vermeld staat

Mvg Davey
daveyd

Berichtdoor muddy bandit » 21 nov 2012 22:45

Je kunt je gewoon inschrijven via de website: http://www.simcaclub.com/index.php/lid-worden/
Of stuur anders maar even een berichtje naar Matrancho hier op dit forum, hij helpt je zo verder. ;)
muddy bandit

Volgende

Keer terug naar Restauratie verslagen