Restauratie Talbot matra Rancho Decouvrable

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Restauratie Talbot matra Rancho Decouvrable

Berichtdoor Hansranch » 11 feb 2012 23:16

Mijn naam is Hans Feenstra en ik heb lang gewacht op ons eigen club forum waar ik jullie deelgenoot kan maken van mijn
hobby.
Ik ben al een stuk verder met de opbouw maar zal geregeld het verhaal aanvullen en foto's plaatsen.
Zo hoop ik dat dit forum zal opbloeien tot een plaats waar Simca en Talbot liefhebbers elkaar zullen vinden
Dit restauratie verslag gaat over de restauratie van een groene Talbot Matra Decouvrable die ik in september 2010 samen met 2 andere Rancho’s uit het hoge noorden heb opgehaald.
Het verhaal begint als de carrosserie terug is van de spuiter waar hij in de epoxy is gespoten.
Maar voor af wat informatie hoe hij is opgehaald en hoe de DC er uit zag.
Bijlagen
m_P9110009.jpg
De Decouvrable had duidelijk geen zin om mee te gaan en protesteerde door een vastlopend achterwiel.
Maar tegen 6 man was hij niet opgewassen en hebben we hem toch weten over te halen om met ons mee te gaan.
m_P9110009.jpg (54.94 KiB) 5135 keer bekeken
Hansranch

Re: Restauratie Talbot matra Rancho Decouvrable

Berichtdoor Hansranch » 12 feb 2012 22:55

Na het stralen is de body in de epoxy gezet en daarna in een zwarte industrie lak gespoten.
Na thuiskomst is als eerste het achtergebleven straalmiddel uit de balken verwijderd.
Het koste twee dagen van kantelen en optillen en door veel lucht blazen en met een stofzuiger zuigen maar nu is de body schoon.
Bijlagen
m_DSC00983.jpg
m_DSC00983.jpg (44.83 KiB) 5101 keer bekeken
m_DSC01037.jpg
Na het schoonmaken is de body als eerste voorzichtig op zijn kant gezet en daarna in de grijze kwastbare kit gezet.
m_DSC01037.jpg (43.26 KiB) 5101 keer bekeken
Hansranch

Berichtdoor Hansranch » 15 feb 2012 23:37

Daarna weer in de zwarte undercoating gespoten en deze weer afgedekt met 2 componenten industrielak.
Bijlagen
m_DSC01090.jpg
Voor de liefhebbers, er zitten nu dus 5 verschillende lagen op de onderkant van de body.
Hansranch

Berichtdoor Hansranch » 15 feb 2012 23:47

Na de afwerking aan de onderzijde van de body is er een ML tectyl laag in de holle ruimten gespoten.
En omdat de onderkant van het dak van een isolatie moest worden voorzien is deze aangebracht toen hij nog op zijn kant stond. Dat werkt een stuk makkelijker.
Bijlagen
m_DSC01087.jpg
de zelfklevende isolatie kun je gewoon in een tapijthandel kopen.
Hansranch

Berichtdoor Hansranch » 19 feb 2012 23:47

Nog even terug in de tijd om een idee te krijgen hoe de DC eruit zag.

Alles was roestig zelfs het dashboard zag er niet uit. Maar ook de rest van de auto inclusief de motor stond stijf van de roest!

De DC stond in een eenzame schuur op het platteland waar de vogels hun gaan konden gaan. Niet alleen in de auto, maar ook bij het reservewiel en onder het voorspatbord zat het stro.
Bijlagen
m_DSC00803.jpg
m_DSC00802.jpg
Hansranch

Berichtdoor Hansranch » 22 apr 2012 22:19

wegens gebrek aan reacties geen nieuwe afleveringen :(
Hansranch

Berichtdoor muddy bandit » 23 apr 2012 23:42

Kom op Hans, keep up the good works.
Ik wil je echt niet opjagen maar ik ben nog steeds zeer benieuwd naar de vorderingen van je Decouvrable. (en ik wacht ook nog steeds met smart op een fotosessie van onze beide eindresultaten naast elkaar 8-) )
muddy bandit

Berichtdoor rubain » 24 apr 2012 10:57

Dag Hans!
Ik denk dat je het wat onderschat hoor, vele mensen, waaronder mezelf, volgen het forum van heel dichtbij. Wij zijn steeds blij van iedere restauratie op de voet te volgen, en het is telkens een plezier van te lezen hoe er nog enkelen onder ons zijn die het aandurven om een Simca, Matra of eender welke met veel liefde te restaureren. Dus wij kijken volop uit naar de aankomende fotootjes van de découvrable! :D Tot dusver heb je al schitterend werk geleverd en dat kunnen we alleen maar toejuichen! Het is zoals Muddy zegt, keep up the good works! 8-)
Mede-Rancho groeten,

Ruben
rubain

Berichtdoor Hansranch » 24 apr 2012 22:10

Beste forumleden,
Na deze bemoedigende reacties heb ik toch maar besloten om door te gaan met het verslag.
Door omstandigheden :( was ik aangeslagen en dan stuur je wel eens een berichtje waar je later op terug komt.
Dat neemt niet weg dat ik graag hoor of het jullie bevalt want daar doe je het voor :!:

In de tussentijd heb ik niet stil gezeten en afgelopen zaterdag is de donor auto naar de bekleder verscheept om daar een nieuwe kap op te laten maken.
Ik heb vandaag de stof en de ramen al gezien en het belooft een plaatje te worden.
Als de donor auto weer terug is dan wordt de gehele constructie op de DC gezet en dat is er weer een mijlpaal bereikt.
Wat dan nog over is de kale carrosserie waar ik nog geen bestemming voor heb.

Hansranch

Berichtdoor Marjanne » 25 apr 2012 09:43

Dag Hans,

afgelopen zaterdag konden wij je DC bewonderen en dat was inderdaad bewonderen. Knap en vooral perfectionistisch werk. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen! Ik zal je verslag met interesse volgen.

Ter info: ik ben blij met de bumpers. De oude bumpers zijn zonder schade ontleed. De draagsteunen zijn inmiddels ontroest en behandeld tegen roestontwikkeling. Dit weekend worden ze in de tectyl gezet. De binnenkanten van de bumpers in de tectyl en dan kunnen ze met nieuwe RVS bouten weer terug.

Succes met je werk aan de DC !

Marjanne en Renée
Marjanne

Berichtdoor muddy bandit » 25 apr 2012 19:20

Hansranch schreef:...Na deze bemoedigende reacties heb ik toch maar besloten om door te gaan met het verslag...

Zo mag ik het horen, succes met de restauratie en het verdere verslag.
muddy bandit

Berichtdoor Hansranch » 26 apr 2012 21:05

Hier zie je de donor auto op weg naar de bekleder.
Afbeelding

Door de donor auto naar de bekleder te sturen kan ik de ruimte benutten om mijn 1100 gereed te maken voor het internationale weekend.
Ook is er nog genoeg te doen aan de DC zodat ik me niet verveel.
Afbeelding
Hansranch

Berichtdoor rubain » 28 apr 2012 13:07

je schiet aardig op beste Hans! 8-)
Wat betreft je donorauto, hij ziet er anders best wel nog ok uit hoor. Misschien kan muddy hem wel van je overnemen? Meen ik mij niet te herinneren dat muddy indertijd van plan was om na de afwerking van zijn grand raid, aan een 4x4 Rancho-project zou beginnen? :mrgreen:
Tevens, mooooooie 1100!!! :shock:
rubain

Berichtdoor muddy bandit » 28 apr 2012 13:19

rubain schreef:.... Misschien kan muddy hem wel van je overnemen? Meen ik mij niet te herinneren dat muddy indertijd van plan was om na de afwerking van zijn grand raid, aan een 4x4 Rancho-project zou beginnen? :mrgreen:

Heb er al sterk over zitten denken, maar een chronisch ruimte- en tijdgebrek speelt mij momenteel parten.
Maar de toekomstige 4x4-donor voor dit project staat inmiddels al bij mij voor het huis... ;)
muddy bandit

Berichtdoor muddy bandit » 03 jun 2012 12:19

Ben niks niet nieuwsgierig, maar mag wel graag alles weten... :oops:
Hoe staat het momenteel met de vorderingen, en zijn er al weer nieuwe foto's?
muddy bandit

Volgende

Keer terug naar Restauratie verslagen