Restauratie Talbot matra Rancho Decouvrable

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Re: Restauratie Talbot matra Rancho Decouvrable

Berichtdoor erikwag » 09 jun 2013 10:42

Hoi Hans,

Zo maak je van iets wat een Rancho schijnt te zijn, weer een Rancho Decouvrable die er geweldig uit komt te zien.
Prachtig werk wat jullie daar voor elkaar maken.

Groeten,
Erik en Peter.
erikwag

Berichtdoor Découvrable » 10 jun 2013 20:41

Hoi Hans,

Proficiat met deze mooie mijlpaal. Volgens mij wordt dit een zeer exclusief exemplaar in een prachtige kleur!
Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen met veel foto's en wetenswaardigheden.

Groeten,
Christian
Découvrable

Berichtdoor Hansranch » 10 jun 2013 22:07

muddy bandit schreef:Best een eng gezicht om die mooie DC-kap zo hoog op pootjes te zien staan. :mrgreen:
Zit er trouwens nog veel gewichtsverschil tussen een gewone kap en de DC-kap?

Weet niet het juiste gewicht maar beide zijn te tillen met 2 a 3 man
Hansranch

Berichtdoor Hansranch » 10 jun 2013 22:15

rubain schreef:wauw, je levert goed werk Hans! wat een wereld van verschil als je het contrast ziet :roll:
ik zie dat je gekozen hebt om opnieuw een plastic folie boven de laatste dorpel te hangen? Waarom heb je er geen plaatje ingelast? de meeste vervangen dit gedeelte door een stukje ijzer of aluminium ipv de oorspronkelijke folie :?:

je levert alvast fantastisch werk man, nog even doorbijten en je hebt een nagelnieuwe DC!

Groeten,

Hallo Rubain,

Dat ik voor plastic heb gekozen heeft meerdere redenen
Het is origineel.
Er zit nu verf, kit en tectyl op het metaal wat af fabriek niet al te best is aangebracht
Het is een oldtimer en wordt dus nauwelijs gebruikt.
Hij staat voortaan binnen.
En bij een DC zit het doek over de rail waar bij een gewone rancho het water in de raamgelijding kan lopen.
En het belangrijkste: Ik heb er niet aangedacht!

Gr Hans
Hansranch

Berichtdoor muddy bandit » 10 jun 2013 23:48

Hansranch schreef:En het belangrijkste: Ik heb er niet aangedacht!

Klinkt me bekend in de oren. :mrgreen:
muddy bandit

Berichtdoor Hansranch » 15 sep 2013 22:16

Zo jullie zullen je wel afvragen hoe het met de DC is.
Na twee eerder pogingen om foto’s en een verhaaltje op het forum te zetten nu de derde poging.
Ik ben begonnen met het afmaken van de deuren waar nu nieuwe huidplaten op zitten.
Eerst alle rommel er afbranden, let op de gerafelde onderkant die daarna eruit is geslepen en van een nieuw stuk is voorzien. Afbeelding
Eerst de zwarte fabrieks grondlak er af geschuurd daarna alles in de binnenkant in de rode grondlak gezet en antidreun platen geplakt en daarna de randen afgekit.
Afbeelding
Let op de binnenkant die aan de voorkant dubbel is uitgevoerd. Na het spuiten van boven de tectylslang erin hangen. Afbeelding
Afbeelding

Dan de randen omgeslagen met een hamer en een tas om de zaak te ondersteunen. Afbeelding

De deuren geplaatst en toen bleek dat er niets van klopte, de achterkant van de deur liep tegen de deur stijl en niet zo’n klein beetje! Afbeelding

Na wat trekken en duwen leek het weinig resultaat op te leveren. Na grondig onderzoek bleek dat de deuren met de verkeerde scharnieren waren gemonteerd. Vergelijking met andere losse scharnieren die ik had leverde de conclusie op dat de scharnieren verschillende hoeken hebben en dus meer en minder naar buiten komen door het verkeerde scharnier te nemen. In het onderdelen boek gekeken en daar staat niets over verschillende uitvoeringen! Dus let erop dat je het scharnier bij dezelfde deur houd als je alles tenminste hetzelfde gebruikt.
Inmiddels zijn spatborden, deuren, motorkap en parafan gemonteerd voor de pasafspraak. De laatste kans om de onvolkomenheden er uit te halen. Afbeelding
zo nu gaat de deur wel dicht!

Alles vastzet en de naden gecontroleerd uitgeklopt en geduwd zodat dit niet na het spuiten hoeft te gebeuren met het risico van beschadiging.
De bedoeling was om alles los van de auto te spuiten maar dat plan hebben we dit weekend herzien.
Alles behalve de motorkap en de achterklep worden op de auto gespoten. Maar voor het zover is moet er wel droog geschuurd worden met 180 en 220 en geplamuurd en weer geschuurd worden. Daarna in de grondverf/filler. Met een vleugje spuitbus zwarte verf om later te kunnen zien of de boel vlak is.

Afbeelding

Een nadeel van droog schuren is het stof. Wat een zooi! Een voordeel van deze dikke verf is dat het nauwelijks stuift. Afbeelding

Het leek wel aardig met de rode grondlak maar Jos overtuigde me dat schuren met de lat beter is door het grote oppervlak kruislings te schuren met droog 240. Ik heb dit weekend weer een hoop geleerd van beide mannen die me hebben geholpen met de voorbewerking. Afbeelding

Je zou het niet zeggen maar dit is volledig vlak en gereed om een paar lagen grondverf/filler aan te brengen.
Daarna weer schuren en als laatste met 1000 nat schuren.

En nu de ham vraag: wanneer wordt hij gespoten? Geen idee, pas als hij helemaal naar mijn zin is en niet eerder!
Spuiten kost een paar uur maar als de lak erop zit dan kun je er bijna niets meer aan doen, dus rustig aan!

Oh ja in de tussentijd ook nog de binnenbekleding aan het monteren maar daar later wat foto’s van.
Hansranch

Berichtdoor muddy bandit » 16 sep 2013 21:35

Je werk ziet er zeer goed uit Hans. (maar ik had ook niets anders verwacht van jou ;) )
Al dat schuren, plamuren en opnieuw schuren is dan wel een zeer tijdrovende en vervelende klus, maar dit moet gewoon goed gebeuren om een perfect eindresultaat te bereiken.
Keep up the good works, dit is straks een decouvrable in concourstaat. 8-)
muddy bandit

Berichtdoor simca ti » 17 sep 2013 21:15

lekker bezig hans.
zo ver ben ik nog lang niet maar ik heb de tijd.
deze dc is straks beter en strakker als toen deze uit de fabriek rolde.
simca ti
Grootmeester van het forum

Berichtdoor Matrancho » 19 sep 2013 22:23

Je maakt weer flinke vorderingen met de DC.
Matrancho
Beheerder

Berichtdoor Hansranch » 02 nov 2013 20:17

Vandaag de binnenkant van de deuren in de filler gespoten.
De spuiter vond het maar niks dat ik ze in een andere kleur rood had gespoten.
Nu is de hele auto in de filler/grondverf en gaan we binnenkort schuren.
Maar eerst de deurstijlen en de binnenkant schuren en rood spuiten zodat de deuren erin kunnen met spuiten.
Daarna deuren en spatborden afmonteren, schuren en spuiten

In de tussentijd de binnenbekleding afmaken en de onderdelen voor het afmonteren uitzoeken en klaar leggen.
De boutjes van de spatborden en de deurvangers zijn al in de kleur dus overal zit nu verf.
De binnenkant van de motorkap zit in de kleur maar moet met waterproof over worden geschuurd om het mooiste resultaat te krijgen.

Wat me wel opvalt is dat je voor je gaat spuiten goed moet nadenken waar geboord moet worden voor bijvoorbeeld de zijplaten, de daklijsten en de deur speaker bekabeling, als je dat niet doet dan moet je dit later doen met de kans op uitschieten en kale boorgaatjes
Dus veel passen en meten en weer erafhalen.

Ook het dakje zit in de filler en is klaar om geschuurd te worden, dat ging niet geheel zoals ik gedacht had want ondanks dat het het originele dakje was, paste de popnagel bevestiging gaten niet meer en moest ik de gaten dichten andere gaten boren.
De matzwarte raamstijl heb ik over gedaan want er zaten schuurkrasjes in en daar zat ik met al aan te ergeren en dat blijft zo als ik er niets aan had gedaan.

De twee (ja twee) parafans zijn in de kleur en moet worden geschuurd voor de eindlaag.
1 parafan met en 1 zonder het richtlicht, ik heb nog geen richtlicht maar die gaat er vast komen!
Of weet iemand een goed richtlicht voor me?
Hansranch

Berichtdoor simca ti » 02 nov 2013 23:45

Perfectie ten top bij deze rancho!
Aan elk detail wordt gedacht.
Wordt de rancho gespoten met alle onderdelen er nog op?
Ben heel erg benieuwd naar het resultaat straks.
simca ti
Grootmeester van het forum

Berichtdoor Hansranch » 05 nov 2013 14:41

simca ti schreef:Perfectie ten top bij deze rancho!
Aan elk detail wordt gedacht.
Wordt de rancho gespoten met alle onderdelen er nog op?
Ben heel erg benieuwd naar het resultaat straks.

ja, spatborden en deuren worden op de auto gespoten en de liggende delen los.
Hansranch

Berichtdoor gradje » 29 maart 2014 20:16

Hallo hans

Voordat je de rancho (dc) bij cats ophaalde was ik de eigenaar,
wil je meer info over de geschiedenis van de dc ?
mail = gradjevanerp@gmail.com
gradje

Berichtdoor Hansranch » 27 jun 2014 19:38

zo dat is weer een poos geleden! ik zie dat het november was dat ik wat gepost heb maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten. heel veel mensen hebben me gevraagd om weer eens wat op het forum te zetten van mijn verrichtingen, maar door drukte en omdat image check zo nodig moest veranderen kon ik geen foto's meer uploaden. Ik heb inmiddels een Flickr account en zal komende weken de foto's erop zetten.
Nadat mijn beoogde spuiter wegens gezondheidsredenen afhaakte heb ik een bedrijf gevonden die de voorbewerking wilde overnemen en de auto wilde spuiten met de verf die ik ook al in huis had. Keurig op de afgesproken tijd kon ik hem halen en weer ophalen. Het brengen was eigenlijk ophalen want er werd een autoambulance geregeld uit het dorp en 3 km later stond de auto voor de deur van de spuiter
Wel gek om je auto voor de tweede keer achter te laten, de eerste keer was bij de bekleder. De spuiter was niet geheel tevreden want hij heeft de acherteklep twee keer moeten spuiten omdat het polyester nog haarscheurtjes vertoonde, maar dat is keurig opgelost. Voor het ophalen was dezelfde ambulance niet beschikbaar en had ik een afspraak gemaakt met een kennis om zijn ambulance te gebruiken. Toen ik op het adres aankwam was er niemand aanwezig en stond deze op slot en ben maar onverichterzake naar de spuiter gegaan. Wat nu! Ik heb het maar op gewaagd en ben rijdende met de DC onder dekking van de spuiter naar huis gereden met een hortende en stotende DC want ik denk dat er nog vuil in de tank zit.
Dat zal ik later wel eens oplossen. Gelukkig kon ik wel groene platen lenen maar verder was er technisch alles op aan te merken! Alleen al dat er geen enkele lamp opzat maakte hem al opvallend! Maar gelukkig is er niks gebeurd en kon ik hem weer veilig in de garage zetten. Wat heb je dan gedaan al die tijd vanaf november? Heel veel en toch zo weinig alles wat ik erop zet moet 100% zijn dus dat betekend dat ieder boutje en moertje roestvrij en gespoten moet zijn maar ook dat alles op de originele manier met het juiste boutje en ringetje in elkaar zit! Daarvoor heb ik de beschikking over een microfiche reader waar de afmetingen van de bouten etc opstaan. Ook zoeken naar de best onderdelen kost tijd want voor deze DC is niks te goed! Later meer over mijn strooptocht naar Rancho onderdelen! En het vervolg volgende week!
Hansranch

Berichtdoor muddy bandit » 28 jun 2014 22:26

Hoi Hans,

Fijn om toch weer wat te vernemen over deze restauratie, en ik ben zeer benieuwd naar de foto's.
muddy bandit

VorigeVolgende

Keer terug naar Restauratie verslagen