Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Ben je met een project bezig, laat ons hier mee genieten!

Moderator: Paul1100

Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Berichtdoor Willem en Vincent » 16 sep 2018 18:22

Om te beginnen zullen wij ons eerst even voorstellen, ik ben Vincent, op moment van schrijven 20 jaar oud en heb samen met mijn vader Willem in 2015 een Simca 1100 Ti van 1976 gekocht in Tercis Les Bains, Frankrijk. Wij zullen de veel gestelde vraag “waarom een Simca?” dan gelijk maar even beantwoorden. Mijn vader werkte vanaf zijn 17e bij de Simca en Mercedes dealer Zandstra in Emmeloord, op dit moment is hij nog werkzaam bij de Mercedes dealer maar de liefde voor Simca is altijd blijven hangen. Als monteur is hij een tijd lang opzoek geweest naar een Ti met schade maar dit is nooit gelukt. De wens om ooit een Ti te hebben bleef dus altijd hangen. Pogingen om deze liefde over te brengen op mij wilde eerst nog niet bepaald lukken, maar langzaam aan begon het steeds meer te komen en voor je het weet zit je elke week internet af te zoeken naar een mooie simca 1100. Ik wilde zelf als kind later altijd automonteur worden maar het advies in groep 8 was havo/vwo. Uiteindelijk werd het plan om voor de havo te gaan en thuis de technische kennis bij te leren. Zo gezegd zo gedaan, dus toen kwam in de brugklas eerst een Mercedes 190 van 1986 die 15 jaar stil had gestaan, dit was een relatief eenvoudig project en de vingers gingen al snel jeuken naar een groter project.
1.jpg
1.jpg (44.27 KiB) 255 keer bekeken

Na een paar jaar zoeken en 2 Ti’s bekeken te hebben kwam na lang zoeken uiteindelijk op 12 april 2015 een Simca 1100 Ti van 1976 in de kleur Gris Alpaca op LeBonCoin. Dus er maar een mailtje aan gewaagd in ons beste Frans en uiteindelijk kwamen de welbekende “mooie” Franse foto’s via de mail binnen. Op de foto’s was al snel te zien dat een volledige restauratie nodig was, de prijs was hier ook naar dus een week voor de eindexamens kon de reis van 1400 km naar Tercis Les Bains beginnen. Daar aangekomen bleek de staat toch wel een stuk slechter te zijn dan dat wij eerst gedacht hadden. Deze Ti was 7 jaar geleden met de Franse slag “opgeknapt”. Dit heeft zijn sporen na gelaten en de carrosserie was inmiddels alweer zwaar aangetast door de roestduivel. Daar sta je dan, 1400 km van huis met een kar achter de auto, met een lege kar terug rijden was eigenlijk geen optie. Uiteindelijk toch besloten om de auto op te laden en te beginnen aan de terug reis.
2.jpg

3.jpg

Thuis aangekomen de auto eerst op de brug gezet om alles snel na te lopen en schoon te spuiten. Daarna was de verleiding om een kort ritje te maken wel erg groot, dus op een mooie avond groene platen gemonteerd en de eerste rit kon beginnen. Het motortje liep perfect alleen na een paar kilometer begon het koelwater steeds harder langs de kachelkraan te stromen dus maar snel weer op huis aan gegaan.
De volgende dag gelijk langs de RDW gereden om het kenteken te regelen, dit leverde verder geen problemen op en hierdoor hoeven we ons daar later geen zorgen meer om te maken.
Omdat eigenlijk overal wel wat aan mankeerde en de algehele staat van de auto niet al te best was hebben we besloten om alles te demonteren en alle losse onderdelen op te knappen. Voor je het weet sta je met een gedemonteerde carrosserie en een garage vol met onderdelen.
4.jpg

Om een oldtimer te kunnen restaureren is goed gereedschap het halve werk, dus na een tijdje aanklooien besloten om dit probleem op te lossen. Uiteindelijk zijn de volgende zaken toch wel essentieel gebleken om een restauratie goed uit te kunnen voeren: een goede straalcabine om de onderdelen te kunnen ontroesten en de aluminium onderdelen te kunnen glasparelen. Een goede compressor, een stevige werkbank en een goed gevulde gereedschapskar.
Nu we alles geordend hadden kon het echte restauratie werk beginnen, we zijn begonnen met het opknappen van de motor, we hebben er voor gekozen om de zuigers te laten zitten omdat de motor nog perfect liep, wel worden alle pakkingen en de kleprubbers vervangen. Nadat de motor in de groene lak was gezet en de andere onderdelen gespoten kon het geheel weer in elkaar.
5.jpg

Nadat de motor was opgeknapt hebben we eerst alle boutjes en klein materiaal laten verzinken. Dit was achteraf redelijk arbeidsintensief omdat eerst alle gegevens in een Excel bestand moeten worden gezet, vervolgens alles stralen en uiteindelijk alles weer uitzoeken omdat alles in 1 grote emmer terug komt. Maar het eindresultaat was het absoluut waard!
6a.jpg

Nadat de boutjes en de motor klaar waren werd het tijd om de versnellingsbak ook weer als nieuw te krijgen, deze is eerst volledig gedemonteerd en ontvet. Daarna is de aluminium behuizing gestraald met glasparel en in de blanke lak gespoten. Ook hier zijn alle rubbers, pakkingen en de synchromesh ringen vervangen.
7a.jpg
7a.jpg (131.76 KiB) 255 keer bekeken
Avatar gebruiker
Willem en Vincent
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 30 mei 2015 19:00

Re: Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Berichtdoor Willem en Vincent » 16 sep 2018 18:40

Inmiddels is het zomer 2016, de motor en versnellingsbak zijn klaar voor montage zoals in het vorige deel beschreven, de carrosserie is volledig kaal en ontdaan van alle kit, bodyschutz en dreunplaten. Deze is weg gebracht naar een restauratie bedrijf in Tynaarlo die ook gespecialiseerd is in het stralen van complete oldtimers. Om een beeld te krijgen hoe de meeste onderdelen opgeknapt worden is hier het handrem mechanisme als voorbeeld, ook hier is de behuizing gepoedercoat en zijn de boutjes en het asje verzonken. Ook de onderdelen die niet in het zicht komen worden net zo opgeknapt als de zichtbare delen.
IMG_20170324_202643.jpg

Ook de kabelboom is opgeknapt, de isolatietape was hard geworden en op sommige plekken gescheurd, daarom hebben we besloten om de kabelboom opnieuw in te tapen. Na ongeveer 100 meter isolatie tape en de nodige uren was ook dit opgelost. Daarna de stekkertjes en de draden schoongemaakt met Dasty en de kabelboom was weer in nieuwstaat.
IMG_20170607_164802 (2).jpg

Het is inmiddels september 2016 als het bericht van de straler komt dat de hele carrosserie is gestraald (op de dakplaat na) en in de epoxy staat. Nu alle roest en oude lak weg is blijken de A-stijlen onderaan en het voorste deel van de dorpel toch een stuk slechter te zijn dan we eerst dachten.
IMG_20160927_165009.jpg

Deurstijl voor.jpg

Na een tijd lang zoeken naar plaatwerk voor de A-stijlen bleek dit niet meer te krijgen. De A-stijlen zijn uiteindelijk volledig nagemaakt door de lasser/plaatwerker/kunstenaar. Er waren nog een aantal andere kleine roestplekken aan het licht gekomen na het stralen, deze stukken zijn ook vervangen door nieuw plaatwerk.
deurstijl na.jpg

Na het laswerk gaat de Ti als ruwe diamant het voorbewerkingstraject in bij de spuiter. Het is inmiddels maart 2017 wanneer we de Ti wegbrengen. De carrosserie wordt strak gemaakt en gespoten door een goede kennis die gespecialiseerd is in het spuiten van oldtimers. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om de Ti in de kleur Jaune Maya te laten spuiten. De keuze was tussen origineel Alpaca Gris of Jaune Maya, persoonlijk vinden wij geel beter passen bij een Ti, aangezien de auto volledig gespoten wordt hebben we gekozen voor Jaune Maya.
IMG_20170323_184309.jpg

Toen het plaatwerk strak gemaakt was hebben we eerst de bodem voorzien van kit en bodyschutz. Voor de carrosserie hebben we een kantelmechanisme van hout gemaakt die gemonteerd kan worden aan de motorsteunen en bumpersteunen. Dit is ideaal als je aan de bodem wilt werken.
IMG_20170612_194339.jpg
Avatar gebruiker
Willem en Vincent
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 30 mei 2015 19:00

Re: Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Berichtdoor Willem en Vincent » 16 sep 2018 18:53

Nadat de bodem en de wielkasten in de kleur waren gespoten werd een tijdelijke oude achteras en zwenkwielen gemonteerd om de auto mobiel te houden in de spuitcabine. Na lang zoeken hebben we gladde dreunplaten van het merk Isoproq gevonden op de oldtimershow in Essen. Deze dreunplaten nemen heel mooi de vorm van de bodem over als deze verwarmd worden en zijn overspuitbaar.
IMG_20170616_151136.jpg

De dreunplaten zijn verwarmd met een föhn en met de duimen langs de randen gedrukt. Na 5 avonden lagen de dreunplaten er perfect in. Na het afkitten van de binnenkant kon ook hier de gele lak aangebracht worden.
IMG_20170618_121131.jpg

IMG_20170704_201027.jpg
Avatar gebruiker
Willem en Vincent
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 30 mei 2015 19:00

Re: Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Berichtdoor Willem en Vincent » 17 sep 2018 18:25

Het is dan eindelijk zaterdag 8 juli 2017, de dag waarop onze Ti gespoten gaat worden! Vroeg in de ochtend vertrokken om de auto op te halen en naar de spuitcabine te brengen. Eenmaal in de spuitcabine moesten de binnenkant en de bodem nog afgeplakt worden en de carrosserie goed ontvet worden.
IMG_20170708_084705.jpg

Nadat de lak erop zat werd de kachel flink opgestookt om ervoor te zorgen dat de lak goed droogt, na een uur wachten was dan het moment dat we de vers gespoten Ti konden aanschouwen. Eenmaal naar buiten gerold was de lak echt prachtig! Wij zijn super tevreden met het resultaat.
IMG_20170708_110432.jpg

Daarna moest het overige plaatwerk nog gespoten worden, we hebben ervoor gekozen om het geschroefde plaatwerk los van de auto te spuiten.
IMG_20170708_123619.jpg

Eenmaal thuis aangekomen hebben we op advies van de spuiter eerst een weekje gewacht met opbouwen om de verse lak rustig uit te laten harden. Als eerste zijn we begonnen met de achteras, deze was in deel 2 al volledig gerestaureerd dus deze kon zo geplaatst worden.
IMG_20170713_201130.jpg

Daarna zijn we verder gegaan met het plaatsen van de vooras zodat hij weer mobiel wordt. Dit was iets meer werk door het opspannen van de torsie vering maar is uiteindelijk zonder problemen gelukt. Nu overal nog veel ruimte was hebben we daarna de kabelboom weer teruggeplaatst, ook deze lag al gerestaureerd klaar te wachten op de Ti.
IMG_20170724_220130.jpg

Nu de auto weer mobiel is was het tijd om de motor en de versnellingsbak te plaatsen. We hebben de carrosserie hoog opgekrikt en vervolgens de motor zonder inlaatspruitstuk eronderdoor gerold. Vervolgens de carrosserie laten zakken en de motor omhoog getakeld en deze klus was ook alweer voltooid. We hadden als doel om aan het eind van de zomervakantie de eerste meters te maken. Hiervoor hebben we het glazen expansievat gebruikt als tijdelijke benzinetank om de eerste testrit te maken in de straat.
IMG_20170807_182725.jpg

De motorruimte begint ondertussen alweer aardig compleet te worden. De motor heeft weer gelopen en dit gaf weer een hele hoop energie om verder te gaan met opbouwen. Bij het schrijven van dit stuk tekst lijkt het alsof alles in 1 keer goed gaat, het was alleen meestal 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit. Als voorbeeld de rechteraandrijfas, deze was op EBay besteld vanuit Italië als nieuwe aandrijfas. Na montage lukte het maar niet om het wiellager spelingsvrij te krijgen. Dus deze uiteindelijk maar weer gedemonteerd en vergeleken met de oude aandrijfas. Hieruit bleek dat de aandrijfas gereviseerd was en de behuizing van de homokineet verkeerd was gemonteerd waardoor deze tegen het fusee aan kwam in plaatst van tegen het wiellager. Hierdoor was het onmogelijk om het wiellager spelingsvrij te krijgen. Na lang zoeken hebben we een nieuwe aandrijfas kunnen vinden en deze is uiteindelijk geplaatst.
IMG_20170912_201156.jpg
Avatar gebruiker
Willem en Vincent
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 30 mei 2015 19:00

Re: Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Berichtdoor John » 18 sep 2018 20:05

Mooie vorderingen, ziet er prachtig uit.
Avatar gebruiker
John
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 jan 2016 16:38

Re: Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Berichtdoor muddy bandit » 21 nov 2018 20:54

Puik werk, ziet er heel goed uit. 8-)
Heb je de inwendige holle ruimtes nog eerst goed volgeblazen met een roestpreventie middel? (je kunt er nu overal nog heel gemakkelijk bij komen)
En nog even een tip voor de elektra-aansluitingen: gebruik zuurvrije vaseline in elke stekkerverbinding, corrosie krijgt dan geen kans meer en de verbindingen zijn veel soepeler weer los te maken indien eens nodig. ;)
Avatar gebruiker
muddy bandit
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 29 jan 2012 21:17
Woonplaats: Almelo

Re: Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Berichtdoor Willem en Vincent » 02 dec 2018 15:04

Het is inmiddels november 2017, voordat kan worden begonnen met het definitief plaatsen van het plaatwerk moet eerst het gedeelte achter de gril zwart gespoten worden. Na veel foto’s bekeken te hebben en uiteindelijk bij onze grote bron van kennis tijdens de restauratie (Johan bedankt!) gekeken te hebben wisten we welk deel zwart moest worden. Nu we dit wisten was het nog maar een eenvoudig klusje en een paar uur later stond het neusje er zo bij:
1.jpg

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het dashboard, nu de deuren en de voorruit er nog niet in zitten heb je mooi de ruimte om het dashboard en de kachel te monteren. het frontje van het dashboard hebben we op laten knappen bij een bedrijf in Coevorden, het dashboard had meerdere scheuren en was zwaar verkleurd. De scheuren zijn gerepareerd en het dashboard is gespoten in de juiste kleur. Nadat alle onderdelen opgeknapt zijn kon het dashboard uiteindelijk gemonteerd worden. Daarna zijn we begonnen met het opbouwen van de deuren, voor het spuiten zijn alle onderdelen gedemonteerd, na een opknapbeurt kon dit allemaal weer netjes gemonteerd worden. Nadat de deurpanelen schoongemaakt waren met Dasty (wondermiddel), begon het interieur alweer mooi op te schieten.
2.jpg

Voor de afwisseling zijn we nu eerst weer verder gegaan met het exterieur, zo zijn nagenoeg alle plaatwerkdelen gemonteerd. Tijdens montage van het rechtervoorscherm bleek er een foutje gemaakt te zijn bij de reparatie van de dorpel. Hierdoor paste het voorscherm niet goed, dit wordt in een later deel nog hersteld door de spuiter. We gaan eerst rustig verder met de andere delen. Zo zijn bijna alle lampen en chroomdelen al gemonteerd. Voor de chroomdelen hebben we nagenoeg alles nieuw kunnen vinden.
3.jpg

Daarna was het weer tijd om verder te gaan met het interieur, voordat de ramen en deurrubbers gemonteerd kunnen worden moet eerst de hemelbekleding en de bekleding van de deurstijlen gemaakt worden. dit hebben we allemaal vervangen voor nieuw skaileer zodat het interieur weer mooi fris is straks.
4.jpg

Na montage van de hemelbekleding zat deze helaas nog vol met vouwen, doordat het skai elastisch is trekt dit onder spanning goed. We hebben op de sponningen papierklemmen van de Bruna gezet, vervolgens elke dag de bekleding een paar millimeter aantrekken en de klem opnieuw er op zetten en na 2 week hing de hemelbekleding er perfect in.
5.jpg

Nu de hemelbekleding naar wens is kunnen de deurrubbers en de voorruit gemonteerd worden. Het rubber van de voorruit was nog in hele goede staat dus deze kon nog gebruikt worden. De pees hebben we op internet besteld. We hebben eerst het rubber om de ruit gelegd en daarna de pees erdoorheen getrokken. Vervolgens hebben we de ruit inclusief pees gemonteerd, dit ging verder zonder problemen.
6.jpg
Avatar gebruiker
Willem en Vincent
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 30 mei 2015 19:00

Re: Restauratie verslag Simca 1100 Ti 1976

Berichtdoor rallyebasse » 02 dec 2018 19:47

Hallo
Mooi werk
Maar heeft een TI geen zwarte hemel
Daniel
rallyebasse
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 03 maart 2012 17:07


Keer terug naar Restauratie verslagen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron